annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 19 af 45 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26870 - 17/02/2019 14:45 Re: Hvad HansKrist dog skriver på facebook [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Neurovidenskab er såvidt arvesynden på linje med de religiøse etiske overvejelser vi kender til.

Synden er at være handlingslammet, være fyldt med en tvivlens og usikkerhedens angst der handlingslammer os overfor livets muligheder. Bibelsk er denne arvesynds problematik beskrevet som en slange (reptil krybende dyr) der hvisker, hvilket i neurovidenskab er lig med den angst tvivl og usikkerhed, med ledsagende handlingslammelse (vi kender alt for godt i forbindelse neuroser og depressioner), der stammer fra, vores det Autonome Nervesystems, fylogenetiske ældste reptile parasympatiske dorsale vagusrespons forsvarsreaktion, at stivne, fryse (dødlignende handlingslammelse) i et faretruende nedsat stofskifte, ganske uhensigtsmæssigt og livsfarlig, for vores senere tilkomne iltkrævende store homo sapiens hjerne.

Sådan at miste fuldstændig den psykiske energi som modet på livet (livsmod), kender vi alle, undgår ingen næppe at stifte bekendtskab med, at strejfe fra tid til anden, der hvor problemet for alvor opstår er når denne synd, arvesynd (uhensigtsmæssige reptile forsvarsreaktion (dorsale vagusrespons forsvarsreaktion)), kommer til at dominere vores liv og hverdag, vores karakter og personlighed (psykologi) som vi altid har kendt til det i forbindelse ungdomssløvsind, angstneuroser og depressioner.

Det interessante er at de religiøse etiske overvejelser såvidt denne arvede synd af angstens handlingslammelse, tvivl og usikkerhed også henføres til vores reptile fortid (bibelsk billedligt med slangen), nøjagtig som moderne neurovidenskab i dag har erkendt forholdet, som stammende fra den evolutionbiologiske ældste del af vores Autonome Nervesystems parasympatiske dorsale reptile vagus respons forsvarsreaktion, hvor vores overlevelsesstrategi er at fryse, stivne, at impuls handlingslamme for ikke at udvise tegn på liv, hvilket medfører lavt stofskifte, gennem lavest muligt impuls, tegn på liv, og dermed uheldig lavt hjerte og åndedræts aktivitet. Sådan at spille død, fordi vi er domineret af den dorsale vagus respons forsvarsreaktion med livsfarligt lavt stofskifte og impulsudtryk, spontanitet, kender vi som sagt fra katatonisk ungdomssløvsind, fra invaliderende angstneuroser, fra depressioner og ja momentan chok.

I den her sammenhæng er der to ting der er yderst væsentligt at nævne:

1):

Denne arvesyndens angstens handlingslammelse (impulskontrol, lammelse, og spontanitets nedbrud) har et faretruende lavt stofskifte, energi og iltforsyning (grundet åndedrætslammelsen (nedsat hjerte og åndedrætsimpuls, livstegn (hold vejret i skabet mens gestapo gennemsøger huset)) mm til vores store homo sapiens hjerne, og således tager hjernen skade over tid, gennem at vores nervesystem fanges i et forældet nedarvet Autonom Nervesystems forsvarsreaktion, som vi kender det fra tvivlens ungdomssløvsind, invaliderende angstneurose, fra depressioner. Således må vi naturvidenskabelige oplærte og kultiverede mennesker, følge den religiøse etiske visdom på området, og gøre alt for at frelse folk, forløse og helbrede folk fra arvesyndens forfærdelige konsekvenser.

2):

Den gode nyhed er at vores parasympatiske Autonome Nervesystem råder over et evolutionbiologisk nyere smart ventral vagus complex, der er fyldt med impulser og spontanitet og prosocial communion og communication, fyldt med personhed, personlighed, livfuld face to face, brain face heart ekstatisk communion og communication, musisk glæde jubel og triumf når vi overvinder arvesyndens depressive tilstande (nøjagtig dette træk vi finder så udtalt hos Paulus, i forbindelse den paulinske urkristne spiritualitet (også derfor jeg har kaldt Paulus for en Frankenstein Dopamin Forhjerne Monster af rang)). Det er her vi finder de prosociale suveræne spontane impulser og livsytringer, den ekstasens flow og superfluidity, vi kender fra arbejdsglæden og sportens og de kulturelle idrætters kreative store selvforglemmende, selvtranscenderende indsatser og aktiviteter fra vores side, hvor vores store homo sapiens hjerne så rigeligt bliver forsynet med energi og ilt (hjernens bad i endorfine og andre hormonier af sunde psykoaktive stoffer) som livlig interaktiv complex connectivitet.

Paulus beskriver i nøje overensstemmelse med den moderne neurovidenskabelige baserede psykologi og psykiatri hvordan vi undgår arvesyndens depressioner og angst tilstande, med manglende livsmod, gennem vores prosociale entusiasme, i Gud væren med hinanden (at være Kirke og menighed med hinanden = hjælpe hinanden i en generøs altruisme -begejstringens, åndelige engagement), og gennem Guds Åndens eller Helligåndens karismatiske ekstatiske musiske lillehjerne flow gaver, intelligenser og evner, vi hver især på unik vis er i besiddelse af. Vi er ifølge Paulus alle rigt Åndeligt set, eller spirituelt set, begavede på hver vores unikke måde, og dette skal udfoldes, realiseres, hvorved vi igennem disse Åndens kreative ekstaser og indsatser, aktiviteter, fra vores side, overvinder arvesyndens depressive forbandelser med inde over vores liv.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#26907 - 21/02/2019 13:32 Re: Hvad HansKrist dog skriver på facebook [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Nøglebegreber, eller emne: PTSD, mindfulness contra "transformational affect therapy".

2 væsentlige link:

Joe Loizzo Can Embodied Contemplative Practices Accelerate Resilience Training and Trauma Recovery?

Joe Loizzo Meditation research, past, present, and future: perspectives from the Nalanda contemplative science tradition.


Den vej eller udvikling måtte komme. Mange mange år siden jeg forudsagde at sådan ville det gå, bevæge sig i retning af. Hvad snakker du om Hans - læs artiklen så ved du hvad jeg taler om. Eller scroll ned her til (A) *. Ellers kort: vi må bevæge os væk fra mindfulness og i retning "transformational affect therapy".

Ellers læs hvad jeg her skriver:

At berolige folk der lider af traumatisk stress er fuldstændig hul i hovedet, at søge ro og harmoni er livsfarligt for de stakkels mennesker og det forværre kun tingene, symptomer og lidelser deres. At livet er tantrisk dramatisk (det er tantra og drama du tænker på, ingen stavefejl her) har jeg altid været klar over instinktivt og så har Viktor Frankl og OSHO og Paulus og Jesus, eller den Paulinske Spiritualitet lært mig at mennesket ikke tilhører nuet som roen (harmoni er ikke noget et menneske skal søge, det er en absurditet at ville det), men at vi er higende stræbende væsner altid i bevægelse mod noget og nogen. Derfor dur mindfulness (1)* new age buddhismen ej heller, såvel som NUets helliggørelse (ja min påstand er at det er livsfarligt), eller disse metoder slår på ingen måder til, rækker ikke, er slet slet ikke nok til en dyb forståelse mennesket og vores nervesystem inklusiv central nervesystem, og da slet ikke ved traumatisk stress, post traumatisk stress. Jeg har efterlyst i snart 30 at vi må videre og se at komme fri, og at mindfulness placerer os i sindet på en statisk måde og langsomt dræber alt liv, livfuldt udtryk, alle impulser og enhver spontanitet (de uimodståelige spontane suveræne livsytringer) og ja kærlighed face to face, brain face heart mystikken mellem mennesker, personlighedsgørelsen. Som minimum må vi gå fra mindfulness til heartfulness og helst også christfulness da vi så får ansigtet med også, vores personhed. Vi skal som mennesker undgå det og det upersonlige, vi skal op i ansigt og personlighed = egoet eller jeget (det sagde du ikke Hans, nu bliver du lyst i band af alle kvinder i hele verden og ja hele new age bevægelsen (nu forstår jeg pludselig hvorfor du aldrig scorer, når du kommer med sådanne anti-score replikker det turn offer slukker frigider enhver moderne kvinde)).

(1)*:
Min kritik af mindfulness udtrykkes her perfekt af Joe Loizzo:
"dispassionate, emotionally cool, and metacognitive states of heightened mindfulness, contentless awareness, and nonjudgmental attention".
Især "contentless awareness" er livsfarlig praksis der i vesten har lige så mange ødelagte menneskeliv på samvittigheden som stoffer, stofmisbrug. Ingen mennesker er tabula rasa, eller mennesket er altid motiveret, et intentionelt væsen. Vi skal væk fra mindfulness klassisk og mere i den her retning: "affective meditations focused on cultivating equanimity, gratitude, love, and compassion, with the exploding field of affective neuroscience and its clinical counterparts, positive psychology and transformational affect therapy." Joe Loizzo. Især "transformational affect therapy" er vejen frem hvis vi vil gøre os forhåbninger om at kunne hjælpe folk der lider under PTSD og ja i det hele taget kunne gøre stress ramte i stand til robust og raske igen at kunne komme på arbejdsmarkedet. Folk rammes af stress eller føler sig stresset og presset og vor tids svar og afhjælpning problemet er meget mindfulness, men hvad sker, jo stress griber om sig, øges, pga mindfulness, stress bliver derved en epidemi. Nu når vi har set disse uheldige konsekvenser af denne new age folkereligiøsitet, som er nået dybt ind i vores etablerede sundhedssystem, hvorfor stopper man så ikke mindfulness som uvidenskabelig bjørnetjeneste af vores stress ramte borgere? Ja jo man fornærmer ikke Buddha og noget buddhistisk i det 21 århundrede.

😱😱😱😬

😷🤒🤕😈

Du er et kæmpe problem Hans, en farlig mand, ingen går ustraffet imod mainstream folkereligiøsiteten tidens ånd. Du bliver uvenner med alle progressive kvinder, har du overhovedet ikke brug for sex som ellers er det der driver videnskabsfolk ifølge Tor Nørretranders (man(d) gør sig umage for at få en mage) - hvorfor gider du ikke leve op til denne såre simple lov Hans? Mangel på situationsfornemmelse, mangel på sans for flokmentalitet?

Nu er du også så voldsom Hans, radikal og uforsonlig som du stiller tingene på spidsen og overdriver. Overdrivelse fremmer forståelsen, nå det er derfor.

Sure gammelkloge stodder du er. Når min far overværede mine foredrag, kiggede han over på kæresten min og sagde med glimt i øjet, "det er sjovt han ikke er blevet til mere". Min mor syntes det var mindre morsomt med en mislykket søn her i livet. Nå men det er sgu da lidt sjovt, selv jeg kan indse det. Så klog 😂🤔🙃 og så falleret og fuldstændig uden nogen succes.

Men du kan ikke holde din kjæft. Du bliver ved og ved med at kjæfte op, statusopdatere og dermed CO2 belaste klimaet og facebook må bygge kæmpe køleanlæg i Danmark for at det ikke skal koge over. Vil du også det som 80 år gammel mand? Som 90 og 100 år gammel mand? Vil du da spyde ild på facebook om hvad du sagde, og jeg sagde det nok, det måtte ske.

Kan du ikke stille og roligt fortælle om dit liv med Gud i stedet for disse kontroversielle højrtråbende indslag hvor du praler af dig selv. Ja hvad ville din Gud sige til din fremfærd min ven.

Et af forstadierne til demens er at et menneske aldrig genererer, igangsætter, ved egen evner og insisteren, sindsoprivende kontroversielle provokerende samtaler der kan sætte sind og tanker i bevægelse. Okay hvad vil du sige med det, at du ikke endnu da er ramt af dette forstadie symptom på demens.

Men du er da ikke så modig når du er ude blandt andre mennesker. Nej det er fordi jeg lider af social angst, som igen skyldes jeg er social inkompetent i opførsel (min gamle far har ret, han sagde jeg ikke vidste hvordan man opførte sig, optrådte) og det selv om min sociale intelligens er skyhøj meget højere end gennemsnittet, men da jeg intet filter har for alle de indtryk jeg får så bliver jeg fuldstændig perpleks og rundt på gulvet eller jeg dissociere. Du skulle have sagt til din far, at så må der jo være nogen der har forsømt opdragelsen. Uha da nej nej, så langt kan ingen forældre tænke, de kan godt se at den er galt med deres afkoms opførsel, men at den manglende eller forkerte opdragelse kunne være skylden og deres store forsømmelse her i livet, det overgår samtlige forældre i hele verdens forstand. Så langt magter ingen forældre at tænke, og idag har de gener og diagnoser at skjule sig under og undskylde sig med og fedte over på børnene (moderne forældres skyldsaflad så de ikke forstyrres i at brænde jorden af i overforbrug og forurening). Forbandede skavt til forældre verden over. Nu skal du ikke skrive skvat, de er da bare ikke klogere. Og du mener ikke at forældre kunne få et barn udenfor pædagogisk rækkevidde. Ja Hansi tænk hvis du er original og der aldrig har været noget at gøre uanset hvilken opdragelse man havde givet dig. 🤔

Nu synes jeg godt nok du skulle tage at holde din kæft eller få taget en gen prøve, test, eller se at få en diagnose, så de forældre kan få fred.

Igår nævnte jeg at jeg havde tænkt at spørge min psykotiske skizofrene nabo om han ikke kender Gud. Jeg har også ofte tænkt at spørge ham om han ingen forældre har, og ifald om han ingen god opdragelse har fået.

Det var da vist godt du ikke blev færdiguddannet psykolog Hans.

Fra artiklen:

(A)*:

most crucial is the new understanding of the evolution and function of the autonomic nervous system (ANS) articulated by Stephen Porges' polyvagal theory. This theory focuses on the autonomic adaptations that evolved in the mammalian transition to support the growing capacity for social engagement that gave our vulnerable ancestors a selective advantage. In brief, the new, myelinated “smart” vagus that co-evolved with modified auditory, facial, and glossopharyngeal nerves and with mammalian neuropeptides oxytocin/vasopressin allows mammals to maintain a socially engaged mode of brainstem regulation that modulates primitive sympathetic and parasympathetic stress-reactivity and supports the full capacity of the new social brain. This nuanced view of the ANS further explains that the new suite of cranial nerves supports a range of abilities—voluntary breathing, fine control of vocalization and facial expressions, enhanced sensitivity to vocal tones—that work together to sustain the key facets of social communication, at the same time as they cross-activate the smart vagal nerve and ventral vagal complex that modulate primitive stress-reactivity.

This simple yet powerful theory for the first time helps clarify why the unusual array of top-down and bottom-up embodied contemplative methods have historically been combined into one integrated practice, traditionally called Tantric Yoga or simply Tantra (Loizzo, 2012, 2016a). Vividly imagining the caring face and body image of a mentor or archetype in visualization stimulates the mirror-neuron mediated empathy network and evokes prosocial memories and imprints of one's own caring face and body, cross-activating the facial and vagal nerves (Ekman et al., 1990; Porges, 2011). Imagining or expressing soothing vocal tones in prayer or chanting stimulates glossopharygeal and auditory feedbacks that cross-activate the ventral vagal complex (Lazar et al., 2000; Porges, 2011). Voluntary rhythmic breathing activates the smart vagus and its medullary nucleus, regulating reflex autonomic stress-reactivity (Brown and Gerbarg, 2005a; Shannahoff-Khalsa, 2008). And finally, gentle, rhythmic movement and deep abdominal breathing activate feedbacks sent to the solitary nucleus from visceral vagal afferents, promoting the bottom-up regulation of primal stress reactivity (Brown and Gerbarg, 2005a; Loizzo, 2016a).

The first point to highlight about this simple yet powerful theory is that it is key to understanding the biology of human resilience. The foundation of resilience for mammals is our newly evolved capacity to regulate primal stress reactivity by exercising the top-down regulative structures of the mammalian brain—including self-regulating regions of the prefrontal cortex, cingulate cortex, and hippocampus (Porges, 2011).

-0-0-0-0-

Et andet sted skriver Joe Loizzo:

As I see it, this latest wave of studies represents a second line of convergence linking meditation research and neuroscience, namely the convergence of research on affective meditations focused on cultivating equanimity, gratitude, love, and compassion, with the exploding field of affective neuroscience and its clinical counterparts, positive psychology and transformational affect therapy. The larger significance of this second line of advancement may be twofold. First, it challenges and expands preconceived notions of meditation as a practice limited to dispassionate, emotionally cool, and metacognitive states of heightened mindfulness, contentless awareness, and nonjudgmental attention. Second, these practices challenge any simplistic model of meditation as a cure for hypofrontality.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#26910 - 21/02/2019 17:33 Re: Hvad HansKrist dog skriver på facebook [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej HansKrist

Hvorfor har du ikke en kvinde ler

Jeg ville elske at have en mand som dig blinker

Nu leger vi bare:

https://www.youtube.com/watch?v=Lg1t56JucE4

Og jeg fortsætter med at drikke øller engel

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#26915 - 21/02/2019 22:30 Re: Hvad HansKrist dog skriver på facebook [Re: ABC]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
stortchock ler heart

nu er det ikke bare noget du siger ABC pga øller,

jeg håber du mener det blinker

hvor er jeg ofte blevet skuffet i kærlighed og jeg tåler ikke det sker endnu engang,,, det vil knuse mit hjerte

du er så sandelig Kærlighedens ABC

og du er næsten altid i FLOW
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#26921 - 22/02/2019 10:00 Re: Hvad HansKrist dog skriver på facebook [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej HansKrist

Sad bare og tænkte at det var lidt underligt at du ikke havde en kvinde...du er jo et supergodt menneske med stor forstand på tingene.

Men måske din partner er optaget blinker

Godt at starte dagen med:

https://www.youtube.com/watch?v=2zkjQVh5KmQ

Kærlig hilsen

ABC

Ps. Nogle gange mister jeg altså jordforbindelsen ler Jeg synes dog at det går nogenlunde for tiden...men det tog sin tid at komme videre...har virkelig siddet fast i lort...
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 19 af 45 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk