annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 14 < 1 2 ... 12 13 14
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26461 - 21/10/2018 11:20 Re: TRO [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Uha uha da for en overspringshandling Arne - dit Buddhisme indlæg der oveni var uden personlig engagement, så vi får det indtryk at du kunne have valgt alt muligt andet religiøs isenkram at have skrevet om i oversigtsform.

For at forstå Ekstatisk Fornuft kunne du læse de første par billeder i Galleriet under Paul Tillich, eller du kunne trykke på det her link for at nærme dig en forståelse flow der er den grund op af eller ud af at al ekstraordinær guddommelig Kreativ Ekstase (1)* har sit udspring.

Citat:
Science is hard at work de-mystifying the role of the heart in our lives and seeing beyond it’s function of pumping blood is perhaps the first step in unlocking the potential of living in the frequency of love.

This is not romantic love, it is a state of resonance (instead of discord) with your own mind, with the people around you, and with nature. The key to living in flow involves tuning in to your own center and letting your heart lead.


Ægte autogenetisk Ekstase og/eller "Helligånds Begejstring" udspringer af at være i "flow" som det er beskrevet ovenfor, ellers er det dæmonisk som Tillich siger, det vil sige det forekommer udenom vores center, personligheds center og "cor" struktur.

Prøv nu at give den engelske tekst ovenfor en chance.

Mennesker der lever i flow, i ekstase, eller som har forbindelse til ekstase (glæde flow) vil fra tid til anden erfare og opleve magisk flow = superfluidity eller ekstra ordinær Kreativ Ekstase (1)* eller "Helligånds Begejstring". Vi behøver ikke bruge de religiøse termer, for det kan undersøges ved hjælp af neurovidenskab hvor begreberne er religiøse neutrale eller værdifrie.

Hvis vi skal forstå Paulus breve der er så fyldt med kreativ ekstase, glæde, entusiasme og guddommelig begejstring, altså ekstraordinær begejstring (1)*, kan vi gøre det ud fra moderne neurovidenskab om flow, ekstase som vores neuroaffektive ekstatiske afstemte temperament og humør liv, begejstringsliv. Hvor vi er drevet af Ånden, Guds Ånd, Helligånden som Paulus siger.

Paulus er Åndens Apostel pr se. Ånden og Helligåndens og Guds Ånds Apostel pr se. At være i Kristus, livet i Kristus, er at have et liv under Guds Ånd eller Helligåndens ledelse. Hvordan dette som vi kunne med Tillich og Berdyaev benævne som vores "Kreative ekstatiske fornuft" (1)* udmønter sig på karismatisk vis kan vi læse om hos Paulus flere steder.

Al religiøs spiritualitet's kilde findes i forbindelse flow og kreativ ekstase. Altså en guddommelig eller ekstraordinær ekstase (1)* der skaber os påny og som tillige gør os i stand til at agere skabende og kreativ i verden.

Det skabende og kreative står for at det er livsfornyende og healende (helbredende). Da mennesket er forbundet andre mennesker får personlig frelse og healing (helbredelse) altid en vis indflydelse på andre mennesker der tilhører ens netværk således at de vil komme i kontakt med de kreative energier og helbredende kræfter. Forholdet behandles også i religiøs kristen forstand under Helligåndens gerninger.

Kærlig hilsen HansKrist

og rigtig go søndag til jer alle og må Ekstatisk Fornuft eller Helligåndens gerninger bliver jer til del og stor glæde i dag. Så I alle oplever større sundhed og raskhed i jeres liv som kreativitet og begejstring, godt humør heart

PS:

For at forstå noget Arne gælder det om at få begyndt et sted, og at forstå bare lidt. Den større forståelse kræver ofte flere års indsats.



(1)*:

Berdyaev:

God's world only breaks through into this world, the light of it shines through only in that which really exists, in living beings and in their existence.

What is of God in life is revealed in creative acts, in the creative life of the spirit, which penetrates even the life of nature. Spirit can upset and change the 'natural' order.

There is nothing of God in the dull and prosaic normality of the objective world order. It is only in a disruptive act which breaks through that commonplace normality that he is to be found.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#26462 - 21/10/2018 12:10 Re: TRO [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Det ville jo være skønt, hvis jeg kunne skrive: Nu forstår jeg, hvad det er, du fortæller om.
Men desværre må jeg erkende, at det gør jeg ikke - forstår.

For mig forklarer du noget, jeg ikke forstår, men noget andet, som jeg heller ikke forstår - og så kommer jeg jo ingen vegne.

Det, jeg dog opfatter, er, at du fortæller om noget, der sker inden i sindet, hvor kristendommen vel ellers især er udadrettet - mod Faderen, Sønnen og Helligånden.

Jeg fornemmer, at det er dét, at Gud bliver levende i dig, du oplever, og det er vel så dét, der afføder dine mange for mig uforståelige udtryk for dét, som du også genkender hos Tillich og Paulus.
Er det helt misforstået?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26463 - 21/10/2018 12:24 Re: TRO [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Du er for hurtig på aftrækkeren Arne

Og nej det er ikke noget der sker inden i sindet hvilket det aldrig kan være, må være, under dimensionen Ekstatisk Fornuft da dette er hinsides subjekt objekt spaltningen, hvilket jeg har fortalt og redegjort for utallige gange og som om du havde gidet læse billederne i Galleriet under overskriften Paul Tillich du ville være blevet informeret om.


At være grebet af Ånden på Kreativ Ekstatisk vis, på ekstraordinær guddommelig kreativ ekstatisk vis, er en eksistentiel total erfaring som jeg også har påpeget det overfor Tikka når hun forsøger at fange mig i at det jeg taler om blot er et subjektivt fantasi og forestillings produkt (inden i sindet produkt). Nej dette er under Fornuftens dimension og kategori at det kan være således hvis man ikke tager højde for objektivitet og nøgternhed. Det genuine ægte religiøse spirituelle er ikke syg eller usund subjektivitet som vi ser det i forbindelse psykoser, vrangforestillinger, og depressioner. (1)*

Iøvrigt er Paul Tillich og Paulus (1 Kor 14 fx) fremragende begge to såvidt din anke og mistanke Arne (som Galleriet under "Tillich om Helligånden" teksterne også er inde på at vi må være på vagt). For vi må altid være på vagt overfor syg, usund, umoden, subjektivitet. Paulus forlanger at vi skal kunne formå at lovsynge med vores forstand om de her forhold, Helligåndens gerninger og manifestationer, ekstraordinær kreativ ekstatisk fornufts nærvær og indflydelse på vores liv.

Og her kunne du med fordel læse i Galleriet under "Tillich om Helligånden".

Hvis et menneske ønsker at forstå noget kræver det et stykke arbejde. Vi kender det fra skolen, det kunne være matematik eller tysk eller et hvilket som helst andet fag. På samme måde her, ønsker du at forstå de her forhold, som Tillich bygger på ud fra Paulus, om fornuft contra ekstatisk fornuft = at være drevet af Ånden, Guds Ånd eller være under Helligåndens indflydelse og ja ligefrem erfare og opleve Helligåndens nærværelse og gerninger i ens liv, så kræver det lidt arbejde, studie, i første omgang, for teoretisk at kunne få et sprog herfor, at kunne snakke med om tingene. Og det sidste og helt store afgørende skridt er selvfølgelig at have personlige konkrete erfaringer med tingene over en årrække. "Walk Your Talk". Det er en vej vi går, altså en praksis vi får direkte kendskab til.

Men først studerer geologen om Antarktis hjemme på Universitetet og består sin kandidat og først derefter rejser han/hun til Antarktis og undersøger tingene konkret i forbindelse målinger og prøver. Nogle studerende er så privilegerede at de er med i feltarbejdet allerede i studietiden. Men alt det her må du jo selv have første hånds kendskab til igennem din uddannelse som dyrlæge Arne. Så du må jo vide noget om hvordan vi mennesker tilegner os en forståelse og dygtighed tingene. Det samme gælder indenfor det religiøse spirituelle, nemlig kommer vi ikke nemt og sovende og umotiveret frem til tingene, en dyb praktisk forståelse tingene.


-0-0-0-0-

Nå det her blev en alt for lang snak om at du alt alt for hurtigt bare skrider frem til det næste og det næste (som buddhismen var et eksempel på), skøjter hen over tingene overfladisk sjofelt og bare videre til det næste det næste etc etc.

Men for at kunne tilegne sig ny læring viden og forståelse kræves at man er motiveret. Motivation afgør om vi lykkes hermed.

Og måske din motivation slet ikke er stor nok Arne.

-0-0-0-0-


(1)*:

At Troen = at være grebet af Ånden og ligefrem erfare Gud som Gud Helligåndens Ekstatiske Fornufts nærvær viser Luther her efterfølgende ikke har at gøre med noget inde i sindet blot, for i så fald ville den være uden Kreativ Healing:

Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.

Citat:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#26464 - 21/10/2018 16:15 Re: TRO [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.

Du skriver bl.a.:
Citat:
Og nej det er ikke noget der sker inden i sindet hvilket det aldrig kan være, må være, under dimensionen Ekstatisk Fornuft da dette er hinsides subjekt objekt spaltningen -
og
Citat:
At være grebet af Ånden på Kreativ Ekstatisk vis, på ekstraordinær guddommelig kreativ ekstatisk vis, er en eksistentiel total erfaring -
og
Citat:
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Det kan jeg måske sammendrage til, at tro - som du beskriver den - er "hinsides subjekt objekt spaltningen", "grebet af Ånden på Kreativ Ekstatisk vis" og "er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud".

Jeg har stor respekt for den tro, du her beskriver, men jeg har ikke tiltro til, at læsning kan føre mig til en sådan guddommelig oplevelse.

Jeg har læst, som du har foreslået, uden at det har ført mig til nogen tros-oplevelse, og du har meget muligt ret i, at jeg ikke er tilstrækkeligt motiveret til at blive grebet af en kristen tros-oplevelse.
Men jeg er jo ikke herre over min motivation. Den er nok især skabt af inspiration - og jeg føler mig åben for alle slags inspirationer - uanset hvor de kommer fra.

Du kan så måske mene, at det er fattigt at være uden tro - og med rette, synes jeg.
Men det er nu engang min situation, hvor jeg aner, at der bag alle religioner - som jeg alle respekterer - måske er en ufattelig sandhed.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26467 - 21/10/2018 18:08 Re: TRO [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.

Jeg glemte at tilføje om "en ufattelig sandhed", at det netop er derfor, jeg også interesserer mig for en religion/filosofi som buddhismen, der jo fokuserer på lidelse, oplysning og Nirvana.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 14 < 1 2 ... 12 13 14


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 09:51
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk