annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 22 af 31 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 ... 30 31 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26177 - 15/09/2018 10:09 Re: Irritation - Indsigt - Forståelse [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka - går jeg ud fra at #26175 - 15/09/2018 00:31 og #26176 - 15/09/2018 00:48 er fra.

Du fastholder dine ord:
Citat:
Man kan godt elske mennesket, og samtidig hade diverse handlinger/adfærd fra samme.
og det er så din indstilling/erfaring.

Nu er følelsen: had, jo et stærkt begreb, og for mig kan det ikke hænge sammen med kærlighed.

Du nævner den utro kvinde, der skulle stenes, og mener åbenbart, at steningen er styret af had.
Hvis dét er ånden i jødisk lov, så siger jeg: Føj! - men er det had, der styrer her? Det tror jeg ikke. Jeg tror, det er en stammes leveregler, og det er jo noget ganske andet.

For mig er følelsen: kærlighed, og følelsen: had, ikke noget jeg selv bestemmer, jeg kan ikke tvinge mig selv til hverken at elske eller at hade.

Den kærlighed til alt og alle, som jeg føler, har jeg ikke selv bestemt. Den er opstået i mig under oplevelsen af "det eksistentielle mirakel", det fantastiske, det ufattelige: Verden ER!
yeah
Når jeg så møder mennesker, der er irriterede og giver udtryk herfor, så er det vel meget naturligt, at søge indsigt i denne irritations årsag - og årsager kan der sikkert være mange af.

Hankrist nævnte C.G.Jung's arketyper, og blandt dem: skyggen: egne egenskaber, som man ikke ka' li' og/eller ikke vil kendes ved - og derfor ubevidst forsøger at slippe af med ved at projicere dem over på andre.
Dét tror jeg er en meget almindelig årsag til ellers uforklarlig irritation, og hvis et menneske søger at irritere mig, og jeg har denne indsigt in mente, så kan det jo ske, at min irritation langsomt glider over i retning af medfølelse.

Jeg har længe haft anelser i den retning - kendte godt Jung's teorier - men det var Hanskrist, der drog det frem i denne tråd, der jo ikke bare skal handle om Simons aggressioner rettet mod mig, men har til hensigt generelt at se på irritation, der let kan blive til gensidig irritation.

Det er derfor ikke for mig et spørgsmål om at vinde en debat, men om at drage nytte af større indsigt.

Jeg bilder mig ind, at det nogenlunde er sådan, det hænger sammen med Simons vedvarende aggressive adfærd overfor mig, og det var derfor, jeg skrev noget om, at det må være hårdt at være så trængende - og dermed er den sag egentlig tilstrækkelig afklaret for mig.

Men nu sker der så dét, at du Tikka pludselig udtrykker meget stærk irritation over denne tråd.
Hvordan hænger dét sammen?
Jeg ved det ikke - gør du?

M.v.h. Arne forvirret
Top Svar Citer
#26178 - 15/09/2018 11:17 Re: Irritation - Indsigt - Forståelse [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

Jeg fandt på internettet lidt mere om "skyggen", som måske kunne være værd at læse - måske bortset fra allersidste afsnit, hvor forfatteren bekender sin kristne tro blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26179 - 15/09/2018 12:22 Re: Irritation - Indsigt - Forståelse [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne: Du fastholder dine ord:
Citat:
Man kan godt elske mennesket, og samtidig hade diverse handlinger/adfærd fra samme.
og det er så din indstilling/erfaring.

Ja.

Arne: Nu er følelsen: had, jo et stærkt begreb, og for mig kan det ikke hænge sammen med kærlighed.

Ok – men sådan er det for mig.
Jeg kan godt hade – tage afstand – fra et menneskes handlinger/adfærd og samtidig elske det.


Ellers er det jo ikke muligt at elske sin fjende.

Arne: Du nævner den utro kvinde, der skulle stenes, og mener åbenbart, at steningen er styret af had.
Hvis dét er ånden i jødisk lov, så siger jeg: Føj! - men er det had, der styrer her? Det tror jeg ikke. Jeg tror, det er en stammes leveregler, og det er jo noget ganske andet.

Når jeg henviste til Johannes 8, var det fordi, at kvinden som havde syndet blev elsket af Guds søn, uden han fordømte hende – med beskeden om ikke at synde mere - ægteskabsbrydere kan ikke arve guds rige.
Så det er kærlighed til mennesket og afstandtagen til handlingen.




Arne: For mig er følelsen: kærlighed, og følelsen: had, ikke noget jeg selv bestemmer, jeg kan ikke tvinge mig selv til hverken at elske eller at hade.

Hvordan - og hvorfor - man elsker og hader som man gør beror på hvad der bor i én.

Derfor skal man også altid kigge ind i sig selv hvis man eksempelvis irriteres af et medmenneske.

… og vil man kærligheden – må man starte med sig selv, ellers kan man jo ikke elske sin næste – medmennesket - som sig selv.


Arne: Den kærlighed til alt og alle, som jeg føler, har jeg ikke selv bestemt. Den er opstået i mig under oplevelsen af "det eksistentielle mirakel", det fantastiske, det ufattelige: Verden ER!

Ja - det har jeg forstået, men irritation står i vejen for kærlighed – den blokerer.


Arne: Når jeg så møder mennesker, der er irriterede og giver udtryk herfor, så er det vel meget naturligt, at søge indsigt i denne irritations årsag - og årsager kan der sikkert være mange af.

Det er klart – hvis ikke man efter selvransagelse kan finde fejlen hos sig selv, må man tale med mennesket der har "trådt én over tæerne" - hvis man anser dette ikke skaber splid. For kærlighed er jo også man ser igennem og undlader at bringe sagen på banen for at bevare freden ...

... men jeg erindre du mente dig ærekrænket - hvilken ære er der tale om, og hvor har du den fra?


¨¨¨¨¨



Redigeret af Tikka (15/09/2018 12:47)
Årsag til redigering: Tilføjelse
Top Svar Citer
#26180 - 15/09/2018 12:32 Re: Irritation - Indsigt - Forståelse [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Tilføjelse:

Jeg fandt på internettet lidt mere om "skyggen", som måske kunne være værd at læse - måske bortset fra allersidste afsnit, hvor forfatteren bekender sin kristne tro blinker

Jeg kigger på det senere.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#26181 - 15/09/2018 12:51 Re: Irritation - Indsigt - Forståelse [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Det ser for mig ud som om, du overser, at det jo ikke er mig, der er irriteret blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 22 af 31 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 ... 30 31 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 09:51
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk