annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Svensk træhus
Hvem er online?
0 registrerede 443 gæster og 132 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Irritation - Indsigt - Forståelse

Hej Tikka - går jeg ud fra at #26175 - 15/09/2018 00:31 og #26176 - 15/09/2018 00:48 er fra.

Du fastholder dine ord:
Citat:
Man kan godt elske mennesket, og samtidig hade diverse handlinger/adfærd fra samme.
og det er så din indstilling/erfaring.

Nu er følelsen: had, jo et stærkt begreb, og for mig kan det ikke hænge sammen med kærlighed.

Du nævner den utro kvinde, der skulle stenes, og mener åbenbart, at steningen er styret af had.
Hvis dét er ånden i jødisk lov, så siger jeg: Føj! - men er det had, der styrer her? Det tror jeg ikke. Jeg tror, det er en stammes leveregler, og det er jo noget ganske andet.

For mig er følelsen: kærlighed, og følelsen: had, ikke noget jeg selv bestemmer, jeg kan ikke tvinge mig selv til hverken at elske eller at hade.

Den kærlighed til alt og alle, som jeg føler, har jeg ikke selv bestemt. Den er opstået i mig under oplevelsen af "det eksistentielle mirakel", det fantastiske, det ufattelige: Verden ER!
yeah
Når jeg så møder mennesker, der er irriterede og giver udtryk herfor, så er det vel meget naturligt, at søge indsigt i denne irritations årsag - og årsager kan der sikkert være mange af.

Hankrist nævnte C.G.Jung's arketyper, og blandt dem: skyggen: egne egenskaber, som man ikke ka' li' og/eller ikke vil kendes ved - og derfor ubevidst forsøger at slippe af med ved at projicere dem over på andre.
Dét tror jeg er en meget almindelig årsag til ellers uforklarlig irritation, og hvis et menneske søger at irritere mig, og jeg har denne indsigt in mente, så kan det jo ske, at min irritation langsomt glider over i retning af medfølelse.

Jeg har længe haft anelser i den retning - kendte godt Jung's teorier - men det var Hanskrist, der drog det frem i denne tråd, der jo ikke bare skal handle om Simons aggressioner rettet mod mig, men har til hensigt generelt at se på irritation, der let kan blive til gensidig irritation.

Det er derfor ikke for mig et spørgsmål om at vinde en debat, men om at drage nytte af større indsigt.

Jeg bilder mig ind, at det nogenlunde er sådan, det hænger sammen med Simons vedvarende aggressive adfærd overfor mig, og det var derfor, jeg skrev noget om, at det må være hårdt at være så trængende - og dermed er den sag egentlig tilstrækkelig afklaret for mig.

Men nu sker der så dét, at du Tikka pludselig udtrykker meget stærk irritation over denne tråd.
Hvordan hænger dét sammen?
Jeg ved det ikke - gør du?

M.v.h. Arne forvirret
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:12
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Israelsk ambassadør er bekymret for sik..
27/04/2024 07:20
Rusland har ramt energianlæg i tre ukra..
27/04/2024 07:18
Russiske natangreb på Ukraine sender po..
27/04/2024 05:40
Houthibevægelsen rammer britisk olieski..
27/04/2024 04:45
Canadisk provins begrænser afkriminalis..
27/04/2024 03:26
Nyheder fra Religion.dk