1
registreret Arne Thomsen
680
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#27469 - 29/05/2019 04:50
Re: Mellemrummet
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Go'morgen Simon At gå tur i poesien for så at mødes og slå følge med en yndlingsdigter er helt genkendeligt ... bl.a. også med denne herre: Du sidder i haven med notesbogen, et stykke mad, klukflasken og piben. Det er nat men så stille at lyset brænder uden at flakke, spreder et genskær over bordet af rå brædder og skinner i flaske og glas.
Du tager dig en slurk, en bid, du stopper og tænder din pibe. Du skriver en linje eller to og tager dig en pause og grunder over striben af aftenrøde der skrider mod morgenrøde, havet af vild kørvel, grønhvidt skummende i sommernatsmørket, ikke en sommerfugl omkring lyset men kor af myg i egen, bladene så stille mod himlen … Og aspen der rasler i vindstillet: Hele naturen stærk af kærlighed og død omkring dig.
Som var det sidste aften før en lang, lang rejse: Man har billetten i lommen og endelig alting pakket. Og man kan sidde og mærke de fjerne landes nærhed, mærke hvordan alt er i alt, på én gang sin slutning og sin begyndelse, mærke at her og nu er både ens afrejse og hjemkomst, mærke hvor død og liv er stærke som vin i en!
Ja være ét med natten, ét med sig selv, med lysets lue som ser mig i øjnene stille, uudgrundeligt og stille, ét med aspen som bævrer og hviisker, ét med blomsternes flokke som læner sig ud af mørket og lytter til noget jeg havde på tungen men aldrig fik sagt, noget jeg ikke ville røbe om jeg så kunne. Og at det klukker i mig af reneste lykke!
Og flammen stiger … Det er som om blomsterne trængte sig nærmere, nærmere og nærmere lyset i skinnende regnbuepunkter. Aspen skælver og spiller, aftenrøden skrider og alt hvad der var uudsigeligt og fjernt er uudsigeligt og nært.
Jeg synger om det eneste der forsoner, det eneste praktiske, for alle lige.
Gunnar Ekelöf... og apropos oplevelsesrummet, så ta' lige med mig et smut derud :))) https://vimeo.com/116650731https://www.carstendahl.dk/kopi-af-aboutBedste hilsner RoseMarie
Redigeret af RoseMarie (29/05/2019 05:12)
|
|
Svar
|
|
|
#27471 - 29/05/2019 13:08
Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Hej RM..
Ja, ord som yndling ender under spektralanalyse altid i flertal, anderledes kan det umuligt være, set fra havet - her lidt mere fra ordløberen, på klitten:
Er der sjæle nok?
Måske er det sandt, at sjælen forlader kroppen, sådan ser det ud i det mindste.
Hvor den forsvinder hen er det umuligt at sige.
Hånden på hjertet: de fleste gisninger virker tilfældige, som var de grebet ud af den blå luft.
Måske den finder sig en nyfødt, som den slår følge med resten af livet, indtil det atter er på tide at bryde op.
Sjælevandring er der nogle, som kalder det med en betegnelse, der nærmest lyder, som var der tale om en olympisk disciplin.
Måske man bare skulle tale om genbrug og spørge sig selv, om vi fødes uden sjæl?
*
Solfald
Lyset og stilheden fusionerer og danner et fænomen, man synes er nyt og som man endnu ikke har ord for.
Skyerne prøver at liste forbi, som om de ikke vil forstyrre dette sublime sekund i aftnernes verdenshistorie,
der er så lige til, at man bare kan kalde det mystisk.
*
Andre Ord
Ordene kommer tilbage til mig. De vil høre, hvad jeg mente m dem.
Jeg prøver at forklare dem, hvad det var, men de er svære at stille tilfreds.
Jeg forsøger med andre ord. Det bliver ikke bedre at dét. De stirrer bare vandtro på mig. Det er tydeligt, at de tror, jeg har dem til bedste.
*
Krydsord
Som en stafetløber uden stafet, der intet afleverer til næste mand.
Som Tito, der sidder med en Milanoavis, på et apotek i Nevada, eller Putin en aften på Enø.
Leonora måler uglad sin midje foran spejlet på Espe Hovedgaard.
En øveaften med masser af vin. Lavabjerge hvis farver er svære at reproducere. Det skrydende asen i bunden af slugten.
Nestor afsvor sine vasaller. Lammet er starlet i den lille hjord. Rationaliteten har overbid og meget ondt i de små bisser.
Araen verfer sin urrem i havet. Løbebillen er stivnet i nuet
- Peter Poulsen.
mvh & god soldag.. Simon P.s.: titter på Vimeo senere..;)
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|