annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372063
Et andet syn 1980567
Jesu ord 1518192
Åndelig Føde 1464805
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret ABC 147 gæster og 285 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 91 af 130 < 1 2 ... 89 90 91 92 93 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25557 - 30/05/2018 20:10 Re: Spørgsmål og svar [Re: ]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5367
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg vil lige takke for ordene (omsorgen).

Kan godt følge din tankegang, men skal alle disse legemer ikke være på jorden? Som tiden går taler vi jo om billioner af legemer som har vandret rundt på jorden. Man kunne selvfølgelig placerer dem rundt omkring på andre planeter (eller udvide denne planet), men stadigvæk...hvorfor ikke bare bevæge sig op til himlen?

Som beskrevet her:

http://vandrermodlyset.dk/m-a01.htm
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#25570 - 02/06/2018 14:49 Dialog [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC

Citat:
Kan godt følge din tankegang, men skal alle disse legemer ikke være på jorden? Som tiden går taler vi jo om billioner af legemer som har vandret rundt på jorden. Man kunne selvfølgelig placerer dem rundt omkring på andre planeter (eller udvide denne planet), men stadigvæk...hvorfor ikke bare bevæge sig op til himlen?


Legemerne skal være i Ny Skabelse, hvor jorden og himlen - menneskets dimension og Guds dimension - er blevet forenet. Vi taler om en gennemgribende forvandling af verden - af alt.

Hvordan mon tingene ser ud til den tid? Jeg tror ikke, at Gud har planlagt, at vi skal stå som sild i en tønde.

Citat:
hvorfor ikke bare bevæge sig op til himlen?


Ja, her kommer vi ind på det, jeg skrev til Arne d. 16/4. Det handler om, hvordan vi betragter vores verden. Vores verdensanskuelse har betydning for vores livsførelse. Det er ikke ligegyldigt, hvad vi tror (om vi fx "ikke bare kan bevæge os op til himlen"). Jeg skrev:

Hvad er forbindelsen mellem det ultimative kristne håb og vores praktiske hverdag her og nu?

De fleste mennesker - også kristne - tror, at det ultimative håb i kristendommen er "at komme i himlen". Kroppen ses nærmest som et fængsel, og verden ses som en størrelse, der er ment til at gå under i bulder og brag. "At komme i himlen" er efter den tankegang en befrielse fra både verden og kroppen. Og målet er en slags tidløs tilstand af salighed.

Dette er ikke kristendom. Dette er en platonisk tankegang. Og den er forstærket af Dantes og Michelangelos poesi og malerier, der gør himlen og helvede til to destinationer, som sjælen tager bolig i efter døden - den ene eller den anden.

Men vender vi os mod den tidlige kristendom og de første kristnes tro og biblens skrifter, så får vi et helt andet billede.

I kristendommen er himlen og jorden to dimensioner af skabelsen. Henholdvis Guds og menneskets dimension. De overlapper hinanden. Til dels i bøn. Fuldt og helt i Jesus Kristus som er førstegrøden af ny skabelse.

En dag skal hele skabelsen transformeres. Vi er ikke ment til at fly denne verden og bosætte os i himlen for aldrig mere at se os tilbage. Vi er ment til at lade os transformere, så vi kan være med til at transformere verden.

Gud vil oversvømme sin skabelse med kærlighed og kraft, og vi er kaldet til at deltage i projektet.

Alt, hvad vi gør nu, vil Gud en dag fuldende, når Han bringer himlen ned over jorden og forener de to dimensioner. Da skal vi genopstå, kropsligt, i Guds nye verden.

Se, det giver jo to vidt forskellige forholden-sig-til-verden. Er vi ment til at fly denne verden? Eller er vi ment til at transformere denne verden? Er vi ment til at bryde fri fra kroppens fængsel? Eller er vi ment til at genopstå kropsligt ("vi tror på kødets opstandelse") i en verden, hvis forvandling vi har været kaldet til at deltage i og arbejde på?

------------

Kh Thomas
Top Svar Citer
#25578 - 03/06/2018 22:47 Re: Dialog [Re: ]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5367
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg kan stadigvæk ikke se problemet med at bevæge sig op til himlen?

Hvorfor skulle vi blive på jorden?

Selv om du laver jorden om til et pragtfuldt sted, så kan dette pragtfulde sted ikke overgå himlen, for så ville der jo være tale om himlen. Som sådan er himlen det sted som ikke kan overgås af andre steder.

Som beskrevet her:

http://vandrermodlyset.dk/m-a01.htm

Hvad skal vi glæde os over smiler

https://www.youtube.com/watch?v=58T0NlhNweA

Det er meget muligt at jeg har fået noget at drikke, men jeg skal have dig ud på dansegulvet, for det er derude det sner ler

https://www.youtube.com/watch?v=kYtGl1dX5qI

Kan vi forandre verden?

Hvad har menneskene brug for?

Inspiration?

https://www.youtube.com/watch?v=j5-yKhDd64s

Kan det blive bedre?

https://www.youtube.com/watch?v=btPJPFnesV4
Nu går jeg næsten i selvsving yeah
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#25771 - 24/07/2018 14:55 Re: Dialog [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC

Hvis jeg må samle lidt op på vores snak, som nu er spredt over nogle tråde, så ser det ud til, at vi taler om Skabelsesberetningen, Jesu død og opstandelse og de opstandnes legemer.

Men hvis jeg må starte med dit spørgsmål i nærværende tråd:

Citat:
Jeg kan stadigvæk ikke se problemet med at bevæge sig op til himlen?

Hvorfor skulle vi blive på jorden?

Selv om du laver jorden om til et pragtfuldt sted, så kan dette pragtfulde sted ikke overgå himlen, for så ville der jo være tale om himlen. Som sådan er himlen det sted som ikke kan overgås af andre steder.


Himlen og jorden - Guds og menneskets dimension - er skabt for hinanden. Gud er Skaberen - han forlader ikke bare sin skabelse (heller ikke halvdelen af den). Hvorfor skulle han forkaste jorden? Hvorfor skulle vi gøre, hvad vi kan af godt og smukt i verden for bare at "fise af" i sidste ende? Nej, Gud fornyer og frelser sin skabelse - med os som Hans billedbærere. Vi er ment til at underlægge os jorden og herske over den ved at stråle med Guds lys og reflektere Hans kærlighed og visdom ind i verden. Vi er, som bærere af Guds billede, ment til at reflektere Gud ind i verden.

En dag vil Gud sammenføje himlen og jorden i en guddommelig transformation, hvor døden vil være overvundet, og alt, hvad vi har gjort i Kristus, vil stråle i al sin vælde. Vi arbejder i Guds rige, men Gud fuldkommer det.

Det er en gnostisk tankegang, at verden - tid, rum og stof - er af det onde, og at vi skal befries fra det. Vi skal ikke befries fra det. Vi, og verden, skal transformeres.

Alt, hvad du gør nu, har betydning. Du får ikke bare en arbitrær belønning efter din død. Der er tale om, at hvad du gør nu, hører sammen på organisk vis med din fremtid i Gud.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#25776 - 24/07/2018 18:15 Re: Dialog [Re: ]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5367
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg forsøger lige at få styr på nogle ting.

Når du skriver "himlen" er der så tale om et sted? Gud bor i himlen? Har Gud et legeme? Er der landskaber i himlen? Hvis himlen er smukkere end jorden, så vil jeg da hellere opholde mig i himlen, så...???

Hvordan tolker du iøvrigt den første skabelsesberetning...lad os skabe mennesker i vort billede?

Der er desuden dette med begyndelsen...poppede Gud bare op...og så skabte Gud himlen og jorden? Hvad foregik der før denne begyndelse? Ingen himmel og jord? Ingen Gud?

Den anden skabelsesberetning er bare mærkelig synes jeg:

https://debatingchristianity.com/forum/viewtopic.p...asc&start=0

https://debatingchristianity.com/forum/viewtopic.p...sc&start=60

Og det er mine egne ord (tænker at post 1 og 67 er relevante i denne sammenhæng).

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 91 af 130 < 1 2 ... 89 90 91 92 93 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 08:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Norge ramt af æggemangel - folk tager t..
28/03/2024 09:07
Lokale viser opbakning til at bevare bil..
28/03/2024 08:30
Rusland anklager Nato for at gøre lande..
28/03/2024 07:47
Efter 62 år: Slut med luftpost i Tyskla..
28/03/2024 06:50
Protester i Jordan mod Israel til støtt..
28/03/2024 04:04
Nyheder fra Religion.dk