annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 49 < 1 2 3 4 ... 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25203 - 25/04/2018 11:59 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
For mig er materialisme åndelig fattigdom.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Tak for svar.

Vil du også besvare følgende?

... og hvordan forstår du det, at være åndelig – ja måske endda åndelig rig?

Citat:
- Hvad er materialisme for dig?

Den kan vi vel ikke komme uden om med et liv i Danmark.

Du har eget hus - samler på ikoner og er ejer af elektronik. Er du så dermed åndelig fattig ...

... og hvordan forstår du det, at være åndelig – ja måske endda åndelig rig?




- Mener du man er åndelig når man ikke er materielt indstillet - og hvilken ånd er der tale om?

Arne:
Citat:
Der er for mig ikke noget galt i det materielle. Det, der for mig er galt, er når man alene fokuserer på det materielle og udelukker alt andet. Det er dét jeg kalder ensidig materialisme - som vel kun kan føre til livsholdningen: Maksimal nydelse så længe som muligt - og når dén tid kommer: En hurtig og smertefri død


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#25204 - 25/04/2018 17:10 Re: Mennesket og verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du spørger:
Citat:
... og hvordan forstår du det, at være åndelig – ja måske endda åndelig rig?
Mit svar:
Egentlig er det for mig bare alt dét, der er udover dagligdagen, men jeg må vel hellere holde mig til Den Danske Ordbog - især de to første betydninger:
Citat:
vedr. menneskets sjæleliv og bevidsthed
og
Citat:
vedr. det religiøse, metafysiske eller overnaturlige
Det behøver vel ikke at være noget fint og fornemt, men kan vel blot være at have fokus på emner som:
Hvad er verden? - Hvem er jeg? - Hvad er meningen?
Har man slet ingen svar, synes jeg, man er åndeligt fattig. Det kender jeg blinker
Begynder man at finde svar, oplever jeg det som tiltagende åndelig rigdom tommelop

Dit andet spørgsmål:
Citat:
Mener du man er åndelig når man ikke er materielt indstillet - og hvilken ånd er der tale om?
magter jeg ikke at besvare.
Hvem er ikke materielt indstillet?
En indisk yogi?
Ørkenfædrene?
En ortodoks kristen munk på Athosbjerget - hvor Gregor af Palamas udviklede hesykasmen?
Soldater i krig?
Mennesker der lider alvorligt af psykiske sygdomme?
og - og - og -
Jeg kan ikke overskue det blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25208 - 25/04/2018 21:12 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Så din forståelse af at være åndelig fattig er, både hvis det materielle er i fokus og hvis ikke man søger svar på eksempelvis:

Hvad er verden? - Hvem er jeg? - Hvad er meningen?

... og når du finder svar på disse spørgsmål, så øger det din åndelige rigdom. (?)

Men den slags - tanker - spørgsmål stiller de fleste jo nok sig selv på et tidspunkt i deres liv, så det behøver da ikke, at blive benævnt som at være åndelig, syntes du det - det ville de ikke være for mig.

Det er jo bare dine egne tanker og indre spørgsmål ...

... jeg mener, der er jo ikke noget overnaturligt i det, og når du skriver:

"Egentlig er det for mig bare alt dét, der er udover dagligdagen,"

... så tænker jeg, om ikke det du kalder, at være åndelig netop er dagligdagen?

Altså - når du eksempelvis mener man er åndelig fattig, hvis det materielle har førstepladsen, så er der jo som reglen en vej der er gået – tanker der er tænkt - i hverdagen – før man kommer til den konklusion.

Så din åndelighed er din tankeverden om hvordan du skal forholde dig til dig selv og verden.

Er det rigtigt forstået?


Nå, vil ikke forstyrre mere i din opsummerings tråd. - Tak for svar. smiler

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#25209 - 26/04/2018 00:05 Re: Mennesket og verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg er glad for vores dialog. Den bringer mig lidt videre.

Jeg brugte om åndelighed slagordene:
Hvad er verden? - Hvem er jeg? - Hvad er meningen?
Og hvis man tager ordene alvorligt, så er der vel ingen, der finder pålidelige svar - uanset at man bakser med dem et helt liv igennem.

Der er så ganske mange, der fuldt ud tilslutter sig en af de etablerede religioner - med deres dogmer om især s.r. alene en gud, som er tildelt nogle bestemte egenskaber - og de får fred på den måde - formoder jeg.

Men gør man ikke det - tilslutter sig en religion fuldt ud - og bliver fast troende - så står man jo stadig - og ikke mindst - med spørgsmålet: Hvad er verden?
Har den altid været - evig - uden begyndelse og uden ende?
Eller er den skabt?
Og er den skabt, må der vel være en skaberkraft?
Hvad er det for en skaberkraft?
Hvad skal man tro?
Et der andre mennesker som ved noget, man kan tro på?

Så er "overnaturligt" da et alt for lille ord, synes jeg blinker
Og så synes jeg, det er for nemt og for billigt at falde en religiøs leder om halsen - for derved at få tryghed blinker
Jeg vil dog straks tilføje, at jeg selvfølgelig respekterer, at mange mennesker sikkert bliver ærligt stærkt troende på en religion uden at være drevet af et behov for tryghed smiler

Min tro er imidlertid, at sandhedens gud - hvis man kan bruge dette fortærskede ord - er ufatteligt meget større, end hvad nogen religiøs leder har kunnet præsentere.

Og spørgsmålet: Hvem er jeg? - ved jeg jo godt, at jeg aldrig får det fulde svar på, så jeg må klare mig med det, jeg ved.

Men det hindrer da ikke at søge at finde en mening med livet, synes jeg.

Det er så her mit svar - her og nu - er kærlighed - i taknemmelighed over at eksistere, og i form af altomfattende omsorg og tolerance.

Andre når sikkert til noget andet, og det vil jeg meget gerne høre om smiler

M.v.h. Arne heart
Top Svar Citer
#25210 - 26/04/2018 01:18 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Tikka skrev til Arne:

Citat:
Så din åndelighed er din tankeverden om hvordan du skal forholde dig til dig selv og verden.

Er det rigtigt forstået?


Hvis vi læser Arne må det være et JA.

Arne er ikke religiøs, men han roder rundt i alskens religiøsitet, men til trods bliver manden uberørt af hvad man, vi mennesker, ikke bare skal berøres af, men også gribes af som fuldstændig kan forandre og forny vores liv. Dette det religiøse, der iøvrigt er det der sætter os i forbindelse den åndelige virkelighed, har Arne intet af, og det uanset at han nævner shamanisme og sufi'smen.

For et par indlæg siden bemærkede jeg forholdet overfor Arne, hvor jeg skrev:

Citat:
Dermed har du fjernet enhver form for religiøsitet i menneskers liv. For at tanker om Gud skal kunne kaldes religiøse er det ikke tilstrækkeligt at der findes visse meninger og gisninger om Gud, men det er nødvendigt at sjælen i sin grund eller i hjertet hvorfra livet undgår berøres af det guddommelige og ja Gud endda giver sig til kende for os, åbenbarer og meddeler sig for os og at vi får og har nyt liv i kraft af Gud (Gud føder os påny). Vi er jo ikke faderløse, Gud faderløse.



Netop dette det religiøse element har Arne fjernet fra sit verdensbillede (eller virkelighedsforståelse), endda fra sit religiøse verdensbillede eller virkelighedsbillede. Ja manden har sgu fjernet det religiøse fra sit religiøse verdensbillede eller virkelighedsbillede.

Som om det specifikt religiøse er manden meget imod. Og det specifikt religiøse har alle dage været at mennesket skal kunne profitere af dets religiøse engagement (der også er en kontakt), fordi mennesket kun ved/gennem Guds (Åndens) eller guddommelig (åndelig) hjælp vil kunne overgår sig selv og erfare en gennemgribende forandring af dets liv og person til det bedre, hvor helbredelser fra sygdom såvel som en ny robusthed og vitalitet, altid har stået centralt. Andre kendetegn er en hel ny begejstring, humør og entusiasme, såvel som kreativ virkelyst og etisk courage. Disse specifikke religiøse kendetegn har jeg i 15 år ledt efter hos Arne, jeg har aldrig fundet spor deraf. Tværtimod er hans religiøse verdensbillede, eller virkelighedsbillede, som klinisk renset herfor.

Citat:
Så din åndelighed er din tankeverden om hvordan du skal forholde dig til dig selv og verden.

Er det rigtigt forstået?


JA er svaret, et stort JA endda.


Da jeg repræsenterer og præsenterer det stik modsatte, hvilket har været ganske tydeligt fra dag 1, og dermed i 15 år, har der da også været en udtalt manglende forståelse og begribelse fra Arne's side hvad pokker det dog er jeg står for.

Hvorfor Arne's Kristus ikon erfaring gentages igen og igen, når han har fået det stik modsatte ud af hvad disse symboliserer og det har fået ham til at frasige sig tanken om Gud i KRISTUS, det har jeg spurgt ham om ved flere lejligheder og det undrer mig vildt meget, og det virker søgt, som meget andet virker søgt, mere end autentisk.

Arne sidder i sin fornufts skuen og betragtninger over hvad verden er, og hvem han selv er, hvad er meningen etc uden at der er noget der griber manden og forandrer manden. Jamen så er Arne jo et selvberoende fornuftigt tænkende areligiøs væsen eller menneske, ikke? Nøjagtig som Tikka stiller sit spørgsmål:

Citat:
Så din åndelighed er din tankeverden om hvordan du skal forholde dig til dig selv og verden.

Er det rigtigt forstået?


Og ja det er så rigtig forstået som noget kan forstås såvidt Arne i den her sag.


Simon bliver fejlagtigt ved og ved med at påstå Arne er religiøs. Dummere er Arne lige godt ikke, end at han dog godt et sted var/er klar over at det var/er han ikke, så han har afvist alle Simons anklager for at være religiøs. Så lidt selverkendelse må Arne dog være i besiddelse af. Hvorfor Simon har påstået at Arne er religiøs, skyldes at ateisterne opererer med Epikurs totale menneskeløse og verdensfjerne Gud, der dog eksisterer, men en sådan menneskeløs og verdensfjern areligiøs Gud opererer religionerne ikke med, men altså Arne gør dog, og det har Simon i en eller anden forstand fået øje på.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 49 < 1 2 3 4 ... 48 49 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk