annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 10 1 2 3 ... 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25684 - 11/07/2018 20:32 Scientology
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Scientology er - som linket til Wipedia siger - en ny religion, hvor jeg især har bidt mærke i 3 karakteristika:
Den lover en udødelig sjæl ("ånd").
Den accepterer alle andre religioner.
Den benytter sin egen psykoterapi: Dianetik.

Det er jo genialt! blinker

Selvfølgelig har de deres egen hjemmeside - dygtigt sat op, må man sige.

Kan man stole på dem?
Det ved jeg jo ikke.

Om psykoterapien siger Wikipedia:
Citat:
Det kan ikke fastslås, om Scientologys auditeringsterapi er effektiv eller det modsatte.
Men at grundlæggeren: L. Ron Hubbard ikke er helt dum, det vil jeg i hvert fald påstå - her hvor han kombinerer religion med psykoterapi blinker

Er der nogen, der har en mening om denne nye religion?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25685 - 11/07/2018 21:32 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Psst!

Du har lavet denne tråd før!
Top Svar Citer
#25688 - 11/07/2018 21:51 Re: Scientology [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Det mindes jeg ikke. Har du et link?
Top Svar Citer
#25695 - 12/07/2018 09:09 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Simon.

Jeg har nu ledt efter, om der skulle findes en tråd om Scientology her på Trosfrihed.dk og intet fundet.
Du påstår, at der eksisterer en sådan tråd.
Kom frem med den! blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#25700 - 13/07/2018 11:10 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Simon, det ser ud til, at du ikke svarer på mit spørgsmål til din påstand til mig om en tråd om Scientology:
Citat:
Du har lavet denne tråd før!
Jeg mener ikke, det er sandt, hvad du påstår, og jeg har bedt dig vise den påståede tråd.

Det gør du så åbenbart ikke blinker

Det styrker ikke just din troværdighed blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#25716 - 17/07/2018 09:43 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Er det her man skal sige: I am not so think as you drunk I am; men det er jo også varmt – drikker du, spiser godt, skinner pelsen og er snuden fugtig? – din tunge laller!

Jeg husker flere ”nye indlæg” af samme skuffe, der sikkert havde brødre. Dengang tænkte man jo, når du i ét væk gentog fugl og fisk: han gemmer dem sgu’, som enlige sokker, så præsenteres de enkeltvis som ny sentimentalitet!
Andre end jeg tænkte velsagtens, at netop Scientology nok havde en finger med i spillet, med deres ”store psykologi”, og at det sandsynligvis foregik på den måde, at en af sektens Formand Mao’er anbefalede dig at læse hele texten forfra, hver gang du stødte på et ord du ikke forstod – stadig ses kun samme ballade, Mr. Mysteryman .;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#25719 - 17/07/2018 10:50 Re: Scientology [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Simon - jeg læser "dit sure opstød" som din stiltiende indrømmelse af, at du har fremsat en løgn i denne tråd blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#25721 - 18/07/2018 09:35 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

En mand som du, der tror sandheden er en åndelig dims der fiser rundt i et univers af alle tiders uvidenhed, og som tillige tror din eksistens er en vældig mystisk begivenhed, kan vel næppe forventes at tillægge din omverden andet...

Ta du en kold øl, nu leger solen med dig igen...;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#25723 - 18/07/2018 10:03 Re: Scientology [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Mer udenomssnak - i et forgæves forsøg på at undslippe fadæsen: Din løgn om mig blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#25731 - 21/07/2018 12:23 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Det er ikke jeg men dig, der her på Trosfrihed altid har fået rap over fingrene grundet din stilling som konsultativ jesuskværulant. Det er dig, der altid bringer dig selv ud i forklaringsvanskeligheder, fordi du ligesom kreationister i Scientology læser verden og mennesker omkring dig ind i en gammel bønnebogs moral og kvasipsykologi.
Netop dén slags vrøvl, har du ikke bestilt andet end gentage her på Trosfrihed i hele din karriere som wikipediakopist. Og da du alligevel ikke finder det menneske der med en smule sund fornuft mellem ørerne ikke har gennemskuet dit paradisiske vås som din blottede barnevogn, ja så behøver du faktisk ikke igen geare dig op i det røde felt, for det er simpelthen en umulighed for nogen at misforstå dig..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#25733 - 21/07/2018 13:30 Re: Scientology [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Mer udenomssnak.
Forhold dig til sagen:
Du er en løgner!
Arne blinker
Top Svar Citer
#25735 - 21/07/2018 23:06 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Apiqoros
Uregistreret



Kan du ikke skrue dig lidt højere op? Hystade!


Apiqoros
Top Svar Citer
#25736 - 22/07/2018 00:55 Re: Scientology [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hvor usselt at forsvare en mand, der åbenlyst lyver - og ikke evner at erkende det.
Din moral må sandelig være høj Apiqoros blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#25737 - 22/07/2018 02:02 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Apiqoros
Uregistreret



[...]
'Din moral må sandelig være høj ...'


Jeg har ikke for vane at føre mig frem med min høje moral ― og set i lyset af din, som du bryster dig af tidligt og silde, er jeg ganske tilfreds med at den ikke matcher din ...

Du udnævner straks en mand til løgner, selvom det udmærket kan være en erindringsforskydning ―.

Simon har i flere indlæg bl.a. til dig nævnt Scientology og med dine mange tråde a la 'tro, kærlighed, vissevasse' kan man nemt kløjes i dem.

Apiqoros
Top Svar Citer
#25738 - 22/07/2018 08:53 Re: Scientology [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Citat:
Du udnævner straks en mand til løgner, selvom det udmærket kan være en erindringsforskydning ―.
"Erindringsforskydning" - åh jo - vel blot et andet ord for at ytre sig usandt - men han kan jo ikke - trods flere opfordringer - få sig selv til at indrømme det!

Arne smiler
Top Svar Citer
#25739 - 22/07/2018 11:17 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Apiqoros, du minder mig ret meget om en tidligere debattør her på Trosfrihed.dk: Ole Bjørn.
Han blev iøvrigt - så vidt jeg husker - delvis "smidt ud" pga. dårlig opførsel blinker
Kender du ham?
Er du ham?

Arne smiler
Top Svar Citer
#25744 - 22/07/2018 22:07 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Ja, det var også en svær text, og helt uden antydningen af kristusfornemmelser & anden mystik, hvortil vi nu engang må holde os for øje, at din tålmodige dansklærer Ole altså er gået sin vej. Ak ja. som tiden dog går sin gang. Men apropos alle dine storartede følerier, nej, nok rettere alternativet for deres retningsangivelse, så lad mig her foreslå Scott Hamilton’s Life at Nefertiti, som er en aldeles pragtfuld skive med musik; jeg foreslår dig m.a.o. at sende hele forsamlingen mysterier på ferie, at du bare slapper af! Var det mon ikke lige sagen? Ja jeg mener egentlig bare, efter så mange års opslidende forklaringsproblemer, og udelukkende p.a. dårlige beskrivelser; solen funkler dog smukt over virkeligheden. uden den slags…;)

Lige inden du ruller hele repertoiret af indvendinger ud: jeg kender dem, alle sammen! Og jo, et stykke med fuldendt kærlighed kunne vel en tid lang gerne fordrive frygten for virkeligheden, omvendt er frygten jo en bemærkelsesværdig kur mod kærligheden, og her må vi nu engang anføre, at det jo heller ikke udefraset er til at se hvad der er op og ned i din fabel! I grunden tænker jeg vel egentlig bare på, at lidt grund under fødderne vel heller ikke er den værste form for føleri.

Nå, tyg du lidt på dén, og sku’ libidoen sukke sentimentalt i mangel på kristusnisse a la scientology, jamen, så fortsæt hvor du slap, sikkert til glæde for andre kreationister..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#25745 - 22/07/2018 22:37 Re: Scientology [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Apiqoros..

Jeg husker at lægprædikanten i adskillige indlæg, i hvert fald på KD's lille jesusportal, har skrevet flere indlæg om Scientology, der jo som han selv er dybt betaget af kreationisme. I den forbindelse ku' jeg ikke drømme om at lede i en indlægsbakke, fyldt med det rene vås fra ende til anden. Desuden er jeg mere end bekendt med hans hukommelses begrænsninger, ja den har du jo selv set exempler på.

Dertil har gutten aldrig bestilt andet end fraskrive sig ansvaret for meninger, som han stadig ikke begriber bliver hans, når han advokerer for og anvender dem som udtryk for egne. Netop dette, har i mange år moret mange af os, og blev i sidste ende bare en "sjov" måde at fodre et opmærksomhedsbehov på, en metode masser af pressesekretærer anvender, hvorigennem man flytter fokus fra tema til følerier for dit og dat.
Summa summarum: Scientologys fantasier om "livets mening" svarer ganske fint til meninger lægprædikanten har om livet. Det er samme følelsescirkus, samme gentagelser af samme vås, der som man kan se helt er internaliseret i bevidstheden, hvorfor han aldrig kan snakke om andet end det du her ser. Et barn ville have haft en chance for at gennemskue dette cirkus med gudefantasierne, hans fabel, men ikke en mand i den ende af livet. Hertil kan man selvfølgelig diskutere hvorvidt det så er moralsk korrekt at drille manden, men det er faktisk bare et "spil" han selv har fastsat reglerne for, grænsende til det komiske..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (22/07/2018 22:38)
Top Svar Citer
#25747 - 23/07/2018 00:34 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Psst!
Som sagt, ved jeg du er en mand der føler sig frem til eviggyldige sandheder, hvad der nærmest overrisler dig med forklaringsproblemer, når ubehagelige ateister spørger dig om vej gennem skoven. Et følelsescirkus jeg akkurat mener bør kanaliseres andetstedshen, og altså gerne ud i musikkens verden, som jeg tillod mig at give en pejling på og her leverer en vejviser til, bare så du ikke tror også det er det rene Rødhætte:
https://www.youtube.com/watch?v=SMFfXqt2VZo

mvh & gonat gonat
Simon


Redigeret af Simon (23/07/2018 00:35)
Top Svar Citer
#25749 - 23/07/2018 09:06 Re: Scientology [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Løgneren Simon skal man bare pirke lidt til, så vælter ævlet ud af ham blinker

Og uregistrerede Apiqoros skal man blot stille et par simple spørgsmål, så bliver han tavs blinker

Så hvad mon de gør nu? blinker

Heldigvis er de jo inviteret indenfor i ABC's multireligiøse tempel smiler

Arne smiler
Top Svar Citer
#25757 - 23/07/2018 19:19 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Du har altid været et både morsomt og kristent rodehoved af kreationistisk format, af samme grund et ypperligt exempel på hvad så solid en mangel på logik og sund fornuft kan ende i.

Men som attituderealist betragtet, er du vist noget af det mest uskyldige set på Trosfrihed overhovedet, tillige findes der ingen som du, der aldrig mener hvad de siger – nøjagtig som du aldrig bestiller andet end kommunikere gennem andres meninger, for derefter, når du opdager ikke at ku’ argumentere for meningsindholdets sandhedsværdi, at kaste hele molevitten tilbage i hovedet på personen du kopierede fra. På det område minder du lidt om hønsemand, det morsomme ved dig er dog selve oplevelsen ved at se en så påståelig teenager, i dén alder. Kom ikke og sig det at gå i frø, ikke også ka’ ha’ morsomme sider..;)

Selv er jeg nærmest lykkelig for at de gamle grækeres største slag i verdenshistorien ikke endte med at de blev en del af Asien, mere utilfreds er jeg med senere europæeres fastsættelse af ”vor tidsregning”, og så p.a. en skide himmelnisse, med hvem ingen af dem evnede at skabe den sammenhæng mellem det guddommelige og menneskelige, som de gamle grækere formåede med deres guder. Og her sidder stadig du, og forkynder den store mystik med guden flagrende rundt i den gode gamle uvidenhed, guden du synes blir så meget mere spændende af hverken at begribes eller kaldes for ’gud’, i nøjagtig samme situation som din arbejdsgiver Somo: O, hvilken guddom, hvilken ”åndelighed” – det er vist ikke bare verdensdelen i to kreationister vipper på!
Bortset fra det, er der stadigvæk intet bemærkelsesværdigt i at se dig gentage de samme indlæg, ej heller dem om Scientology, det er trods alt bare din sædvanlige fremtrædelsesform..;)

mvh
Simon
P.s.: forøvrigt ku’ jeg godt unde dig at stå en time eller to på Akropolis, velvidende hvad sejren ved Salamis kostede og i en forståelse for grundlaget du stod på, skabt af ældgamle forfædre. Ja hvem ved, om ikke det ville ha’ fået dig til vurdere jobbet som Somos bogholder med en større skepsis.
Top Svar Citer
#25761 - 23/07/2018 21:01 Re: Scientology [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Mere ævl - helt som ventet - fra løgneren Simon, der ikke har indre styrke til at erkende, at han lyver smiler

Hvor meget af, hvad han ellers skriver, kan man mon stole på? tosset

Arne smiler
Top Svar Citer
#25764 - 23/07/2018 23:41 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Apiqoros
Uregistreret



Evnet at gribe i egen barm har du aldrig formået ...

Apiqoros
Top Svar Citer
#25765 - 24/07/2018 00:02 Re: Scientology [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Ja, helt som forventet, Apiqoros svarer ikke på mit spørgsmål, stillet til han i denne tråd:
Citat:
Apiqoros, du minder mig ret meget om en tidligere debattør her på Trosfrihed.dk: Ole Bjørn .
Han blev iøvrigt - så vidt jeg husker - delvis "smidt ud" pga. dårlig opførsel blinker
Kender du ham?
Er du ham?
Og registreret er Apiqoros jo ikke!
Så er det vist ret nærliggende at formode, at Apiqoros er Ole Bjørn blinker

Er en sådan mand troværdig? blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#25766 - 24/07/2018 00:51 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Apiqoros
Uregistreret



Din logik er umiskendelig ...

Apiqoros
Top Svar Citer
#25767 - 24/07/2018 09:25 Re: Scientology [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Dit hemmelighedskræmmeri er ynkeligt cool

Arne smiler
Top Svar Citer
#25768 - 24/07/2018 10:06 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Psst!

Du er nu sød når du blir så fornærmet, hr. lægprædikant..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#25770 - 24/07/2018 10:38 Re: Scientology [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg er såmænd ikke fornærmet.

Jeg morer mig blot over at se, hvordan du og Apiqoros vrider jer - afslørede, som I er - i løgn og hemmelighedskræmmeri.

Ingen af jer tør svare - og I kan heller ikke holde ud ikke at skrive noget.

Ynkeligt - usselt - latterligt blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#25775 - 24/07/2018 17:43 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Denne tråd skulle jo handle om Scientology, og jeg er derfor gået ind på deres psykoterapi-hjemmeside om dianetik, hvor jeg fandt frem til dette lokkende gratis tilbud, som jeg af nysgerrighed har taget imod.
Når jeg - om vistnok et par uger - har modtaget materiale fra dem, vil jeg selvfølgelig fortælle om hvilke indtryk det gør på mig blinker

Er der ingen, der kender til emnet - og som vil ytre sig? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25777 - 24/07/2018 20:14 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hvem tør lege med dig Arne blinker

De er vist bindegale allesammen - har du ikke set udsendelser om dem? Chefen tror han er luftkaptajn og har sågar udnævnt Tom Cruise til ridder af det runde bord ler

Mon ikke du hellere skulle kigge Krishna dybt i øjnene:

https://theharekrishnamovement.org/2016/08/27/krishna-means-all-attractive/

Hvad ser du?
Det må vi hellere holde for os selv og gøre som disse mennesker yeah

https://www.youtube.com/watch?v=_jTjycyu7Dw

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#25778 - 24/07/2018 22:22 Re: Scientology [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
ABC for mig ser det ud til at du "løber løbsk" i din Hare Krishna begejstring.
(Og jo mere du presser, jo mere stiger min skepsis) blinker
Det gør jeg ikke - løber løbsk - heller ikke i Scientology - men jeg er nysgerrig og søger at få både indsigt og overblik - og jeg regner med at kunne holde til det blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25780 - 25/07/2018 12:00 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Måske du har ret Arne blinker

Har desuden ikke videre forstand på sciencetology, så godt at du sætter dig ind i det og vil komme med dine indtryk på et tidspunkt.

Hvad går det ud på:

https://www.dianetik.dk/faq/

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#25782 - 26/07/2018 08:18 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Pust du nu bare ud igen, bette ”sandhedsvidne”, der har jo hele tiden været slående og morsom lighed mellem dit ”verdensbillede” og den kreationisme man finder hos såkaldte ”scientologer” – du ved udmærket at din kristussnak nu, her på Trosfrihed, er kristussnakken du stolt snakkede køer ud af kløvermarken med på KD’s debatportal..;)

Alle dine fortvivlede forsøg på at flytte opmærksomheden hen et sted hvor det hele ikke blir så pinligt, synes ligefrem at være selve essensen i din fabel. Nogen kunne vel umiddelbart tænke, at du da virkelig må ha’ skrevet noget yderst interessant, siden så tung en skæbne gik hen og blev din lod, men hva’ kunne det vel være: Dine følelser for kristussymboler, herunder dem Scientology sjovt nok også roder sammen med psykologiske arbejdshypoteser? Dine følelser for den mystik du ligefrem fabler din egen eksistens ind i, altså helt almindelige følelser for dig selv? Eller måske følerierne du hele tiden snakker om at ha’ for en hel ”verden” – dog en verden vi desværre må reducere til en almenmenneskelig forestillingsverden blandt religiøse troende, idet du også i alderdommen går bærtur i den vildfarelse, at mangel på sproglig præcision er selve nøglen til et mystisk paradis, nogen sikkert også fyldte barnevognen med.
Ingen snakker livet ind i religiøs mystik uden grund, heller ikke du!

Det er jo heller ikke svært at se det for sig: den gudfrygtige dreng med hoppende tornyster på bærtur i den almægtige guds velordnede natur, og præstens ord der langsomt glider på plads i det paradis drengen ser for sig, sandsynligvis også den frygtelige slange, uf uf! Og alt imens han hinker glad henad grusvejen, lover han i tankerne bod og bedring for fremtiden, selv om han bare er en dreng som drenge flest, men at være en artig dreng er ensbetydende med at indrette sig efter normativer, udviklet af kulturværdier der også sank ned i hans forældres bevidsthed, og som i drengens tanker er identisk med den sandhed han også senere finder tryghed i.

Nu er der så gået en tid, løfterne behøver vi ikke tale om, men på både KD’s debatportal og her på Trosfrihed har du jo nærmest udviklet dig til at blive en helt kæk lægprædikant, der netop snakker meget om sandhed og løgne – der i grunden er egenskaber ved udsagnet, men ord man især ser skinhellige mennesker bedyre et indgående kendskab til, og et kendskab man vist roligt kan sige andre end jeg har undret sig over akkurat dit forhold til! ;)

Og sørme, her er du så igen, i dit gode gamle jeg, hvor du igen kaster ordet løgner efter folk, et ord der nærmest synes at forfølge dig, måske lidt i stil med din gamle drøm om at være forfulgt af spændende ateister, alle løgnerne?
Men hov, vent nu lige lidt: var der nu ikke en lille historie om, at du ligefrem kontaktede en af disse frygtelige ateister, en professor hos hvem du ærefrygtigt søgte sandheden om det guddommelige univers, men som vist desværre ikke fandt intimidationen af privatlivet særlig morsom? Nåja, det er jo nu en historie, en fortælling du som sandhedsvidne vil betragte som bare en løgn. Dengang morede vi os jo bare over, at ordet løgner altid fløj fra din mund som skidt fra en spædekalv. Som sagt, syntes ordet bare at forfølge dig.

Men tilbage til indholdet i din indlægsbakke, hvori man efter dit udsagn ikke vil finde skyggen af et indlæg tilsvarende dit seneste om Scientology. Tænk, jeg synes nærmest alt du skriver lugter af Scientology, sådan lidt af sekterisk forfølgelse, hvis du forstår hvad jeg mener. Hvad kan der mon være af interessante ting og sager i den indlægsbakke…hmm.

Ja naturvidenskaber, som fortrinsvis Ole jo har skrevet indlæg om, har du jo aldrig udvist den ringeste interesse for (snarere uvidenhed om!), og indlæg hvormed du foregiver en interesse for naturvidenskaber, dem bruger du jo stadig til kun at snakke religiøs overtro, som om der var tale om ligeværdige alternativer hvad gode beskrivelser af naturen angår. Samme forhold gør sig jo gældende hvad filosofien angår, og her blir det nærmest latterligt, fordi det filosofiske sprog jo handler om sproglig præcision, dvs. stik modsat detaljefattigdommen i din indlægsbakke, der i bund og grund handler om dine fornemmelser for ”kristusånden”. Findes mon tilsvarende i Scientologys udlægsbakke? ;)

mvh
Simon
P.s.: Mon det i næste nummer af Lægprædikantens Bekendelser afsløres, at han i virkeligheden er agnostisk astrofysiker med det guddommelige univers som speciale, samt at Jesus nu er fundet et sted i det mystiske univers, der dog indtil videre hemmeligholdes, så ateister ikke inficerer området med deres løgne, men at alle trygt kan forlade sig på sandhedsgehaltet i Scientologys, undskyld, lægprædikantens budskab…
Tja, man ved aldrig ;)


Redigeret af Simon (26/07/2018 09:01)
Top Svar Citer
#25786 - 26/07/2018 09:26 Re: Scientology [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Interessant at se den arme Simon lukke så meget "luft" ud fra sit indre, der åbenbart er overfyldt blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#25789 - 27/07/2018 07:22 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Du egner dig altså ikke som poppsykolog, overlad du den rolle til hønsemand..;)
Stadigvæk er det jo altså dig og ikke mig, der er kreationisten der ikke ka' snakke om andet end de små følerier. Det var jo ikke helt uden grund jeg så tit så dig som ærkeexemplet Tummelumsen…;)

mvh & husk nu at drikke vand!
Simon
Top Svar Citer
#25791 - 27/07/2018 10:06 Re: Scientology [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Mer "luft" fra den trængende Simon - og en åbenlys løgn fra ham tør han ikke indrømme blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#25792 - 27/07/2018 13:28 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Bruger du altid så meget energi for at få din vilje/ret? smiler ...

... i mine øjne er det ikke befordrende for dit idealsamfund, der bygger på indsigt og omsorg.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#25793 - 27/07/2018 14:46 Re: Scientology [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Tror jeg forstår dit spørgsmål.

Men for det første har mit energiforbrug været meget lille - vel nogenlunde i samme størrelsesorden som dit her blinker - og for det andet pirrer det min nysgerrighed, når jeg ser, hvordan det menneske, der kalder sig Simon, ter sig på denne hjemmeside.

Mit indtryk er, at Simon stort set alene "lever af" at nedgøre andres idéer/opfattelser/visioner/præsentationer og aldrig selv præsenterer noget sådant - dog med den tilføjelse at han i en særlig tråd bringer masser af poesi kopieret fra poeter.

Det er så her, jeg tænker: Hvordan ser der ud inde i hans hoved, siden han bruger så megen energi på at smadre andres opfattelser á la det muntre køkken.
Hvor kommer energien fra?
Hvad er tilfredsstillelsen ved at smadre?
Sådan var Simon jo næppe født, så hvad er det for miljøpåvirkninger, der har givet ham denne særlige lyst,som vi vist ellers mest alene ser under menneskers raserianfald?

Og når Simon så bliver grebet i en løgn, så kommer der "fuld udblæsning" - og man skal blot pirke en smule ved ham, så fortsætter det.

Jeg må da indrømme min egen lyst til "give igen", når jeg "bliver pisset på", men der er jo altså også forsøget på indsigt i et menneskesind, som jeg fornemmer ikke har det alt for godt.

Er det mon et kronisk indre - måske ubevidst - raseri, der styrer Simon, en indre konflikt, der næppe er behagelig, og som det vel ville være en befrielse at slippe ud af?

Og der er jo nok mange andre mennesker, der har det som Simon, og hvor aktiviteterne er helt anderledes alvorligt skadende.

Hvordan hjælper man sådanne mennesker?
Jeg ved det ikke.
Simon ved det nok heller ikke.
Er det mon sådan noget som neurocoachning, der kunne befri ham?

Kan du følge denne tankegang? - og har du gode idéer?

Eller ser du det helt anderledes?

Dette svar irriterer formentlig Simon ud over alle grænser - men der er jo dog også det spinkle håb, at det kunne inspirere Simon til større selvindsigt og bedre indre harmoni.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25796 - 27/07/2018 20:33 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


"Eller ser du det helt anderledes?"

- Ja ... smiler

Jeg ser tråden som "hold gryden i kog" - heller fnidder end stilstand.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#25797 - 27/07/2018 22:32 Re: Scientology [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jo Anonym uden navn - selvom du ligner en skræmt Apiqoros - der er jo mange til at "varme gryden" - bl.a. dig! blinker - og så er vi endda endnu ikke rigtig nået frem til Scientology og Dianetik blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#25800 - 28/07/2018 13:42 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Nu vi er ved morsomhederne, nåja, det kræver muligvis sin agnostiker, men…

Gåssemand Wieds vidunderlige og yderst humoristiske billeder, kommer jo nærmest dansende henover himlen helt af sig selv, når man sådan ser dig filosofere over gud, menneske og samfund, ud i noget der velsagtens må betragtes som en hygsom sludder foran alteret (eller kristusikonet); lidt i retning af dine mange tilsvarende tråde, hvor du også var i parallelkommunikation med dig selv i centrum som det mystiske lille fænomen, underlagt den gode guds mening og ikke ulig den herlige karakter Emanuel Thomsen, her serveret i en næsten tilsvarende situation:

„Thumsen” var som sagt i Aften tyet ud paa sin Rugeplads ude paa Kirkegaarden. Han sad med Nakken lænet tilbage mod Bænkens Rygstød. De smaa, tykke Ben hang slapt ned uden at naa Jorden. Og hans Øjne stirrede fulde af Bøn og fortvivlelse op mod den blaa Himmel.

Han begreb ikke et Muk af Verdensordenen!

- Herre, lille Gud Fader hist oppe i dit høje Paulun, mumlede han, hvad har en dog gjort dig, at du ikke vil overgyde en med din Naades Vand! Du begyndte jo dog saa godt, lille Vorherre, og sendte en Bud gennem sin salig Fa’r! Hvorfor gjorde du det, naar du ikke mente no’et med det? Aa Gud, Aa Gud, forlad os vor Skyld, som vi også forlade vore Skyldnere! Jeg skal i Evighed aldrig bebrejde dig no’et, kære go’e Vorherre, om du snart la’r mit Nummer komme ud og skænker min stakkels, gamle Mo’r den store Glæde paa hendes Livs Aften at rykke ind i de Stuer, hvor en har levet sin uskyldige Barnealder og tilbedt dig i Aand og Sandhed! O, salige Gud i det høje, ske din Vilje saa og paa Jorden! Amen!

„Thumsen” slog Kors for Bryst og Pande, ligesom han havde set Pastor Engelhardt gøre oppe foran Alteret, og hans smaa, vandblaa Øjne fyldtes med Tårer af Rørelse over han egen fast overmenneskelige Ydmyghed.
Og han følte sig styrket og trøstet. Gud kunde ikke undlade at hjælpe et Væsen, der saa smukt forstod at belægge sine Ord og bøje sit Hjerte under hans uransagelige Vilje!

mvh
Simon


Redigeret af Simon (28/07/2018 14:16)
Top Svar Citer
#25802 - 29/07/2018 12:09 Re: Scientology [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jo - Gustav Wieds "Tummelumsen" er jo ynkelig i hans natlige bøn på kirkegården om at "få gården".

Men ligner du ham egentlig ikke lidt, Simon, når du i stedet for bøn bruger hån mod dine egne selvopfundne "spøgelser"? blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#25804 - 29/07/2018 20:15 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Der er afgjort en vis Thumsen at spore i dig, vidste man ikke bedre, ku' man tro Wied havde kigget netop dig i kortene, men selvfølgelig så han blot naiviteten ret i ansigtet, som andre på den tid.
Han er skam en vidunderlig karakter, fej du ikke for rask identifikationen af bordet, før du har set nuancerne bedre an..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#25806 - 30/07/2018 10:50 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
I denne tråd skrev jeg: #25775 - 24/07/2018 17:43:
Citat:
Denne tråd skulle jo handle om Scientology, og jeg er derfor gået ind på deres psykoterapi-hjemmeside om dianetik, hvor jeg fandt frem til dette lokkende gratis tilbud, som jeg af nysgerrighed har taget imod.
Når jeg - om vistnok et par uger - har modtaget materiale fra dem, vil jeg selvfølgelig fortælle om hvilke indtryk det gør på mig blinker

Er der ingen, der kender til emnet - og som vil ytre sig? blinker
Det er der så ingen, der har gjort, og i stedet skrev jeg til Neurocoaching, idet der helt overfladisk set er visse lighedspunkter:
Citat:
Jeg har - overfladisk - orienteret mig om jeres neurocoaching og har hæftet mig ved amygdala-teorierne, som forekommer mig meget overbevisende.
I et forsøg på at opnå en oversigt over de mange religioner på hjemmesiden http://www.trosfrihed.dk/ er jeg stødt på Scientologi http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/25786/1.html og ser her til min overraskelse, at de i deres psykoterapi: "Dianetik" anvender begrebet "det reaktive sind", som de beskriver ret meget på en lignende måde, som I beskriver Amygdala.
Nu er jeg bestemt ikke scientology-tilhænger, men jeg finder det vældig smart, at en ny religion kombinerer et dogme om en udødelig sjæl ("guf" for de fleste) med accept af alle andre religioner (ingen hindringer her) og tillige med psykoterapi (vel i steder for bøn).
Jeg ved ikke, om I kender til deres "dianetik", men hvis I gør, kunne det være interessant, synes jeg, at høre, om I har en vurdering.
Jeg forstår naturligvis, hvis I ikke ønsker at svare, og håber at dette ikke er for anmassende.
M.v.h. Arne.
De har nu svaret dette:
Citat:
Kære Arne Thomsen
Tak for din mail.
Neurocoaching hjælper mennesker med at opnå frihed. Scientology gør lige det modsatte. Det er i mine - og mange andres - øjne en farlig sekt, hvis eneste formål er at malke medlemmernes tegnebog. Og så på basis af usammenhængende teorier baseret på Ron Hubbards karriere som science fiction-forfatter. Der er en årsag til, at sekten er forbudt i Tyskland.

Kan anbefale dokumentaren “Going Clear: Scientology and the Prison of Belief”, der bl.a. ligger på Netflix, inden du flirter mere med den slags grupper. Ellers kan det blive et dyrt bekendtskab

Bedste hilsener
Michael Kjærsgaard,
Neurocoach
Int. certificeret træner, neurolingvistisk psykologi, ANLP, ABNLP
Exam. Master Tr. Coach (NLP), NLP Psykoterapeut og NLP Supervisor
Int. certificeret træner, hypnoterapi, ABH
HD i Ledelse med speciale i motivationspsykologi
Cand.scient.pol. med speciale i kommunikation
Så nu er vi advaret! blinker

Scientology har jeg endnu intet hørt fra, men jeg er da stadig imponeret over denne religions smarte kombination af udødelighed, religionsfrihed og psykoterapi blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25813 - 31/07/2018 22:41 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant – eller sku’ man i dagens anledning kalde dig for Hr. Fromse..;)

Der findes skam modsætningsforhold mellem Thumsen og dig, exempelvis oprigtigheden: Thumsen ved når han er uoprigtig og hvorfor han lyver, drømmer mere om end foregiver at være i en andens sko, han kender sit skonummer og forlader sig på guds nåde, og ville aldrig foregive at være agnostiker for opmærksomhedens skyld, hans gud magter netop at gribe ind i den natur velærværdigheden selv skabte, og er nærmere saligt indigneret over byens sladdervorne og deres umoral, mens han passer sit arbejde og kirkegang, uden at gi’ den som lægprædikant.

Nu har du så smidt kostumet og lagt agnostikeren på hylden, karakteren der mens den stod på tit mindede os om særlige Holberg-komedier, og stadig har du ikke gennemskuet agnostikerens forklaringsproblem, trods adskillige forklaringer der nu deler skæbne med dine øvrige Scientology-indlæg, hvordan det så ofte er gået dit følelses- og fantasiliv: våset glemmer du straks det er skrevet, og gentager straks efter spørgsmål til samme vås i nye indlæg, en irrelevans der blev afdækket år forinden.

Der har selvfølgelig aldrig været noget mystisk i, at spørgsmål til den mystik du hele tiden gentager, men som kun kan foregive af referere til virkeligheden og derfor ingen virkelige referencer har, hele tiden må gentages, for med gentagelserne at forsøge flytte fokus fra den meningsløshed der jo er mystikkens eneste substans.
Også den slags ville Thumsen straks ha’ affejet som det rene nonsens, og en kynisk konsul Mørch ville straks ha’ sagt: ”tha indlader meg ikke på sludder!” Så heller ikke dér ligner du Thumsen, hvorimod du ligner ham i selve hengivelsen også du føler for kristne symboler, lignelser, kristusikoner osv. Men også her kan man observere en klar mangel på overensstemmelse mellem den enes og den andens gud: Thumsens gud er for ham særdeles virkelig, guden evner akkurat at gribe ind i hans virkelighedsrum, og opløfter tilmed hans sociale status til et medlem af borgerskabet, mens du derimod, usmart har anbragt din gud i en mystik det langt overstiger din intellektuelle kapacitet at udrede; sjovt nok samme mystik/kreationisme scientologer gemmer guden i, men næppe en god reklame for ”åndslyset” i er fælles om at anse jer selv for at være.
Også dér har Thumsen bedre fat i sig selv end du, der er lige så propfyldt af selvbedraget der kun langsomt går op for Thumsen, der så ender med at ane at græs er græs og at det sandsynligvis er ens på begge sider af drømmen. Men selve anekdoterne om livets ”dybere” mening og guden i begge må ansvare overfor, er nogenlunde samme kristne sociale arv nedfældet i begge, trods forskel i tid og fabelagtig mystik.

Man bare nyder Keld Markuslund, Carl Ottosen, Elith Pio, Ebbe Rode og vældet af andre vidunderlige skuespillere, der jo virkeliggjorde Wieds pragtstykke, og det var da også på det hængende, idet flere af hovedrolleindehaverne jo døde kort efter. Ak ja, hvor ville det dog ha’ været vidunderligt, og meget dyrt, at se fortsættelsen Knagsted som Tv-stykke i 5 akter. Her ville Ebbe Rode og Carl Ottosen virkelig ha brilleret, også hér, ville man ha’ set visse fællestræk mellem dig og ”lille” Overclausen, fx hans lyserøde barnekinder, når han stirrer ind i velsignede drømmebilleder og er så langt væk, at Knagsted må vække ham. Men det går naturligvis ikke an med andre end Carl Ottosen som Knagsted, osv. Nåja, nutidens regissører er sikkert ligeglade, når bare de hører deres navn råbt op i en sal af ensartetheder, men dengang forventedes skuespillere jo desuden at kunne spille uens karakterer og på en scene, mens man nu indretter ”kulisserne” efter personer der spiller samme karakter livet ud, en fandens til forskel.

Adskillige af datidens skuespillerne kan for den sags skyldt ha’ været kristne troende, uden at det nødvendigvis fik betydning for valg af roller, men ærlig talt betvivler jeg at nogen overhovedet ville ha’ fundet på a gemme deres gud, hvor du har gemt din. Men det begyndte vel langsomt at gå op for dig, at agnostikeren ikke pr. def. render rundt og leder efter guddommelige skjulesteder, i såfald er han da rettere end skabsateist en skabs-lægprædikant, ikke sandt hr. Fromsemand…;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (31/07/2018 23:05)
Top Svar Citer
#25815 - 01/08/2018 09:06 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg har søgt at finde ud af, om det er rigtigt, som Michael Kjærsgaard fra Neurocoach skriver, at Scientolgy er forbudt i Tyskland, og så vidt jeg kan se, er det endt med, at myndighederne har måttet opgive et sådant forbud.

Det er imidlertid interessant, synes jeg, at Scientology bygger på en science fiction forfatter, Ron Hubbard, mens Neurocoach bygger på seriøs videnskab - herunder Nobelprismodtagere.

M.v.h. Arne smiler

P.S.: Det er interessant, synes jeg, at se, hvordan Simon bruger en masse energi på sine egne fantasier om - nej ikke emnet - men mig.
Måske Simon har behov for lidt Neurocoaching blinker
A.
Top Svar Citer
#25817 - 02/08/2018 10:39 Re: Scientology [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Pssst: du sidder stadigvæk og gentager info enhver selv kan finde på Wikipedia, og som du desuden har gentaget flere gange før!

Førøvrigt ka' du vel bare skrive den uvidenskabelige sekt et brev, hvori du forklarer din store interesse i samme mystik, denne gang får du sikkert svar, uden selv at digte..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 10 1 2 3 ... 9 10 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk