annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15644126
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379063
Et andet syn 1988526
Jesu ord 1521841
Åndelig Føde 1509481
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret ABC 148 gæster og 24 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Scientology

I denne tråd skrev jeg: #25775 - 24/07/2018 17:43:
Citat:
Denne tråd skulle jo handle om Scientology, og jeg er derfor gået ind på deres psykoterapi-hjemmeside om dianetik, hvor jeg fandt frem til dette lokkende gratis tilbud, som jeg af nysgerrighed har taget imod.
Når jeg - om vistnok et par uger - har modtaget materiale fra dem, vil jeg selvfølgelig fortælle om hvilke indtryk det gør på mig blinker

Er der ingen, der kender til emnet - og som vil ytre sig? blinker
Det er der så ingen, der har gjort, og i stedet skrev jeg til Neurocoaching, idet der helt overfladisk set er visse lighedspunkter:
Citat:
Jeg har - overfladisk - orienteret mig om jeres neurocoaching og har hæftet mig ved amygdala-teorierne, som forekommer mig meget overbevisende.
I et forsøg på at opnå en oversigt over de mange religioner på hjemmesiden http://www.trosfrihed.dk/ er jeg stødt på Scientologi http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/25786/1.html og ser her til min overraskelse, at de i deres psykoterapi: "Dianetik" anvender begrebet "det reaktive sind", som de beskriver ret meget på en lignende måde, som I beskriver Amygdala.
Nu er jeg bestemt ikke scientology-tilhænger, men jeg finder det vældig smart, at en ny religion kombinerer et dogme om en udødelig sjæl ("guf" for de fleste) med accept af alle andre religioner (ingen hindringer her) og tillige med psykoterapi (vel i steder for bøn).
Jeg ved ikke, om I kender til deres "dianetik", men hvis I gør, kunne det være interessant, synes jeg, at høre, om I har en vurdering.
Jeg forstår naturligvis, hvis I ikke ønsker at svare, og håber at dette ikke er for anmassende.
M.v.h. Arne.
De har nu svaret dette:
Citat:
Kære Arne Thomsen
Tak for din mail.
Neurocoaching hjælper mennesker med at opnå frihed. Scientology gør lige det modsatte. Det er i mine - og mange andres - øjne en farlig sekt, hvis eneste formål er at malke medlemmernes tegnebog. Og så på basis af usammenhængende teorier baseret på Ron Hubbards karriere som science fiction-forfatter. Der er en årsag til, at sekten er forbudt i Tyskland.

Kan anbefale dokumentaren “Going Clear: Scientology and the Prison of Belief”, der bl.a. ligger på Netflix, inden du flirter mere med den slags grupper. Ellers kan det blive et dyrt bekendtskab

Bedste hilsener
Michael Kjærsgaard,
Neurocoach
Int. certificeret træner, neurolingvistisk psykologi, ANLP, ABNLP
Exam. Master Tr. Coach (NLP), NLP Psykoterapeut og NLP Supervisor
Int. certificeret træner, hypnoterapi, ABH
HD i Ledelse med speciale i motivationspsykologi
Cand.scient.pol. med speciale i kommunikation
Så nu er vi advaret! blinker

Scientology har jeg endnu intet hørt fra, men jeg er da stadig imponeret over denne religions smarte kombination af udødelighed, religionsfrihed og psykoterapi blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 00:00
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
17/04/2024 19:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 13:26
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Qatar genovervejer sin mæglerrolle i v..
18/04/2024 02:40
Prins William genoptager arbejdet efter ..
18/04/2024 02:08
EU's stats- og regeringschefer fordømme..
18/04/2024 00:39
USA: Længe ventet dato for afstemning o..
17/04/2024 23:51
Brandslukning på Børsen fortsætter na..
17/04/2024 22:26
Nyheder fra Religion.dk