annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 44 af 49 < 1 2 ... 42 43 44 45 46 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25676 - 10/07/2018 16:37 Re: Hvad kan man selv bestemme [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
P.s.:

Att. lægprædikanten..

Nu ved jeg godt du aldrig læser andet end spændende religiøs mystik, og hvis du så endelig gør det, da læser den ind i den bakkeprædiken man ofte har indtrykket af at du har forlæst dig på. Ret ofte har man rent faktisk indtrykket af at det er din arbejdsgiver, Somo, der sidder på wiren…
.
Pyt nu med det, for sammen med årets drilagtighed, ska’ du tillige anbefales lidt alternativt læsestof. Ikke fordi det er nyt, så langt fra endda, men sikkert nyt for dig: Demokratiske visioner af Walt Whitman – tilmed har Villy Sørensen skrevet forordet, hvilket betyder, at du nok får dit hyr med at misforstå det.
Helt udelukkes kan det selvfølgelig ikke, at du også her vil mærke et lille stik i det kristelige hjerte p.a. savnet efter din tålmodige dansklærer Ole, når enten ord der ikke optræder i bakkeprædiken pludselig rammer nethinden, eller når sætninger tilbyder overblik fra andre synsvinkler end ”bakkemanualen”. Dog er det fuldt ud muligt også du vil overraskes af en sær ømhed, i mødet med Whitmans visioner på demokratiets vegne, ikke ulig den næstekærlighed vi så ofte har set dig udvise, dog særlig overfor professorer, altså de der så gennem fingre med Spørgejørgen.
Hvorfor akkurat Whitman her skal anbefales, har selvfølgelig sine grunde, men grunde jeg med særlig henvisning til Spørgejørgen-aktiviteten ikke ser grund til her at udbrede mig særligt om, lad det være nok nævne, at samtiden så på ham med store ører – netop dem, jeg i overført betydning her forsøger at hive dig i!

mvh
Simon


Redigeret af Simon (10/07/2018 16:38)
Top Svar Citer
#25677 - 10/07/2018 19:46 Re: Hvad kan man selv bestemme [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
En "pauseklovn" i "cirkus trosfrihed" - det er jo "ikke så ringe endda" blinker

Heldigvis har han dækket sig ind, så han er uangribelig, ved ikke selv at fremsætte egne synspunkter.

Så har man jo sit "på det tørre" blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#25678 - 10/07/2018 23:16 Re: Hvad kan man selv bestemme [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej igen, du store "mystiske" lægprædikant..;)

Nu ved alle der gennem årene gang på gang har set dig kalde dig selv for agnostiker, at du samtidig betragter dig selv som uforklarligt mystisk, m.a.o. et udtryk for det du betragter som en helt fantastisk mystisk natur - her mellem milliarder af andre mennesker, der adskiller sig lige så lidt fra dig som dit dna adskiller sig fra en skovsnegls. Men tillige ved vi jo at du (efter eget udsagn) og med din "åndelige intuition" kommunikerer med "åndelige universer", hvormed det altså må forekomme nogen endnu mere mystifistisk at se dig skrive:

"Jeg forstår da godt længslen efter en sådan fader- eller moderskikkelse, der "bringer orden i tingene" og beskytter - kan da også selv mærke denne længsel i mit forhold til min skæbne - men jeg kan ikke forestille mig nogen mulighed for at møde en sådan ønskedrøm som værende virkelighed. Det nærmeste, jeg kan komme det, er et håb om, at hvad der ligger bag...osv."

For skal dette nu betyde, at "ånderne" i den anden ende ikke gider kommunikere med dig? Det er nu alligevel synd dine "åndelige venner" i dit uforklarlige univers dér, ikke engang gider fortælle dig lidt om din egen skæbne. Er det så udtryk for næstekærlighed, tror du, eller behøver du bare ingen fjender med den slags venner? ;)

Jah, tydeligt er det jo hvad der sker her på scenen med dig i rollen som den store mystiker. Måske nogen glæder sig til tredie akt, hvor Kristussymbolet kommer ind på scenen som den store forløsning?

mvh
Simon


Redigeret af Simon (10/07/2018 23:20)
Top Svar Citer
#25679 - 11/07/2018 00:24 Re: Hvad kan man selv bestemme [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
Mit svar gik på, at jeg ikke ville kunne afvise at møde, hvad du kalder Bibelens Gud, hvis jeg fik den mulighed.

Men du ønsker at vide, om jeg ville kunne afvise denne Gud's ånd.

Jeg prøver igen.

Da du ikke tror, på eksistensen af den gud bibelen forkynder, lyder det ikke logisk, at du samtidig tror, du ikke ville kunne afvise guds hellige ånd, hvis du havde været i Moses sted, dengang han ifølge beretningen blev kaldet i Midjan til at udfri guds folk fra Egypten.

Kan du forklare, hvordan det skal forstås?

Hvorfor tror du, at din frie vilje ikke ville kunne afvise den guds ånd, hvis eksistens du ikke anerkender? - hvordan kan det lade sig gøre?


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

#25666 - 09/07/2018 12:07
Indsendt af: Tikka
Arne:
Citat:
Du skriver:
Citat:
I forhold til beretningen om Moses der blev kaldet, var der vel 2 valgmuligheder.

Han kunne afvise ånden eller følge den.
Mit svar:
Ja, mon han nu faktisk kunne afvise - busken - stemmen?
Her forudsat at begivenheden faktisk har fundet sted.
Ville du kunne?
Jeg tror ikke, at jeg ville kunne! blinker

Jeg tror ikke, at jeg ville kunne!

SVAR: Det må du gerne uddybe. smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#25680 - 11/07/2018 09:38 Re: Hvad kan man selv bestemme [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg synes nu ikke, det er så indviklet, som du gør det til.
Du skriver:
Citat:
Da du ikke tror, på eksistensen af den gud bibelen forkynder, lyder det ikke logisk, at du samtidig tror, du ikke ville kunne afvise guds hellige ånd, hvis du havde været i Moses sted, dengang han ifølge beretningen blev kaldet i Midjan til at udfri guds folk fra Egypten.
Mit svar:
Jeg forestiller mig at være i den situation, som Bibelen beretter om:
Citat:
Moses vogtede får for sin svigerfar Jetro, præsten i Midjan. Da han engang havde drevet fårene langt ud i ørkenen, kom han til Guds bjerg Horeb. Dér viste Herrens engel sig for ham i en flammende ild fra en tornebusk. Moses så, at busken stod i lys lue, men at den ikke blev fortæret af ilden, og han tænkte: »Jeg må hen og se nøjere på dette mærkelige syn! Hvorfor brænder busken ikke?« Men da Herren så, at han gik hen for at se det, råbte Gud til ham inde fra busken: »Moses! Moses!« Han svarede ja, og Gud sagde: »Du må ikke komme nærmere! Tag dine sandaler af, for det sted, du står på, er hellig jord.«
Altså at jeg ser en sådan tornebusk og hører en sådan stemme - det kan jeg ikke forestille mig, at jeg ville ignorere, hvis det skete for mig.

Men det er jo ikke sket for mig, og fagfolk siger at Moses er en myte - tornebusken ligeså - og altså ikke historisk virkelighed:
Citat:
Myterne er ikke videnskabelige fakta, men er med til i et symbolsk sprog at give antydninger til nogle af livets gåder.

Havde det været historisk virkelighed, kunne dit spørgsmål være berettiget, synes jeg, men det er jo ikke situationen! - eller tror du det?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 44 af 49 < 1 2 ... 42 43 44 45 46 48 49 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk