annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Symbol
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 330 gæster og 29 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 38 af 49 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25620 - 23/06/2018 00:02 Re: Hvad er retfærdighed? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Hans-Kristian.

Jeg forstår jo godt din appel til de frie og den gode vilje - samt til samvittighed og ansvarlighed, men jeg er nu ikke så sikker på, at du har ret i, at jeg vrøvler.

I så fald er der også nogle eksperter her, der vrøvler:
Citat:
Vil vi have hævn og oprettelse af retsfølelsen ved at smide unge kriminelle bag lås og slå? Eller vil vi forebygge kriminaliteten og forhindre, at de unge fortsætter deres kriminelle løbebane?
Det er enten-eller – vi kan ikke få begge dele, lyder det fra eksperter, der påpeger, at den hårde, danske linje overfor kriminelle virker kontra-produktivt.
og
Citat:
»Vi hører hele tiden om nultolerance, »nu skal de lære det« og »så kan de mærke det«. Selvfølgelig skal de unge opleve en konsekvens, men noget af det, man internationalt har belæg for virker, er at benytte Restorative Justice, altså konfliktråd, mægling og samfundstjeneste, hvor man går ind og gør de unge ansvarlige for det, de har lavet,« siger han.
Restorative Justice: Genoprettende retfærdighed.

Og der er mere i den citerede artikel fra Berlingske.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25622 - 23/06/2018 15:50 Re: Hvad er retfærdighed? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891
Arne:
Citat:
Det er ikke sukkersød næstekærlighed, jeg advokerer for, det er indsigt i baggrunden for afvigelse samt midler og metoder til at hjælpe afvigerne ind på et bedre spor – til gavn for dem selv – og til gavn for os alle.

SVAR: Der er ikke noget som hedder: " ... sukkersød næstekærlighed, ..."

Næstekærlighed er ikke at yde forbryderen hjælp.

Hvor i beretningen om den barmhjertige samaritaner læser eller udleder du dette?

Næstekærlighed er barmhjertig og bør ydes til enhver man på sin vej møder, der uforskyldt er kommet i nød.

Kan man ikke selv yde den fornødne hjælp skal man sørge for andre tager over.

Med forbryderen er det anderledes. Han stiller sig selv uden for fællesskabets regler ved at bryde dem, derfor mener jeg, det er ok, at denne i forhold til forbrydelsens art evt. frihedsberøves en tid, eller hvad der nu dømmes til – et kursus i danske regler og love måske - samt at strafudmåling øges ved evt. gentaget lovovertrædelse.



Arne:
Citat:
Er nogen religiøse - og tror på en gud - ønsker denne gud så ikke, at vi mennesker skal være gode ved hinanden - og ved verden?

SVAR: Joee ... men tro er i denne sammenhæng ikke nødvendig.

Alle kan i bibelen læse, at gud straffer de ugudelige, og at satan - guds modstander vil blive udslettet.


Hvis vores forældre er lovlydige mod landets love, opdrages vi til at rette os efter disse.

Ellers har vi hidtil lært det at rette ind, i de institutioner vi i vores opvækst befandt os i.

Modsat din verdslige definition af ordet retfærdighed, eller manglen på samme: " ... Når du ønsker begrebet retfærdighed uddybet, så kommer vi jo straks på rigtig dybt vand. ..." - så forholder det sig helt anderledes og klart i bibelen, hvor det at rette sig efter guds normer er = retfærdighed - og det kan jo bruges både lokalt og globalt.


Bibelskribenten Paulus siger et sted, at hvis ikke det var for loven, ville han ikke vide, hvad der er synd. Gengivet med egne ord efter erindringen.

Guds udvalgte folk fik Moseloven til opdragelse.

Så i bibelsk forstand er det at være retfærdig = at følge guds anvisninger/normer.


De var begge retfærdige for Gud og levede uangribeligt efter alle Herrens bud og forskrifter, Lukas 1:6


Og Herren befalede os at følge alle disse love og at frygte Herren vor Gud til vort eget bedste alle dage, så han kunne holde os i live, som han har gjort indtil i dag. Vores retfærdighed består deri, at vi for Herren vor Guds ansigt omhyggeligt følger hele denne befaling, sådan som han har pålagt os.« 5 Mosebog 6:24-25

http://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#25624 - 24/06/2018 10:37 Re: Hvad er retfærdighed? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Din næstekærlighed rækker ikke til forbrydere, men kun til dem, "der uforskyldt er kommet i nød."

Og så slår du dig ellers løs med synd, straf, "Satans udslettelse", og "at frygte Herren vor Gud til vort eget bedste alle dage".

Og du får det hele fra Bibelen.
For mig er det barbari bank uden plads til indsigtsfuld omsorg, frisind eller kærlighed heart

Er det virkelig sådan vi 7 milliarder mennesker på denne klode skal leve? trist

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25626 - 25/06/2018 16:04 Re: Hvad er retfærdighed? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

Arne:
Citat:
Din næstekærlighed rækker ikke til forbrydere, men kun til dem, "der uforskyldt er kommet i nød."

Hvor har du din forståelse af næstekærlighed fra?

Min kommer fra bibelen, der for mig at se oplyser, at næstekærlighed er lovbestemt samt, at loven er skrevet til opdragelse af guds udvalgte folk.


Det største bud i loven

Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«
Matthæus 22:34-40 Mine fremhævninger.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Arne:
Citat:
Din næstekærlighed rækker ikke til forbrydere, men kun til dem, "der uforskyldt er kommet i nød."

SVAR: Beretningen om den barmhjertige samaritaner handler om, hvad den lovkyndige skal gøre for at arve evigt liv.

Den lovkyndige spurgte:

»Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?« Lukas 10:25

Et spørgsmål han selv kendte svaret på:

»Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.« Lukas 10:27

Jesus sagde: »Du har svaret rigtigt. Gør det, så skal du leve.« Rom 13:28

Ved at Jesus brugte en samaritaner i lignelsen der hjalp en nødlidende – som han efter loven skulle - illustrerede han samtidig, at denne var israelit og kunne arve evigt liv.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Arne:
Citat:
Og så slår du dig ellers løs med synd, straf, "Satans udslettelse", og "at frygte Herren vor Gud til vort eget bedste alle dage".

SVAR: Jo ikke anderledes end din verdslige vision, hvor du blot ikke vil kalde straf til lovovertrædere for straf, men ellers er dit ønske jo, at et vellykket forløb efter udstået straf skulle bevirke, at lovovertræderen fremadrettet vil adlyde loven til alles bedste alle sine dage.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Arne:
Citat:
Og du får det hele fra Bibelen.

SVAR: Du kommer jo selv med de religiøse indput – eksempelvis:

Er nogen religiøse - og tror på en gud - ønsker denne gud så ikke, at vi mennesker skal være gode ved hinanden - og ved verden? #25617 - 22/06/2018 11:22

Bibel citater er fra http://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#25631 - 26/06/2018 12:52 Re: Hvad er retfærdighed? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du spørger:
Citat:
Hvor har du din forståelse af næstekærlighed fra?
Mit svar:
Mange steder fra, men hvis jeg holder mig til Bibelen, så er det nok primært fra saligprisningerne:
Citat:
Salige er de barmhjertige, for de skal møde barmhjertighed.
og jo tillige fra beretningen om den barmhjertige samaritaner, der rejser spørgsmålet: Hvem er min næste?
Men også beretningen om Kvinden grebet i ægteskabsbrud:
Citat:
»Den af jer, der er uden synd, skal kaste den første sten på hende.«

I Koranen nævnes tillige omsorg for vejfarende og for dyr.

Som jeg forstår det udvider kristendommen den jødiske næstekærlighed, der fokuserer på de nærmeste til noget mere - og så er spørgsmålet jo: Hvor meget?
Kirkeminister Mette Bock siger:
Citat:
Ethvert menneske er min næste.
Kristeligt Dagblad siger:
Citat:
At sige, at ethvert menneske er min næste, som jeg skal elske, er på én gang en meningsløshed og en overanstrengelse. Seks milliarder næster, velbekomme!
Religion.dk nævner bl.a.:
Citat:
Vores egen filosof K.E. Løgstrup skrev i forlængelse af diskussionen om evner: "Vores ansvar rækker så langt som vores magt. Vores forpligtigelse rækker så langt som vores muligheder og ikke længere (men heller ikke kortere)."
Politikeren Marie Krarup siger:
Citat:
Den syriske flygtning er ikke min næste.
Tydeligvis er kristendommen uklar og vaklende.
Det tjener den efter min mening ikke til ære.

For mig er ethvert menneske min næste - og jeg udvider denne kærlighed til alt værende.
Underligt nok synes der ikke at være nogen etableret religion, der siger sådan.

Jeg mindes religionsfilosoffen Søren Goslin Olesen (linket kan desværre kun læses af bladets abonnenter), der nylig skrev i dagbladet Information - under overskriften: Min Gud kan ikke tæve din gud:
Citat:
Religionerne er institutioner, selv om ingen af dem er be­gyndt sådan. Hvad der er begyndt som yd­myghed og fromhed, bliver udmøntet til, at ydmyghed og fromhed er dét og dét. Du skal gøre så­­dan og sådan! Ellers …

Man kan sige, at alle store reli­gio­ner hævder to principper:
Der er ingen anden gud end vores.
Den vantro, der benægter det, skal omvendes eller dø.
Så jeg gentager, hvad du citerede mig for:
Citat:
Er nogen religiøse - og tror på en gud - ønsker denne gud så ikke, at vi mennesker skal være gode ved hinanden - og ved verden?
Desværre har religionsfilosoffen nok ret i, at ydmygheden og fromheden går i forrådnelse og bliver til love og straffe, synd og fordærvelse bank

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 38 af 49 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 48 49 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Tre ældre kvinder stukket ned i Sverige..
19/04/2024 16:44
Norges nye ministre er blevet præsenter..
19/04/2024 16:19
Borgmester mister studiepladser: Vi komm..
19/04/2024 15:19
35-årig mand idømmes 13 års fængsel ..
19/04/2024 15:16
Jarlov vender tilbage til Folketinget
19/04/2024 14:27
Nyheder fra Religion.dk