0
registrerede
2
gæster og
257
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Hvad er retfærdighed?
|
Arne: Din næstekærlighed rækker ikke til forbrydere, men kun til dem, "der uforskyldt er kommet i nød." Hvor har du din forståelse af næstekærlighed fra?
Min kommer fra bibelen, der for mig at se oplyser, at næstekærlighed er lovbestemt samt, at loven er skrevet til opdragelse af guds udvalgte folk.
Det største bud i loven
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.« Matthæus 22:34-40 Mine fremhævninger.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Arne: Din næstekærlighed rækker ikke til forbrydere, men kun til dem, "der uforskyldt er kommet i nød." SVAR: Beretningen om den barmhjertige samaritaner handler om, hvad den lovkyndige skal gøre for at arve evigt liv.
Den lovkyndige spurgte:
»Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?« Lukas 10:25
Et spørgsmål han selv kendte svaret på:
»Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.« Lukas 10:27
Jesus sagde: »Du har svaret rigtigt. Gør det, så skal du leve.« Rom 13:28
Ved at Jesus brugte en samaritaner i lignelsen der hjalp en nødlidende – som han efter loven skulle - illustrerede han samtidig, at denne var israelit og kunne arve evigt liv.
Arne: Og så slår du dig ellers løs med synd, straf, "Satans udslettelse", og "at frygte Herren vor Gud til vort eget bedste alle dage". SVAR: Jo ikke anderledes end din verdslige vision, hvor du blot ikke vil kalde straf til lovovertrædere for straf, men ellers er dit ønske jo, at et vellykket forløb efter udstået straf skulle bevirke, at lovovertræderen fremadrettet vil adlyde loven til alles bedste alle sine dage.
Arne: Og du får det hele fra Bibelen. SVAR: Du kommer jo selv med de religiøse indput – eksempelvis:
Er nogen religiøse - og tror på en gud - ønsker denne gud så ikke, at vi mennesker skal være gode ved hinanden - og ved verden? #25617 - 22/06/2018 11:22
Bibel citater er fra http://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline
¨¨¨¨
|
|
|
|