0
registrerede
131
gæster og
132
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Hvad er retfærdighed?
|
Hej Tikka. Du spørger:
Hvor har du din forståelse af næstekærlighed fra? Mit svar: Mange steder fra, men hvis jeg holder mig til Bibelen, så er det nok primært fra saligprisningerne:
Salige er de barmhjertige, for de skal møde barmhjertighed. og jo tillige fra beretningen om den barmhjertige samaritaner, der rejser spørgsmålet: Hvem er min næste? Men også beretningen om Kvinden grebet i ægteskabsbrud:
»Den af jer, der er uden synd, skal kaste den første sten på hende.« I Koranen nævnes tillige omsorg for vejfarende og for dyr.
Som jeg forstår det udvider kristendommen den jødiske næstekærlighed, der fokuserer på de nærmeste til noget mere - og så er spørgsmålet jo: Hvor meget? Kirkeminister Mette Bock siger:
Ethvert menneske er min næste. Kristeligt Dagblad siger:
At sige, at ethvert menneske er min næste, som jeg skal elske, er på én gang en meningsløshed og en overanstrengelse. Seks milliarder næster, velbekomme! Religion.dk nævner bl.a.:
Vores egen filosof K.E. Løgstrup skrev i forlængelse af diskussionen om evner: "Vores ansvar rækker så langt som vores magt. Vores forpligtigelse rækker så langt som vores muligheder og ikke længere (men heller ikke kortere)." Politikeren Marie Krarup siger:
Den syriske flygtning er ikke min næste. Tydeligvis er kristendommen uklar og vaklende. Det tjener den efter min mening ikke til ære.
For mig er ethvert menneske min næste - og jeg udvider denne kærlighed til alt værende. Underligt nok synes der ikke at være nogen etableret religion, der siger sådan.
Jeg mindes religionsfilosoffen Søren Goslin Olesen (linket kan desværre kun læses af bladets abonnenter), der nylig skrev i dagbladet Information - under overskriften: Min Gud kan ikke tæve din gud:
Religionerne er institutioner, selv om ingen af dem er begyndt sådan. Hvad der er begyndt som ydmyghed og fromhed, bliver udmøntet til, at ydmyghed og fromhed er dét og dét. Du skal gøre sådan og sådan! Ellers …
Man kan sige, at alle store religioner hævder to principper: Der er ingen anden gud end vores. Den vantro, der benægter det, skal omvendes eller dø. Så jeg gentager, hvad du citerede mig for:
Er nogen religiøse - og tror på en gud - ønsker denne gud så ikke, at vi mennesker skal være gode ved hinanden - og ved verden? Desværre har religionsfilosoffen nok ret i, at ydmygheden og fromheden går i forrådnelse og bliver til love og straffe, synd og fordærvelse
M.v.h. Arne
|
|
|
|