annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 35 af 49 < 1 2 ... 33 34 35 36 37 ... 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25586 - 06/06/2018 20:00 Re: En bedre verden [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Det går mere og mere op for mig, at disse to begreber/evner: indsigt og omsorg er, hvad jeg i alt for mange år kun har været på vej til at indse:
Indsigt og omsorg er, hvad religionerne, andre livsholdninger og de udviklede arvelige evner, som vi "nøgne aber", "homo sapiens", har som inspiration og mulighed.

Desværre har vi endnu ikke rigtig fundet ud af at bruge dem - selvom det jo egentlig er så ligetil blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25588 - 07/06/2018 17:30 Re: En bedre verden [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Vores biologiske art - ca. 7 milliarder, som vi er - med en enorm indflydelse på alt eksisterende på denne klode - baseret på vores intelligens og teknologi - vi har evnen til indsigt i hvordan det hele hænger sammen - og vi er som også mange andre arter udstyret med evne for omsorg - endda en meget veludviklet evne.

Men udover evnen til omsorg er der også nogle andre følelser, der styrer os: egoisme og begær, som overtrumfer vores omsorg - med det resultat, at det bliver alles kamp mod alle, at de svage taber til de stærke, mens de stærke kæmper indbyrdes om overmagten - og ingen kærer sig om andet end vores egen art: Klodens biologiske liv og klodens fysiske tilstand.

Efter 2. verdenskrig lykkedes det os mennesker at enes om i FN, at vi bør opføre os mindre egoistisk overfor hinanden: Verdenserklæringen om menneskerettigheder.

Desværre kniber det, at leve op til de mål, vi her satte os om os selv - og det samme gælder jo vores omsorg for alt andet liv end vores eget - samt omsorgen for kloden.

Kan det virkelig være sandt, at at vores evner til omsorg ikke kan overvinde vores iboende egoisme og begær?

Hvor står de mange religioner med deres åndsindhold, dogmer og ritualer?

Hvor står filosofien og psykologien?

Hvor står den almindelige sunde fornuft?

Vi kalder os selv homo sapiens - det tænkende menneske - men vi er åbenbart snarere det begærlige menneske - med det resultat, at begæret i sidste ende skader os selv trist

Jeg nægter at tro, at det behøver at være sådan tommelop

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25593 - 11/06/2018 15:55 Re: En bedre verden [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg har megen respekt for det gode (men ikke for det rådne) i de mange religioner, men inden vi kommer til visionerne om guder og nirvana, vil jeg mene, at vi har behov for at tage stilling til, om vi overordnet vil yde omsorg på baggrund af indsigt - eller vi i stedet vil dyrke vor egoisme uden interesse for anden viden end den, vort begær har brug for.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25598 - 16/06/2018 11:50 Re: En bedre verden [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Vil vi hinanden – og verden – det bedste?
eller
Vil vi kun os selv det bedste?
Det er vel det helt basale spørgsmål for os ca. 7 milliarder mennesker.
Og de fleste af os befinder os vel et eller andet sted mellem disse to yderpunkter - medmindre vi er i dyb nød eller livsfare og har nok at gøre med at overleve.

Man kunne også spørge på en anden måde:
Børn dør af sult rundt om på kloden, hvor langt væk fra os skal de være, for at vi ignorerer dem?

Omsorg og egoisme, de to tilskyndelser, dem har vi jo begge i os (som det i øvrigt også er set hos dyr), men hvad vælger vi?
Vi mener jo, at vi har den fri vilje til at vælge – men det er vist nok ikke sandt!

Vi er født med arve-egenskaber, som vi ikke selv har valgt, og vi fødes ind i et miljø, som vi heller ikke selv har valgt.
Videnskab.dk har set på det i en artikel med overskriften: Eksisterer den frie vilje?
Og her står der:
Citat:
Hjerne- og genforskning tyder på, at vi ikke har en fri vilje. Men har vi en universel tro på fri vilje, og hvad sker der, hvis vi ikke har?
og
Citat:
I 2008 viste et forsøg offentliggjort i Nature, at der var aktivitet i hjernen 8 sekunder inden forsøgspersonerne besluttede, om de ville trykke på en knap med venstre eller højre hånd.
Det tolker hjerneforskere til, at når forsøgspersonen beslutter, hvilken hånd han eller hun vil trykke på knappen med, så er beslutningen allerede truffet ubevidst af hjernen.

Min kommentar: ”truffet ubevidst af hjernen” – farvel fri vilje - det er til at blive svimmel af tosset

En filosof Arno Victor Nielsen siger i artiklen herom:
Citat:
Hvis vi ikke troede på fri vilje, så ville vores politiske og sociale verden bryde sammen. Man kan godt lave en naturvidenskabelig konstatering af, at vi ikke har fri vilje. Men vi kan ikke acceptere det.
Og man kunne tilføje, at også den religiøse verden bryder sammen, hvis vi ikke kan vælge mellem det gode og det onde.

Og har vi ikke den fri vilje, så er begreber som forbrydelse og straf jo egentlig meningsløse, for så er vi jo blot viljeløse ”zombier”, der lever i en illusion om, at vi kan vælge.

Det, vi så kan håbe på er vel alene, at troen på den fri vilje påvirker vore ”før bevidste” beslutninger i hjernen i retning mod ”det gode” – som vel netop primært handler om at ville hinanden – og verden – det bedste.

En anden mulighed er naturligvis at afvise naturvidenskaben, men mon ikke det er, ”at stikke sig selv blår i øjnene”?

I lyset af vores mangel på fri vilje er det vel nærliggende, at vi ser med lidt mere forståelse og omsorg på hinandens gerninger.

Og når det kommer til emnerne forbrydelse og straf, bliver spørgsmålet vel:
Kunne forbryderen have undladt forbrydelsen, når han/hun ikke har en fri vilje?
Og hvis ikke, er det da ikke primært opgaven at hjælpe forbryderen til et bedre liv f.eks. vha. psykisk assistance, samt ved meget mere at benytte samfundstjeneste end gold indespærring som straf - og selvfølgelig tillige at hjælpe forbrydelsernes ofre bedst muligt?

Hvis religionerne primært kunne fokusere på at stimulere os til fælles og omfattende omsorg, så kan de for min skyld gerne køre løs med en eller flere gode og retfærdige guder, arvesynd, dommedag, himmel, helvede – og hvad de ellers ”har i ærmet” blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25599 - 16/06/2018 16:02 Re: En bedre verden begynder med dig selv [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
I lyset af vores mangel på fri vilje er det vel nærliggende, at vi ser med lidt mere forståelse og omsorg på hinandens gerninger.

Den frie vilje er ikke en mangel, men en mulighed der er fri i forhold til de til en hver tid aktuelle valgmuligheder.

At ens valg registreres i hjernen før den ses i handling, er vel ikke anderledes end når hjernen giver besked til hånden om at række ud efter kaffekoppen, og er derfor ikke for mig bevis på, at den fri vilje ikke findes, da jeg med min viljestyrke kan lade koppen stå – selv om jeg ønsker at ta' den – så spørgsmålet er nok snarere, hvad der styrer den frie vilje hvis valg både kan være gode og dårlige.

Når du taler om forbrydere, er de det jo først og fremmest, fordi de har overtrådt fællesskabets regler. Regler som de fleste jo lærer i opvæksten og siden "hen ad vejen" – hvad vi må og ikke må – derfor har man også mulighed at holde sig på den rigtige side af loven. Måske ikke af lyst men af fri vilje.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 35 af 49 < 1 2 ... 33 34 35 36 37 ... 48 49 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk