annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
0 registrerede 505 gæster og 226 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 89 af 130 < 1 2 ... 87 88 89 90 91 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25534 - 23/05/2018 02:15 Re: Spørgsmål og svar [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Det er jeg glad for at høre.

Ventetiden passer iøvrigt lige ind i systemet - skal have hentet bogen "Bibelen og historieskrivning" af Thomas L. Thompson.

Har desuden fået set debatten færdig og det er bare imponerende at de kan have alt det inde i deres hoveder. De lader til at kunne alverdens bøger udenad. Og så den måde de formidler det på. Det er bare fremragende.

Skal også have set denne med Tom Wright (du nævnte ham tidligere, så...).

https://www.youtube.com/watch?v=rLiy-WlS9mA
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#25535 - 23/05/2018 15:46 Re: Spørgsmål og svar [Re: ABC]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Lige en korrektion for jeg fik skrevet "Bibelen...." og bogen hedder "Bibel og historieskrivning".

Havde desvære overskredet afhentningstiden, så nu har jeg bestilt den igen.

Har iøvrigt fået set denne med Tom Wright:

https://www.youtube.com/watch?v=rLiy-WlS9mA

Og vil nu se denne:

https://www.youtube.com/watch?v=omAwWJEyYJ0
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#25538 - 25/05/2018 18:11 Re: Spørgsmål og svar [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC

Nu behøver jeg forhåbentlig ikke hver gang at sige, at jeg ingen ekspert er på kristendommen. Jeg er jo også kun for nyligt trådt helt ind i kristendommen. Endelig kan jeg kalde mig kristen.

Jeg studerer kristendommen - især Tom Wright - og skal svare, så godt jeg kan.

Citat:
Jeg har iøvrigt ikke noget problem med at Gud (Herren) rejser Jesus (vores broder) op til Himlen, men har meget svært ved at forstå, at han så ikke gør det samme med os andre?


Gud har ikke "oprejst Jesus til himlen" som sådan. Han har først og fremmest oprejst Jesus til et nyt kropsligt liv af transfysisk karakter. Det er dette, hele verden venter på: At blive befriet fra trældommen under forgængeligheden. Verden vil blive fornyet, som Jesus blev fornyet kropsligt. Og som også vi vil blive fornyet kropsligt.

Men sandt at sige så er Jesus i himlen, hvorfra han allerede nu er Herre over hele verden. Dog blev han på jorden og viste sig for disciplene i fyrre dage efter sin lidelse, død og opstandelse. Ham er givet al magt i himlen og på jorden, og en dag vil de to dimensioner forenes i Ny Skabelse.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#25540 - 26/05/2018 12:04 Re: Spørgsmål og svar [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg er heller ikke ekspert på området, så...

Men jeg har læst denne bog:

http://vandrermodlyset.dk/index_fog.htm

Den mener jeg er relevant at læse i forhold til Paulus lære om Jesu forsoningdød.

Nu ved jeg ikke om jeg har misforstået Tom Wright, men jeg synes han springer nogle ting over i sin forklaring af Moseloven (ofretanken):

https://www.youtube.com/watch?v=cwM8gOYPseM

(14:20 inde i videoen)

Måske du kan forklare hvad han siger i forhold til det der står her:

http://vandrermodlyset.dk/m-fog-s1.htm

Springer han ikke denne del over?

Jeg ved desuden ikke om dette spørgsmål er relevant at beskæftige sig med længere:

Jeg har iøvrigt ikke noget problem med at Gud (Herren) rejser Jesus (vores broder) op til Himlen, men har meget svært ved at forstå, at han så ikke gør det samme med os andre?

Men jeg vil da gerne forklare det. Som sådan har jeg meget svært ved at se, at vi har brug for flere Herrer over verden. Vi har jo en Fader i himlen (Herren). Det er ham Jesus underviser os omkring. Men menneskene har ligesom sat Faderen ud på sidelinien. Nu handler det (af en eller anden mærkelig grund) mere om vores broder Jesus. Hvorfor skulle jeg tilbede Jesus (min broder)? Lytte til ham, ja, men tilbede ham, nej, det tror jeg er en dårlig ide, og slet ikke i hans ånd.

Der er så det med at Jesus blev oprejst til himlen, for hvorfor oprejser vores Fader ikke os andre?

Her kunne man sige, at han måske ikke elsker os, for den man elsker rejser man selvfølgelig også op af graven...med det samme. Der er ikke nogen grund til at vente med dette. Det ville måske se lidt underligt ud for de tilbageværende...at de døde legemer sådan forsvandt fra hospitalerne. Men det ville vi nok vende os til med tiden. Og så kunne vi tale om en legemelig opstandelse, men på nuværende tidspunkt finder jeg det ikke relevant.
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#25541 - 26/05/2018 14:09 Re: Spørgsmål og svar [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC

Taler vi forbi hinanden?

Nu skriver du igen:

Citat:
Der er så det med at Jesus blev oprejst til himlen, for hvorfor oprejser vores Fader ikke os andre?

Vi er nødt til at blive klar på dette. Jeg må derfor slå fast endnu en gang:

Gud har ikke "oprejst Jesus til himlen" som sådan. Han har først og fremmest oprejst Jesus til et nyt kropsligt liv af transfysisk karakter. Det er dette, hele verden venter på: At blive befriet fra trældommen under forgængeligheden. Verden vil blive fornyet, som Jesus blev fornyet kropsligt. Og som også vi vil blive fornyet kropsligt.

Men sandt at sige så er Jesus i himlen, hvorfra han allerede nu er Herre over hele verden. Dog blev han på jorden og viste sig for disciplene i fyrre dage efter sin lidelse, død og opstandelse. Ham er givet al magt i himlen og på jorden, og en dag vil de to dimensioner forenes i Ny Skabelse.


Jeg tror, at vi er nødt til at erkende udgangspunktet, hvis vi skal holde hovedet klart i den efterfølgende diskussion. Hvis du fx ikke forstår, hvad jeg mener med "Jesu opstandelse", hvordan skal du så forstå, hvad jeg mener om det, der tager udgangspunkt i en sådan forståelse?

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 89 af 130 < 1 2 ... 87 88 89 90 91 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Nyheder fra Religion.dk