annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 33 af 49 < 1 2 ... 31 32 33 34 35 ... 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25522 - 21/05/2018 10:42 Re: Ja tænk hvis ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Du nævner jo selv den sidste del af "Bjergprædikenen" om også at elske sine fjender - den fuldkomne næstekærlighed - og det er jo den, jeg mener, vi bør praktisere så humant som muligt - også overfor "fjender af samfundet", de kriminelle.

Det må jo så betyde, at vi ikke mere skal straffe, men at vi naturligvis fortsat - så humant som muligt - skal forebygge videre kriminalitet.

"Det må jo så betyde, at vi ikke mere skal straffe,..."

SVAR: Nej - bibelen tillader verdens myndigheder at straffe.

Alle skal underordne sig under de myndigheder, som står over dem, for der findes ingen myndighed, som ikke er fra Gud, og de, som findes, er forordnet af Gud. Den, som sætter sig op imod dem, der har en myndighed, står derfor Guds ordning imod, og de, der gør det, vil pådrage sig dom. De styrende skal jo ikke skræmme dem, der gør det gode, men dem, der gør det onde. Vil du slippe for at frygte myndighederne, så gør det gode, og du vil blive rost af dem; for de er Guds tjenere til dit eget bedste. Men gør du det onde, må du frygte. Ikke for ingenting bærer myndighederne sværd; de er Guds tjenere og skal lade vreden ramme dem, der gør det onde. Derfor skal man underordne sig, ikke kun for vredens, men også for samvittighedens skyld. Romerne 13:1-5 ... (Fremhævningen er min)

http://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline


***


Arne:
Citat:
Hvordan samfundet iøvrigt skal indrettes - og de internationale forhold ligeså - er der selvfølgelig ikke nogen færdig opskrift på, men med kærlighed og tolerance kan man jo komme langt!

SVAR: Ja det lyder jo fint, men dit paradis på jord tror jeg, du skal kigge i vejviseren efter.

Paradis på jord kommer ikke ved at behandle forbrydere humant og så håbe på, at de ikke gentager evt. kriminalitet, men det da rigtigt, at bedre forhold for jorden og til de mange mennesker som lider og kæmper for overlevelse, starter med at ændre menneskets tankegang, som er påvirket af opvækst, livssituation og verdens ånd.

Men hvilken verden ånd skal der til for, at paradis på jord kan realiseres.

Det er så spørgsmålet, om verdens befolkning kan blive enige om det – især de få som har pengene og derfor sidder på magten.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#25524 - 21/05/2018 15:32 Re: Ja tænk hvis ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du bruger Bibelens forfattere til at retfærdiggøre straf. Det overbeviser ikke mig.

Derimod gør indlæg som dette - og mange andre - indtryk på mig:
Citat:
Kognitive programmer f.eks. i forbindelse med et fængselsophold har en meget positiv effekt. Det er f.eks. vredeshåndteringskurser, hvor deltagerne lærer at lade deres vrede få et andet afløb end vold og fysisk aggressivitet.
og
Citat:
Tiltag og programmer, der sigter på at afskrække lovovertrædere eller potentielle lovovertrædere fra at begå ny kriminalitet, giver typisk ikke positive præventive resultater, men i nogle tilfælde har de vist sig at øge risikoen for recidiv.
og
Citat:
Elektroniske fodlænker:
»Det er især elektronisk overvågning, der her er i centrum. En dansk effektevaluering har vist, at afsoning i hjemmet indebærer
lavere risiko for recidiv end afsoning i et fængsel.
Sådanne erfaringer siger mig, at næstekærlighed - også til forbrydere - godt kan være "sund fornuft" blinker

Så jeg fastholder, at "med kærlighed og tolerance kan man komme langt" - længere end med hævntørst blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (21/05/2018 15:35)
Top Svar Citer
#25525 - 21/05/2018 22:27 Re: Ja tænk hvis ... [Re: Tikka]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Paradis på jord kommer ikke ved at behandle forbrydere humant og så håbe på, at de ikke gentager evt. kriminalitet.”

- Politiske beslutninger desang. handler da så sandelig heller ikke om inhumane bibelske vrøvleviser, men netop om humane samfundsforhold, hvor akkurat mennesket og ikke privat religiøs overtro er i centrum for den frie mennesketanke – der i den grad må ansvare overfor samfundet for sine handlinger, men ikke for sine idéer om guder og den slags!

”men det da rigtigt, at bedre forhold for jorden og til de mange mennesker som lider og kæmper for overlevelse, starter med at ændre menneskets tankegang, som er påvirket af opvækst, livssituation og verdens ånd.”

- Det her lyder vist mere som et Arne-sammensurium af ”mystisk ånd” og mangel på fornuft i beskrivelse, hvad der unægtelig vanskeliggør at finde så meget som skyggen af en pointe..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#25528 - 21/05/2018 23:11 Re: Ja tænk hvis ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne: Du bruger Bibelens forfattere til at retfærdiggøre straf. Det overbeviser ikke mig.


SVAR: Host, host - Du finder – mener, at finde støtte i bibelen - i de kristnes næste og fjendekærlighed - for din ide om paradis på jord, som du mener, kan realiseres ved dit trylleord - kærlighed og tolerance – som betyder forbrydere ikke skal straffes, men i stedet skal hjælpes - gerne med kærlig omsorg fra folkekirken.

Du mener tilmed, at fodlænke ikke er straf.

Så fremhæver du Matthæus 5:43-48 som, det er lige det, du mener, og:

Det må jo så betyde, at vi ikke mere skal straffe, men at vi naturligvis fortsat - så humant som muligt - skal forebygge videre kriminalitet - #25518 - 21/05/2018 08:20 ...

... hvortil jeg svarer Nej - #25522 - 21/05/2018 10:42 - og citerer Romerne 13:1-5 - hvorved du "stejler"

Jeg ved ikke, hvad du forestiller dig, jeg skulle ha' brugt som svar på dit: Det må jo så betyde – når jeg ikke er enig, hvis ikke jeg skulle kunne svare med et bibelvers, der fortæller, at Nej - Matthæus 5:43-48 fortæller ikke, at de kristnes fjendekærlighed betyder nul straf til forbryder/fjender af samfundet.

Nå - men uanset hvor meget du holder på, at man kommer længst med kærlighed og tolerance – hvad jeg er enig i i visse sammenhænge, så er fodlænke straf, og du skaber ikke paradis på jord med dette, men gid det var så enkelt – selv om det er svært at forestille sig en Hitler med fodlænke, som overøses med tolerance og kristen næste kærlighed.

Vi kommer nok ikke længere, vi har jo været igennem dette flere gange tidligere, og jeg ser ikke, du har noget nyt og overbevisende som gør, at jeg tror, din idé kan blive virkelighed.

Arne:
Citat:
Og tænk hvis det blev virkelighed:
Med kærlighed og tolerance som grundholdning ville vi mennesker kunne give hinanden og vore omgivelser – ja hele kloden – det bedst mulige liv.
Kærlighed er ikke straf, hævn og bekæmpelse.
Kærlighed er omsorg, tilgivelse og støtte.

heart
Og der ville være masser af plads til alskens idéer om Gud, dommedag, nirvana, det evige liv o.m.m.m. – så længe det blot ikke udarter til tvang.
Paradis på Jorden engel



¨¨¨¨¨

Top Svar Citer
#25530 - 22/05/2018 08:59 Re: Paradis på jorden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg glæder mig over dine ord:
Citat:
Nå - men uanset hvor meget du holder på, at man kommer længst med kærlighed og tolerance – hvad jeg er enig i i visse sammenhænge -
- samt at du citerede mig om "Paradis på jorden" engel

M.v.h. Arne heart smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 33 af 49 < 1 2 ... 31 32 33 34 35 ... 48 49 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk