annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 269 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 32 af 49 < 1 2 ... 30 31 32 33 34 ... 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25506 - 19/05/2018 18:40 Re: Ja tænk hvis ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Citat:
Jeg savner stadig noget info om, hvordan du forestiller dig, dette kunne blive en realitet?
Mit svar:
Det første, jeg vil svare, er et spørgsmål til dig personligt:
Hvis det skete, at denne idé blev en realitet, ville du så bifalde den?
Hvis ja, så er der jo kun ca. 7 milliarder mere, der skal spørges blinker

Det næste, jeg vil svare, er, at det måske kunne blive en sag for et af de politiske partier i Danmark, hvor man så arbejdede på at give den danske folkekirke fri religiøsitet: Trosfrihed tommelop

Er vi først kommet så vidt, tror jeg, noget er sat igang, som ikke let kan stoppes igen blinker

Det er i øvrigt ikke første gang i verdenshistorien, at noget sådant er sket.
Se blot her:
Citat:
Derfor kan man med en vis ret kalde de 300 første år af maurernes styre i Spanien for religiøst tolerant overfor de beslægtede monoteistiske religioner; kristendommen og jødedommen, omstændighederne taget i betragtning. Trods kraftige indskrænkninger i handlefriheden og lavere rangstilling på det religiøse område blev der dog tilstået jøder og kristne en ret til at praktisere deres respektive religioner uden sammenligning med, hvad der ellers var sædvane i den katolske del af Europa.
og her
Citat:
Men i perioden med maurisk herredømme var herskerne da mere tolerante eller var de blot pragmatiske? Moskeerne blev eksempelvis brugt af forskellige trosretninger. Jøderne, muslimerne og de kristne kunne udføre religiøse handlinger på forskellige tidspunkter i den samme bygning.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25507 - 19/05/2018 19:40 Re: Ja tænk hvis ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
Citat:
Jeg savner stadig noget info om, hvordan du forestiller dig, dette kunne blive en realitet?

Arne: Mit svar:
Det første, jeg vil svare, er et spørgsmål til dig personligt:
Hvis det skete, at denne idé blev en realitet, ville du så bifalde den?
Hvis ja, så er der jo kun ca. 7 milliarder mere, der skal spørges

Underligt svar - at stille et modspørgsmål, og i øvrigt noget vrøvl da det jo kun kan blive en realitet, hvis menneskene bifalder det i handling, men nej jeg tror ikke på dit drømmebillede, og mener ikke et samfund kan "hænge sammen" uden, at de som forbryder sig mod "vort" lands love straffes.

Selv den kærlige gud straffer de ugudelige ...

... men jeg forstår, du forestiller dig en verden uden love, politi og krige, hvor alle mennesker altid gør det rigtige.

hvordan vil du realisere denne drøm, og hvad vil du stille op med de, som ikke vil dit paradis ...

... og hvorfor tror du, du selv kan leve op til det at elske "alt og alle"


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#25509 - 20/05/2018 08:32 Re: Ja tænk hvis ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jo, det anede mig, at dit samfundssyn ikke kan udelade straf.
Sådan har det jo også altid været - omend vi ikke længere bruger dødsstraf, ej heller hugger hænder af tyveknægte eller bruger tortur, men fortsat indespærrer i fængsler.

Det er jo klart, at mennesker, der forbryder sig mod lov og orden, ikke må få lov at fortsætte sådan adfærd, men intet menneske er - tror jeg - født ondt, og forbryder det sig mod samfundets orden, er det ikke straf men hjælp, det har brug for - samtidig med at det må sikres, at den kriminelle adfærd ophører.
Straf - for straffens egen skyld - er efter min mening inhuman og tillige barbarisk.

Hvis kærlighedsbuddet ikke blot skal være "pynt på lagkagen", men skal være ærlig alvor, så skal vi jo også elske forbrydere, og gør vi ikke det, så er det jo det rene hykleri.

Jeg er ikke kriminolog, men forebyggelse af kriminalitet tror jeg ikke på skal bygges på "straf til skræk og advarsel", men derimod på opklaring af, hvad der førte til den kriminelle adfærd samt hjælp til en bedre adfærd.
Det kunne f.eks. være psykoterapi og elektronisk overvågning v.h.a. fodlænker - når dét er tilstrækkeligt til at undgå ny kriminalitet.

Så hvis vi slipper vores barbariske hævntørst og i stedet opbygger den kriminelles livskvalitet til undlade forbrydelse, så er det efter min mening ægte næstekærlighed - samtidig med at samfundet nok også vil kunne spare store udgifter til gammeldags straf.
Vi tæver jo heller ikke længere vore børn i skolerne eller i hjemmet.

Så når du skriver, at jeg "forestiller mig en verden uden love, politi og krige, hvor alle mennesker altid gør det rigtige", så har du ikke forstået mig ret.
Vi skal da i allerhøjeste højeste grad have både love og politi og tillige diplomati - tilstrækkeligt til at undgå kriminalitet og krige, ligesom vi også skal have langt mere empati i form af bl.a. en diakonal indsats - en kristen folkekirkelig aktivitet, som er stærkt forsømt, og som også burde tage sig af kriminelle.

Er alt dette en utopi?
Vel er det da ej - det er da blot almindelig sund fornuft! blinker

Og skulle det være svært at leve op til - hvad du jo betvivler?
Slet ikke, det er da ligetil! blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25514 - 20/05/2018 19:38 Re: Ja tænk hvis ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

"Jo, det anede mig, at dit samfundssyn ikke kan udelade straf."

SVAR: Fodlænke er i mit univers også straf, da det griber ind i et menneskes liv, og bestemmer hvor og hvornår man må og skal være på bestemte tidspunkter ... desforuden udelukker en fodlænke ikke gentagelse af samme eller anden kriminalitet, selv om jeg gerne tror, at nogle vil være modtagelige for denne form for afretning ...

... men jeg forstår ikke din tanke om, at forbrydere – eksempelvis pædofile, mordere, voldtægtsforbrydere og tyveknægte i alle afskygninger kan gå frit omkring med fodlænke. Det lyder bestemt ikke rart i mine øre.

Angående din kristne omsorgshær – diakoni – så er det jo altid godt at samtale med mennesker og hjælpe dem på rette vej igen, men jeg mener ikke, det er en samfundsopgave for folkekirken, og tror du muslimske lande - eller muslimer i "vort" land vil godtage dette? - Jeg forstår jo, dit paradis er verdensomspændende.

Nu er det så også sin sag, at skære forbrydere over én kam – og hvem er forbrydere.

Er verdens ledere og lovgivning rigtig, eller er de som sidder på magten forbrydere, når de tillader jorden bliver udnyttet, og de sender landets borgere i krig – eksempelvis.

... og hvad vil du stille op med de som ødelægger jorden, når deres handlinger er lovlige – er de så ikke forbrydere, når landets love tillader deres handlinger ...

... eller hvad med de, der mener, de ha' ret til noget jord, som de siger, deres gud engang gav dem.

De myrder for denne overbevisning – holder våbenindustrien i gang og deler verden op i for og imod deres sag ... er de og dem som støtter dem forbrydere.

*

Slutteligt angående kærlighedsbudskabet du omtaler – de kristnes fjendekærlighed – det at elske sin fjende - så forstår jeg ikke, hvorfor du mener, verden skal indrettes efter dette, som er skrevet til Jesu udvalgte disciple, der hvis de er trofast til døden belønnes med et udødeligt himmelsk liv – du tror jo ikke på deres gud, men jeg tænker på, om du måske alligevel mener, dit paradis på jord kan virkeliggøres ved at efterleve den sande guds love, og elske fjenden - den fjende som forfølger guds menighed.

Citat:
Om fjendekærlighed
I har hørt, at der er sagt: ›Du skal elske din næste og hade din fjende.‹ Men jeg siger jer: Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer, for at I må være jeres himmelske faders børn; for han lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige. Hvis I kun elsker dem, der elsker jer, hvad løn kan I så vente? Det gør tolderne også. Og hvis I kun hilser på jeres brødre, hvad særligt gør I så? Det gør hedningerne også. Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen! Matthæus 5:43-48

http://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#25518 - 21/05/2018 08:20 Re: Ja tænk hvis ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du nævner jo selv den sidste del af "Bjergprædikenen" om også at elske sine fjender - den fuldkomne næstekærlighed - og det er jo den, jeg mener, vi bør praktisere så humant som muligt - også overfor "fjender af samfundet", de kriminelle.

Det må jo så betyde, at vi ikke mere skal straffe, men at vi naturligvis fortsat - så humant som muligt - skal forebygge videre kriminalitet.

Hvordan det så bedst kan gøres i praksis er jo en større sag, hvor jeg blot nævnte overvågning med elektronisk fodlænke som en af sikkert mange forskellige forebyggende muligheder.

Hvordan samfundet iøvrigt skal indrettes - og de internationale forhold ligeså - er der selvfølgelig ikke nogen færdig opskrift på, men med kærlighed og tolerance kan man jo komme langt!

Og når jeg nævnte folkekirkens diakoni, var det jo også blot et område, hvor kirken ikke lever op til sine egne idéer om næstekærlighed, og som jo ikke blot skal udøves i kirkeligt regi, men bredt i hele samfundet.

Jeg ser, at du søger at gøre "Bjergprædikenens fjendekærlighed" til et anliggende alene for "Jesu udvalgte disciple", som skal udøve dette for at få en belønning: "udødeligt himmelsk liv".

Det er - for mig - en snæver og smålig udlægning á la Jehovas Vidner af, hvad jeg tror, er en langt større og smukkere idé - og som har "belønningen" i sig selv - her og nu blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 32 af 49 < 1 2 ... 30 31 32 33 34 ... 48 49 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Nyheder fra Religion.dk