annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 440 gæster og 176 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Ja tænk hvis ...

Hej Tikka.

Jo, det anede mig, at dit samfundssyn ikke kan udelade straf.
Sådan har det jo også altid været - omend vi ikke længere bruger dødsstraf, ej heller hugger hænder af tyveknægte eller bruger tortur, men fortsat indespærrer i fængsler.

Det er jo klart, at mennesker, der forbryder sig mod lov og orden, ikke må få lov at fortsætte sådan adfærd, men intet menneske er - tror jeg - født ondt, og forbryder det sig mod samfundets orden, er det ikke straf men hjælp, det har brug for - samtidig med at det må sikres, at den kriminelle adfærd ophører.
Straf - for straffens egen skyld - er efter min mening inhuman og tillige barbarisk.

Hvis kærlighedsbuddet ikke blot skal være "pynt på lagkagen", men skal være ærlig alvor, så skal vi jo også elske forbrydere, og gør vi ikke det, så er det jo det rene hykleri.

Jeg er ikke kriminolog, men forebyggelse af kriminalitet tror jeg ikke på skal bygges på "straf til skræk og advarsel", men derimod på opklaring af, hvad der førte til den kriminelle adfærd samt hjælp til en bedre adfærd.
Det kunne f.eks. være psykoterapi og elektronisk overvågning v.h.a. fodlænker - når dét er tilstrækkeligt til at undgå ny kriminalitet.

Så hvis vi slipper vores barbariske hævntørst og i stedet opbygger den kriminelles livskvalitet til undlade forbrydelse, så er det efter min mening ægte næstekærlighed - samtidig med at samfundet nok også vil kunne spare store udgifter til gammeldags straf.
Vi tæver jo heller ikke længere vore børn i skolerne eller i hjemmet.

Så når du skriver, at jeg "forestiller mig en verden uden love, politi og krige, hvor alle mennesker altid gør det rigtige", så har du ikke forstået mig ret.
Vi skal da i allerhøjeste højeste grad have både love og politi og tillige diplomati - tilstrækkeligt til at undgå kriminalitet og krige, ligesom vi også skal have langt mere empati i form af bl.a. en diakonal indsats - en kristen folkekirkelig aktivitet, som er stærkt forsømt, og som også burde tage sig af kriminelle.

Er alt dette en utopi?
Vel er det da ej - det er da blot almindelig sund fornuft! blinker

Og skulle det være svært at leve op til - hvad du jo betvivler?
Slet ikke, det er da ligetil! blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
WHO maner til besindighed: Fugleinfluenz..
26/04/2024 21:07
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Nyheder fra Religion.dk