annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 76 af 130 < 1 2 ... 74 75 76 77 78 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25289 - 29/04/2018 11:10 Re: Spørgsmål og svar [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC

Citat:
Hej Thomas

Tak for responsen.

Dit svar kan jeg godt følge.

Kommer dog til at tænke på Abraham og Isak.

Men dit svar (citat) giver da mening for mig - at Gud ikke bryder sig om sådan noget.


Udmærket. Så lad os kigge på historien om Abraham og Isak.

Selv ud fra en overfladisk betragtning vil jeg mene, at denne historie handler om, at Gud ikke vil have menneskeofringer. Det siger jeg, fordi en hellig tekst er ment til at blive læst, læst højt og hørt. Og ethvert øje og ethvert øre vil jo netop - hvis de når til ende med denne barske, men også rørende historie - høre, at Gud forhindrer ofringen af Isak.

Hvis vi går til teksten, så finder vi desuden følgende:

* Abraham bliver presset på sin forståelse. Gud havde jo lovet, at hans afkom skulle blive en velsignelse for hele verden. Er Abraham villig til at lade sig føre af Gud, selv når det strider mod hans egen kapacitet til at forstå?

* og han sagde til karlene: "Bliv her med æslet, mens jeg og drengen går derhen for at tilbede; så kommer vi tilbage til jer." - Første Mosebog 22:5. Abraham har så stor tillid til, at Guds pagt involverer Isaks fremtid som far, at han siger: "... så kommer vi tilbage til jer." Eller fra Hebræerevangeliet 11:17-19: I tro bragte Abraham Isak som offer, da han blev sat på prøve, og var rede til at ofre sin eneste søn, skønt han havde fået løfterne, og der var blevet sagt til ham: "Det er efter Isak, dine efterkommere skal have navn;" for han regnede med, at Gud havde magt endog til at oprejse fra de døde, og derfra fik han ham også billedligt tilbage.

Når alt kommer til alt, handler historien ikke om, at Abraham skal ofre sin søn, men om at Abraham skal ofre sin egenvilje i fuld tillid til, at Gud vil tørre vores øjne og give os, hvad vi behøver, også når vi ikke med vores egen begrænsede forståelse kan se, hvorledes det skal ske.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#25291 - 29/04/2018 12:02 Re: Spørgsmål og svar [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Lige et lille indspark fra sidelinjen blinker

En dansk præst - husker ikke længere hvem - har hævdet, at hele historien om Abrahams ofring af Isak hænger sammen med menneskets agerdyrkning - som vistnok var en opfindelse gjort af kvinder, der samlede, mens mændene gik på jagt - og hvor ofringen af et frø medførte, at frøet døde, men genopstod som en ny plante med mange frø.
Det førte til matriarkat - og til frugtbarhedsritualet: Ofring af førstegrøden.

Og Isak var jo "førstegrøden" efter de tre mænds besøg i Mamrelund hos Abraham og den aldrende Sara blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25296 - 29/04/2018 15:38 Re: Spørgsmål og svar [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg har aldrig læst hele biblen. Bare så du ved det. Den har aldrig sagt mig noget videre. Men jeg har da læst historien om Abraham og Isak. Derfor kom jeg til at tænke på den.

Nu må jeg hellere lige læse den igen.

Har lidt svært ved at følge din kommentar. Hvilket nok skyldes at jeg ikke har læst biblen fra a-å. Hvornår lover Gud at hans afkom skal blive en velsignelse for hele verden? I denne historie eller en tidligere? Det må næsten være en tidligere historie? Hvordan ellers blive presset på sin forståelse? Hvis Gud ikke tidligere havde lovet dette? Eller misforstår jeg din kommentar?

Ahh...det forklares i din følgende kommentar smiler

Forstår godt tankegangen.

Det lader dog ikke til at Abraham kendte meget til Gud på daværende tidspunkt? At Gud ikke bryder sig om menneskeofringer? Han var altså ikke meget bedre end alle de andre? Men det er måske for meget sagt?

Hvad med Arnes kommentar?

De havde jo nogle "underlige" ting for dengang.

Jeg sidder stadigvæk og læser historien, og hæfter mig ved, at der står:

Fordi du har handlet sådan og ikke nægtet mig din eneste søn, v17 vil jeg velsigne dig og gøre dine efterkommere så talrige som himlens stjerner og som sandet ved havets bred.

Dette må være et helt nyt løfte?

Måske du lige kunne henvise til det Gud tidligere havde sagt? Bare så der ikke er uoverenstemmelse mellem tingene. Som sådan skulle historien gerne hænge sammen.

Fandt det lige selv:

Gør alt, hvad Sara siger til dig, for det er efter Isak, dine efterkommere skal have navn. v13 Men også trælkvindens søn vil jeg gøre til et folk, fordi han er din søn.

Her lover Gud at gøre hans (Isaks) efterkommere til et folk? Hvordan skal man så forstå det efterfølgende løfte? Har Gud ikke allerede lovet det 1 gang?

Noget helt andet.

Sad og læste hele din blog igår, og må sige, at det var anderledes læsning. Den kan godt anbefales til andre. Også Arne blinker
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#25298 - 29/04/2018 18:30 Re: Spørgsmål og svar [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.
Citat:
Sad og læste hele din blog igår, og må sige, at det var anderledes læsning. Den kan godt anbefales til andre. Også Arne blinker
Mit svar:
Jeg har været der, og det er store, flotte og smukke ord.
Men hvad fører de til?
Hvordan skal der forholdes til de andre religioner - og ateisme?
Hvordan skal der forholdes til krige og konflikter?
Hvordan skal der forholdes til forbrydere mod samfundets love?
Hvordan skal der forholdes til mennesker i nød rundt om på kloden?
Hvordan skal der forholdes til, at vi nedbryder naturen - og kloden?

Ikke et eneste ord har jeg set trist

M.v.h. Arne trist
Top Svar Citer
#25302 - 29/04/2018 20:37 Re: Spørgsmål og svar [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg er gået i gang med at læse denne tråd fra starten, så jeg er lidt optaget med det smiler

Men man skal vel forholde sig til tingene på en kristen måde.

Hvad efterspørger du?

Kristne initiativer?
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 76 af 130 < 1 2 ... 74 75 76 77 78 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk