annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 28 af 49 < 1 2 ... 26 27 28 29 30 ... 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25400 - 06/05/2018 20:43 Re: Mennesket og verden [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Jeg kom i tanker om at spørge Google, og jeg fandt
denne hjemmeside:
Citat:
"En gren på vintræet, som er Kristus"
og denne:
Citat:
1. Du er i Kristus hvis du kontinuerligt er i en fornyelsesproces.
2. Du er i Kristus hvis dit liv er styret af Skriften.
3. Du er i Kristus hvis næstekærlighed er en følge af din tro.

Her så jeg også denne sætning:
Citat:
Hvis du bærer følgende frugt, så har du det klareste bevis på at Kristus er i dig. Det er dette: ”Kærligheden… hidser sig ikke op.” (1. Kor. 14, 4-5).
Så vidt jeg kan se, er du vist ikke rigtig enig med Google? - eller er du?

Udtrykket: "at være i Kristus" er dog - for mig - under alle omstændigheder - en lidt pjanket - eller krukket - og vel også lidt selvglad? - måde at udtrykke sig på.
Men smag og behag er det jo - som bekendt - nytteløst at diskutere blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (06/05/2018 20:48)
Top Svar Citer
#25401 - 06/05/2018 23:12 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Jeg har opdaget, at citatet fra Paulus i nr. 2 link ovenfor:
Citat:
Hvis du bærer følgende frugt, så har du det klareste bevis på at Kristus er i dig. Det er dette: ”Kærligheden… hidser sig ikke op.” (1. Kor. 14, 4-5).
har en fejl:
Det er ikke kapitel 14 men kapitel 13.

Citatet siger i øvrigt også, at Kristus er i dig - hvad jeg meget bedre kan forstå - og ikke at du er i Kristus blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25402 - 07/05/2018 13:10 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Citat:
Udtrykket: "at være i Kristus" er dog - for mig - under alle omstændigheder - en lidt pjanket - eller krukket - og vel også lidt selvglad? - måde at udtrykke sig på.
Men smag og behag er det jo - som bekendt - nytteløst at diskutere


Ja det var jo netop hvad jeg skrev at du udtrykte dig "barnligt" (umodent) om tingene, vores i Kristus væren, de nye skabninger vi er i KRISTUS.

Som er det mest essentielle overhovedet om vi ønsker at forstå kristendommen.

Hvorfor helvede Google søgte du Arne????

Hvorfor læser du ikke i Nye Testamente?

Eller andre bøger fra din bogreol.

Eller hvad jeg har skrevet til dig om tingene (hvilket jo ikke er småting).

Men tydeligvis forstår du ikke noget af det hele (denne tale). Hvilket du jo ej heller har lagt skjul på var tilfældet. Og jeg kan mærke jeg bliver lidt pinligt berørt over det niveau du drøfter på, især når vi tænker på hvad jeg har skrevet til dig om tingene på en rigtig flot og pædagogisk måde.

At du er blank på Paulus fortæller lige som alt Arne. Dermed er du også blank på Luther, Albert Schweitzer, Rudolf Steiner, Karl Barth, Paul Tillich, Alain Badiou med mange flere som jeg bruger når jeg skriver eller har været i skole hos.

Men jeg sidder pga dig Arne (fordi du henviste til Lars K Bruun) med bogen "Tyske teologer i det tyvende århundrede" og jeg bliver nødt til at sige du ikke ville kunne stave dig igennem. Fordi du ikke vil eller kan forstå Trosbegivenheden Kristus ind i verden ved Jesus i kraft af Gud og hvad der sker på menneskets banehalvdel i den sammenhæng. Det er i den sammenhæng der tales om de nye skabninger vi er i KRISTUS. Jeg er endda en af de bedste på pædagogisk vis til at forklare hvordan det skal forstås, så når det ikke er lykkedes dig at forstå og kunne følge mig i de flere hundredvise af forklaringer jeg har givet dig, skal du ihvertfald ikke låne den bog, for det vil være sort snak det meste af det for dig.

Men du har evangelierne Arne da disse er skrevet så selv børn kan få noget ud af at høre og læse dem (og du tænker som et barn om de her forhold (en vending Paulus brugte)). Om det så er det rigtige de får ud af det er en hel anden sag, da evangelierne ingen mening giver uden at man først har forstået Paulus brevene.

-0-0-0-0-

Citat:
Men smag og behag er det jo - som bekendt - nytteløst at diskutere


Ihvertfald enig med dig i at det er nytteløst at debattere de her forhold med dig, fordi du er fuldstændig blank på Nye Testamente og Paulus. En lidt skræmmende konstatering at gøre. Derfor må du jo være tilsvarende blank på de teologer der opbygger deres tænkning og forståelse kristendommen ud fra Paulus. Kristendommens første og største teolog.

Personligt er jeg så vant til at tænke teologisk ud fra Paulus. Hvilket jeg kan takke Luther, Rudolf Steiner, Tillich og Barth for med flere andre. Men jeg synes selv jeg er fremragende til at forklare og videregive til andre denne teologiske tænkning, som indrømmet er på et højt avanceret niveau. Nogle gange bliver jeg også sur på disse teologer og forbander dem langt væk over at de ikke har lært at tale forståeligt om tingene. Her udgør Paul Tillich en undtagelse vil jeg mene (selv om jeg har hørt højt uddannede der siger at selv hans hans halv populære bog MOD TIL LIVET skulle de holde tungen lige i munden).

Men heldigvis åbenbarer Gud sig i forbindelse Jesus Kristus for alle mennesker uanset menneskers udviklingstrin (åndelige intellektuelle (og endda moralske) modenhed og udviklingstrin). Et af kristendommens kongstanker at det ikke er noget vi kan gøre os fortjent til på den ene eller anden måde.

-0-0-0-

Nå vi kommer ikke videre Arne, det er nytteløst. Så du skal ikke høre et ondt ord om du skifter emne, hvilket du plejer at være en sand mester i. Og nu tror jeg det er på sin plads.

Øh det er vist mig der vrøvler, for vi skal jo bare vende tilbage til denne tråds oprindelige emne. Mennesket og verden.



Tikka er tydeligvis blevet sur over at jeg spurgte ind til hvorfor hun taler med to tunger og om hun godt gad forklare nærmere for os hvorfor??

Jeg har stillet det samme spørgsmål før, og i samme sekund går hun under jorden, forsvinder fra debatten eller nægter at kommentere herpå, give en forklaring.

Meget mystisk og der er vist ugler i mosen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#25403 - 07/05/2018 16:54 Re: Mennesket og verden [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg er nu - takket være Google - nået til at udtrykket "at være i Kristus" reelt er det samme, som "Kristus er i dig" - eller sagt på almindeligt dansk, at idéerne/overleveringerne om Kristus har fyldt dig med inspiration.

Og når du spørger:
Citat:
Hvorfor helvede Google søgte du Arne????
så har du jo allerede her fået svaret.

Jeg ser ikke, at du forholder dig til billedet: "Vintræet" (Kristus) og dét at være "en gren på træet" (dig).
Ej heller forholder du dig til det andet link:
Citat:
1. Du er i Kristus hvis du kontinuerligt er i en fornyelsesproces.
2. Du er i Kristus hvis dit liv er styret af Skriften.
3. Du er i Kristus hvis næstekærlighed er en følge af din tro.
endsige til Paulus-citatet:
Citat:
Hvis du bærer følgende frugt, så har du det klareste bevis på at Kristus er i dig. Det er dette: ”Kærligheden… hidser sig ikke op.” (1. Kor. 14, 4-5).
hvor den korrekte henvisning er til 1. Kor. 13, 4-5:
Citat:
Kærligheden
v1 Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. v3 Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.

v4 Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. v5 Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. v7 Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.

v8 Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. v11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. v12 Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.

Jeg bestemmer jo ikke selv hverken, hvad der smager godt i min mund, eller hvad der ikke gør.
Dat samme gælder, når jeg læser i Bibelen, men det her citerede går jeg ind for.
Ligesom jeg her må sande ordene: "søger ikke sit eget", når jeg har hjulpet et menneske - og denne takker - og hvor jeg så - anstændigvis - må tilstå, at det at hjælpe "gør godt i min mave" - egoismen stikker sit hoved frem alle vegne blinker

M.v.h. Arne smiler
P.S.: Jeg ved jo godt - som du ofte påpeger - at jeg ikke er nær så klog, som dig - hverken på Paulus eller den øvrige kristendom.
Det er imidlertid heller ikke min ambition.
Dét, jeg søger, er, hvad der er rigtigt for mig - og her gør det ingen forskel for mig, om det er i kristendommen, islam, sufismen, buddhismen eller andre steder, jeg finder noget, jeg oplever som rigtigt
blinker
Top Svar Citer
#25404 - 07/05/2018 17:39 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby

HA HA Arne
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 28 af 49 < 1 2 ... 26 27 28 29 30 ... 48 49 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk