annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 62 af 130 < 1 2 ... 60 61 62 63 64 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25102 - 10/04/2018 22:01 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
Indsendt af: Arne Thomsen
Du skriver:
Ja, hvis ikke mennesket underlægger sig livets love, går der ged i balancen ...
... men nu var din påstand jo, at kristendommen ikke var altomfattende kærlig – At kærligheden i kristendommen kun omfattede gud, næsten og migselv …
... og det mener jeg, bibelen - guds ord giver udtryk for - den altomfattende kærlighed til skaberværket - når den siger, mennesket skal underlægge sig jorden, derved tages der jo netop hensyn til alt andet i skaberværket.
Der er vel her tale om et påbud.
Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; 1 Mosebog 1:28
Mit svar:
"Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den"
Det er da ikke kærlighed, det er da grådig, destruktiv - og selvdestruktiv - dominans cool

Det må du forklare - uddybe. smiler


Det er da kærligt - et kærligt påbud. Både for menneskene, men da især for resten af skaberværket.

Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den 1 Mosebog 1:28


Når man underlægger sig, underlægger man sig noget - her jorden - livets love et påbud fra gud - skaberen af hele skaberværket, som han så som godt ...
... men mennesket har ikke underlagt sig.

Jorden - og livet derpå lider, fordi mennesket ikke styrer deres begær.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#25103 - 11/04/2018 07:10 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg skrev - om 1 Mosebog 1:28:
Citat:
Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den.
Citat:
Det er da ikke kærlighed, det er da grådig, destruktiv - og selvdestruktiv - dominans cool
Dertil svarede du:
Citat:
Det må du forklare - uddybe. smiler
Min replik:
Vi mennesker har udviklet evne til at styre naturen - i ret høj grad - men vi tydeligvis er ikke i stand til at handle ansvarligt.
Adskillige arter af levende væsener er uddøde p.g.a. os, og vi har påvirket klodens klima på en måde, der meget snart vil skade også vore egne livsbetingelser.

Ordene i 1 Mosebog 1:28 er derfor vildt og uansvarligt selvhævdende os mennesker.

Det er ikke guddommelige ord, det er kriminelt menneskeligt storhedsvanvid skrevet i sin tid af et præsteskab for at samle og styre de jødiske stammer om naturplyndring, hvis konsekvenser de dengang ikke fattede.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25104 - 11/04/2018 12:06 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Jeg skrev - om 1 Mosebog 1:28:
Citat:
Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den.
Citat:
Det er da ikke kærlighed, det er da grådig, destruktiv - og selvdestruktiv - dominans cool
Dertil svarede du:
Citat:
Det må du forklare - uddybe. smiler
Min replik:
Vi mennesker har udviklet evne til at styre naturen - i ret høj grad - men vi tydeligvis er ikke i stand til at handle ansvarligt.
Adskillige arter af levende væsener er uddøde p.g.a. os, og vi har påvirket klodens klima på en måde, der meget snart vil skade også vore egne livsbetingelser.

Ordene i 1 Mosebog 1:28 er derfor vildt og uansvarligt selvhævdende os mennesker.

Det er ikke guddommelige ord, det er kriminelt menneskeligt storhedsvanvid skrevet i sin tid af et præsteskab for at samle og styre de jødiske stammer om naturplyndring, hvis konsekvenser de dengang ikke fattede.

Tak for svar. smiler

Dit svar kasserer jo hele kristendommen, Jesu offer der frelser fra synd og død - den hellige ånd, ja og jødedommen med skaberguden, når religion er præsternes påfund for at kunne styre "os"

Men nu tilbage til 1 Mosebog 1:28

Når mennesket skal underlægge sig guds kærlige påbud – til alles bedste - er der jo i dette tale om, at mennesket skal handle ansvarligt, uanset hvem der har skrevet 1 Mosebog 1:28

Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den

Teksten giver ikke tilladelse til at hæve sig over skaberværket – At mennesket så har gjort det, er en anden snak.

Så, jeg holder stadig fast i, at teksten – guds ord i 1 Mosebog 1:28 udtrykker altomfattende kærlighed for hele skaberværket, da mennesket som guds forvalter skal underlægge sig jordens – guds love.

Da mennesket ikke har det – underlagt sig - siger bibelen jo også, at de som ødelægger jorden bliver ødelagt/udryddet.


 Folkeslagene rasede,
      men din vrede er kommet,
      den time, da de døde skal dømmes,
      og du skal give løn til dine tjenere, profeterne,
      og til de hellige og til dem, der frygter dit navn,
      både små og store,
      og ødelægge dem, der ødelægger jorden.
Åbenbaringen 11:18


Om guds rige en dag vil være på jorden – som evangeliet lover og Jesu offer ifølge skrifterne muliggør - så alting gøres nyt, nu mennesket har været dårlige forvaltere af skaberværket, vil tiden vise.

http://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#25107 - 11/04/2018 20:19 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Dit forsvar for Bibelen, kristendommen og jødedommen imponerer mig - men jeg køber det ikke!

Du fokuserer på 1 Mosebog 1:28:
Citat:
Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den.
Det dæmrer for mig, at du tyder ordene om jorden: "underlæg jer den", som at menneskene skal lægge sig under jorden/naturen, mens jeg læser det som, at menneske skal lægge jorden/naturen under sig.

Jeg er overbevist om, at det er det sidste, der menes - og det synes jeg bestemt ikke godt om.
Er du overbevist om at det er menneskene, der skal underkaste sig "jorden"/"naturen"/"skaberværket"?

Så længe det er uklart, hvordan 1 Mosebog 1:28 skal forstås, kommer vi nok ikke videre.

Er der mon nogen, der har kapacitet til at hjælpe os her? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25108 - 11/04/2018 22:39 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Dit forsvar for Bibelen, kristendommen og jødedommen imponerer mig - men jeg køber det ikke!

Du fokuserer på 1 Mosebog 1:28:
Citat:
Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den.
Det dæmrer for mig, at du tyder ordene om jorden: "underlæg jer den", som at menneskene skal lægge sig under jorden/naturen, mens jeg læser det som, at menneske skal lægge jorden/naturen under sig.

Jeg er overbevist om, at det er det sidste, der menes - og det synes jeg bestemt ikke godt om.
Er du overbevist om at det er menneskene, der skal underkaste sig "jorden"/"naturen"/"skaberværket"?

Så længe det er uklart, hvordan 1 Mosebog 1:28 skal forstås, kommer vi nok ikke videre.

Er der mon nogen, der har kapacitet til at hjælpe os her? blinker

"Er du overbevist om at det er menneskene, der skal underkaste sig "jorden"/"naturen"/"skaberværket"?"

- Nej der er ikke tale om underkastelse.

Mennesket er skabt med en fri vilje – det var et kærligt påbud gud gav menneskene, en slags brugsanvisning smiler til guds skaberværk, som det velsignede mennesket skulle forvalte til guds ære.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 62 af 130 < 1 2 ... 60 61 62 63 64 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
Nyheder fra Religion.dk