annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15633971
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378455
Et andet syn 1987763
Jesu ord 1521480
Åndelig Føde 1505136
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 100 gæster og 23 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 21 af 39 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 ... 38 39 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24913 - 15/03/2018 21:40 Re: Ateisme [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7174
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist:

Du skriver bl.a.:
Citat:
Lad os afslutte for denne gang Arne,,, sunde os, komme til os selv igen. Vi skal nok ramle ind i hinanden igen på et tidspunkt.
Mit svar:
Ok blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24920 - 17/03/2018 03:40 Re: Ateisme [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Jamen dog, har man set mage, om ikke vor lille ”agnostiker” omsider viser det fint pudsede kristusikon frem til off. beskuelse:
”Så lykkedes det alligevel - omsider - at nå frem til en vis gensidig forståelse, idet vi "afdogmatiserer "Kristus, Guds Kærlighed" ind i verden."

- Tja, så mangler vi bare at se offerrollen lagt pænt tilbage i skuffen, nu bønnebogen troner opslået på natbordet ved siden af åndslyset, der jo næsten blæser med guddommelig styrke, hi hi…;)

Tilbage i Trosfriheds livlige dage, var der godt nok en del der undrede sig over hvad gutten her egentlig mente med, i indlæg på indlæg at sidde og postulere ateisme/agnosticisme som bare en anden trosretning, for så i himmelråbende uvidenhed at fortsætte med at rode tro og viden sammen årene efter. Jeg mindes ingen oppegående debattører, der var i tvivl om hvad de blev præsenteret for, bare en lummerkristen forargelse over lodrette afvisninger af det tull der lagdes frem – de sædvanlige kreationistiske fantasier. Og som i alle de andre tråde med samme indhold, endte han også her med at hæve kristusikonet mod himlen med våde øjne – som det også dengang sagde: jamen det ér da sødt – trods manglen på egentlig og interessant tankegods. Så, tak for endnu en genudsendelse, hr. lægprædikant, mon ikke Somo er stolt over sin bogholder…;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (17/03/2018 03:42)
Top Svar Citer
#24922 - 17/03/2018 09:28 Re: Ateisme [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7174
Sted: Sydsjælland
Simon har tydeligvis ikke fattet udtrykket:
Citat:
afdogmatiseret "Kristus, Guds Kærlighed" ind i verden
Det var et udtryk som Hanskrist og jeg kunne blive enige om - selv om enigheden - som tidligere nævnt - nok ikke holder, når vi går det nærmere.

For mig betyder det at ordene "Kristus" og "Gud" er dogmerne, og tilbage bliver så ordet "kærlighed", som et udtryk for det ufattelige mirakel, at verden ER.

Det er ikke for mig teistisk - og det er heller ikke ateistisk, men ateister er jo lige så meget som alle andre "på bar bund" overfor "verdens væren" - de har bare ikke lyst til at indrømme det blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#24923 - 17/03/2018 11:14 Re: Ateisme [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3646
Sted: Nørresundby
Hej Arne (og ja simon, om du har mod (eller lyst interesse) på at blive rodet ind i noget),,,

du skriver:

Citat:
For mig betyder det at ordene "Kristus" og "Gud" er dogmerne, og tilbage bliver så ordet "kærlighed", som et udtryk for det ufattelige mirakel, at verden ER.

Nej på ingen måder siger jeg til Arne's påstand.

Begivenheden Kristus er en konkret begivenhed (politisk historisk) ind i verden ved mennesket Jesus i kraft af Gud og Guds Ånds kraft. Og begivenheden Kristus i verden = Kirken og ja alle Kirkerne i hele verden = kristendommen som den i sin spraglede pluralisme og forskellighed manifesterer sig, gør sig gældende lige nu og hvert øjeblik hos milliarder af mennesker betyder altså at KRISTUSVIRKELIGHEDEN stadig gør sig gældende hvilket er lig med at begivenheden Kristus ind i verden overlevede Jesu død, altså KRISTUS er den samme i dag som hedengang i Palæstina og den samme imorgen og i al fremtid.

Gud er vores værens grund = Arkeånden i mennesket eller Livets Ånd (Guds Ånd), den Ånd og de Livets Ånds Lovmæssigheder der holder os i live og holder sammen på os biologisk set så vi ikke går i opløsning og dør. I forbindelse begivenheden Kristus ind i verden sker en emancipation hvor vi frit nu kan overgive og hengive os til Arkeånden eller Guds Ånd også Livets Ånd og ja komme i overensstemmelse med Arkeåndens eller Livets Ånds Love og Lovmæssigheder, hvorigennem alle kristendommens helbredelser kommer fra. Paulus Rom 7 og 8 forklarer hvad jeg skriver her ovenfor.

Dette er ikke dogmer, altså Kristus og Gud er ikke dogmer, men termer eller benævnelser, begreber og ja diskurser for eksistentielle konkrete menneskelige og historiske virkelige "forhold" fuldstændig håndgribelige eller åndgribelige. Alle ved hvad der bliver talt om og man kan selv begynde at relatere hertil på konkret eksistentiel vis i sit eget liv, intet hverken overtroisk eller hokus pokus her.

Man kan så dogmatisere og systematisere et hav af lærersætninger hvori Gud og Kristus indgår, men dette er en eftertænkning og ikke det man tror på. Som kristne gælder vores TRO en konkret virkelighed = som vi kunne kalde for KRISTUSVIRKELIGHEDEN (men det har jeg været fyldestgørende inde på og vil ikke gentage her) og altså ikke en teologisk dogmatisk systematisk lære, som kan være godt nok at blive klog af, men det er dog ikke det vi tror på.

Der er en verden til forskel på hvad jeg står for, repræsenterer og præsenterer jer for og hvad Arne ditto. Vi har altid været langt fra hinanden (hvilket altid har undret mig når Arne har både ortodoks kristendom og sin ikon erfaring som væsentlige ingredienser i hvad der har inspireret ham (og jeg tror lidt det samme som der undrer mig også er noget af det der har undret og forvirret eller fået simon og bjørn til at rette en kritik mod Arne)). Nå men det der skete var at Arne og undertegnede nåede frem til i det mindste lidt at Arne kunne forstå hvad jeg mener med begivenheden Kristus, Guds Kærlighed, ind i verden. Men Arne godtager ikke mine standpunkter som stadig ikke siger ham noget, det er ikke for Arne en konkret eksistentiel virkelighed der har grebet ham eller griber ham.

Jeg betragter Arne som ateist, hvilket også svarer bedst overens med mange af de ting Arne har konkluderet og skrevet sort på hvidt gennem årene. Arne er så ikke flad ateist. Dog vil ateisterne (simon og bjørn) ikke have Arne i deres midte, for dem er han religiøs. Grunden til at Arne og simon og bjørn har været sådan oppe at skændes og debattere, skyldes at Arne går dem i bedene, de kæmper om det samme stykke land eller virkelighed. Ikke den spirituelle, men den astrofysiske. For Arne bliver noget åndeligt spirituelt kun interessant hvis det forbindes med astrofysiske forhold og astrofysik er jo ateisternes kære "home land". Dette er dog for mig og for Nye Testamente og dermed for kristendommen, fuldstændig irrelevant, eller ihvertfald ikke der vi lærer Gud at kende, eller der Gud manifesterer sig, gør sig gældende overfor os i vores liv. Og Kristusvirkeligheden eller den kristne tro = begivenheden Kristus ind i verden er ikke overhovedet afhængige af naturvidenskabelige astrofysiske krykker at gå på, bevæge og udvikle sig ved hjælp af.

-0-0-0-0-

denne film: "Fremskridt - et nyt årtusind" af Peter Engberg burde alle vi brugere her på trosfrihed sætter os ned og se sammen, eller ihvertfald aftale at vi får set og kommenteret på bagefter.

Jeg har lige en kommentar til filmen:

Bortset fra at Peter Høeg konstant forveksler egoet/jeget med overjeget (hvilket bliver lidt trivielt i længden at høre på disse misforståelser) så kommer vi ikke udenom at skulle tage stilling til de problemstillinger og udfordringer filmen fremlægger og klarlægger for os.

Hanne Marstrand Strong har ret i at dersom vi ikke ændrer vores økonomiske system og paradigme så er vi færdig eller på katastrofe kurs med bind for øjnene.


Thor Heyerdahl har ret i at religion og politik ikke må være to adskilte størrelser. Nok den største katastrofe i menneskehedens udvikling at religion og politik blev adskilt. eller det glæder mig at Thor Heyerdahl er inde på det forhold der har været min kongstanke i mange år sammen med Berdyaev.


Einstein er inde på lidt det samme når han siger:
Science without religion is lame, religion without science is blind."

Hvis menneskeheden skal overleve så må religion og politik igen finde sammen. Altså en ny MIDDELALDER er pine død nødvendigt for menneskeheden og her skal ateisternes stemme jo også høres.

Link til ovenfor omtalte film:

Fremskridt - et nyt årtusind

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24924 - 17/03/2018 11:40 Re: Ateisme [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1882

Indsendt af: Arne Thomsen
Simon har tydeligvis ikke fattet udtrykket:
Citat:
afdogmatiseret "Kristus, Guds Kærlighed" ind i verden
Det var et udtryk som Hanskrist og jeg kunne blive enige om - selv om enigheden - som tidligere nævnt - nok ikke holder, når vi går det nærmere.

For mig betyder det at ordene "Kristus" og "Gud" er dogmerne, og tilbage bliver så ordet "kærlighed", som et udtryk for det ufattelige mirakel, at verden ER.

Det er ikke for mig teistisk - og det er heller ikke ateistisk, men ateister er jo lige så meget som alle andre "på bar bund" overfor "verdens væren" - de har bare ikke lyst til at indrømme det blinker

Arne smiler

Det er noget vrøvl.

Man kan ikke delvis afdogmatisere "Kristus, Guds Kærlighed" ind i verden

Det er jo netop kristen troslære.

Hvorfor tage ordet kærlighed ud af troslæren som årsag til livet? - som et udtryk for det ufattelige mirakel, at verden ER.

Hvorfra skulle denne kærlighed komme fra, når du ikke tror på den skabende Gud?


At du oplever livet som et mirakel, fordi du ingen svar har på hvorfor vi er til, er vel en anden sag.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 21 af 39 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 ... 38 39 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Anonym
16/04/2024 01:19
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Ministre reagerer på branden: '400 års..
16/04/2024 09:04
Brand i Børsen: Politiet fraråder unø..
16/04/2024 08:55
Arrivederci til Arriva! Togselskab dropp..
16/04/2024 07:23
Xi til Scholz: Så længe begge sider vi..
16/04/2024 07:15
Forslag fra SF: Virksomheder skal stille..
16/04/2024 05:40
Nyheder fra Religion.dk