annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 24 af 39 < 1 2 ... 22 23 24 25 26 ... 38 39 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24939 - 19/03/2018 12:26 Re: Ateisme [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Nej, det er ikke "en verdensregering", jeg tænker på, det er tilføjelser til FN's menneskerettigheder og til FN's miljømål, jeg tænker på, og som man kunne søge at få tilslutning til fra verdens religiøse institutioner - og de antireligiøse ligeså.

Dét, jeg tænker på, er at arbejde for:
- at alle religioner - og anti-religioner - anerkender hinanden og ophører med at bekæmpe hinanden
- at de alle går ind for mere lighed mellem mennesker - såvel globalt som lokalt, og
- at de tillige går ind for FN's mål for bæredygtig udvikling.

Alt dette motiveret af menneskers kærlighed til hinanden - og til kloden - som modvægt mod egoistisk og materialistisk snæversyn.

Skulle det blive til noget, måtte det vel starte som en folkebevægelse, og her i landet kunne det første mål vel være at få folkekirkens biskopper, øvrige præsteskab samt menighedsråd til at gå ind for det - og Ateistisk Selskab selvfølgelig ligeså blinker

En håbløs ønskedrøm?
Ja måske - og dog - måske alligevel ikke? blinker

Hvad mener du om dét Tikka? - og Hanskrist? - og hvem der gider? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24940 - 19/03/2018 14:27 SVAR ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

"Alt dette motiveret af menneskers kærlighed til hinanden - og til kloden … "



- Nu hedder tråden jo ateisme – men her et fra mig kort og ikke uddybende og firkantet svar.

De færreste vil ikke, give slip på det de har af goder og profit, og de som intet har ønsker samme levestandard – livsstil – den som er for meget – en forkert kurs mod undergang – vækst – vækst … altså mer udnyttelse og undertrykkelse - hvor det, at overleve ikke er det, som det handler om.

Mennesket skal ændre sind og adfærd og ikke udnytte alt og alle til egen fordel og lyster ect.

Som vi blev tvangskristnet gennem skolen og samfundet kan man jo nemt skole nye generationer, hvis man ønsker en anden livsholdning.

Men det kommer nok i takt med, at den muslimske tro i befolkningen ad åre vokser.

Så jeg ser borgerkrig lokalt og krige mellem landene – "ingen" kan finde ud af at samarbejde. Selv på græsrods plan kæmpes om pladserne.

Men ellers er mine tanker ang. de gejstlige at de ikke skal spørges.

Stat og kirke skal adskilles – politikkerne skal ha' mindre løn og ikke sidde så længe – den kollektive trafik og sundhedsvæsnet skal være gratis og militær og tobaksindustrien skal nedlægges og alle former for gift skal være forbudt.

Og så skal vejret jo altid være godt for landmandens afgrøder. smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#24941 - 19/03/2018 14:42 Re: Ateisme [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne,,,

for mig det lyder fantastisk og ikke mindst som noget med perspektiv i,

og også som noget nyt, selv om der jo er mange gode initiativer sat i søen som filmen vi har set sammen viste det,

men her har du altså faktisk fat i noget radikalt nyt Arne, såvidt jeg kan bedømme,,, også noget jeg tror der kunne blive en politisk magtfaktor,,,

og pave Frans er jo den første der bør blive kontaktet, den mand er efter min mening uovertruffen og helt i særklasse,,,

mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

jeg har skrevet det her svar til dig Arne,, uden først at have læst hvad Tikka skriver,,,

jeg fandt det være en fordel at jeg ikke lod mig påvirke af hvad Tikka havde svaret dig,, men nok snart, skal jeg have taget mig sammen til at læse hvad hun skrev,,, men jeg tror ikke hun er så positivt som jeg er,,, hun plejer at være meget kritisk og negativt, især overfor dig Arne, hvorfor har jeg endnu ikke fundet ud af (dril dril dril,, Tikka skal drilles lidt)

PPS:

nu har jeg læst Tikka's svar til dig Arne,, hold da op et vidunderligt svar,,, og slet ikke som jeg havde forventet,, flot indlæg Tikka,,,

dog er der to punkter jeg er uenig med dig,,

de store verdensreligioner og de førende gejstlige skal selvfølgelig spørges,,,

og det fordi politik og religion igen skal finde sammen,,

men ellers et helt vidunderligt indlæg fra dig af Tikka,,, og charmerende og skarp og ja sjov samtidigt


PPPS:

hvor er det hyggeligt fordomsfrit som vi kan og gør det, kan drøfte alt også religiøse spørgsmål, så tak for det Tikka og Arne,, og ja om Thomas havde været her, han ville også have magtet dette,,,,

ateisterne kan slet ikke drøfte nogetsomhelst uden at deres fordomme og fordømmelse og latterliggørelse kammer fuldstændig over,, dette er lidt trist for dem og trættende for os andre år efter år at blive mødt med en så forudsigelig tåbelig reaktion,,,

sgu synd som de har det med at trænge sig selv op i en krog de ateister,,, heldigvis findes der ateister der ikke er overfølsomme hysteriske allergiske overfor at drøfte det reelle indhold af det religiøse, og af at være religiøs for den enkelte,


i længden bliver man/vi dum i hovedet af konstant igennem så mange år at have hørt på ateisternes automat reaktioner,, men heldigvis er vi nu ihvertfald, Thomas, Arne, Tikka og undertegnede der har brudt denne ødelæggende stil, som i længden ikke er til for voksne mennesker at holde ud,,, så tak skal I have i tre nævnte

og hvor har du ret Arne,, når du siger at man sagtens kan håne og latterliggøre,,, det er sgu sådan en tarvelig latterlig position at indtage år efter år sammen med mennesker man har kendt i 15 år, og så til trods nægter man at opgive en fuldstændig irrationel infantil debatstil,,, kors da i røven,, hvor er det latterligt

og vejen er ikke at bekæmpe denne debatstil, vejen er som Thomas og mange andre udefra har sagt,, ignorer dem, og hold fokus på det der har jeres interesse,,,, så på den måde efter mine par års fravær,, det er befriende for mig nu at være her,,,, også fordi jeg har så mange højt uddannede ateister blandt mine facebook venner der ikke går af vejen for sobert at drøfte religiøse spørgsmål, fordi de ikke føler de har noget at miste ved at gøre dette,,, men her på trosfrihed er det blevet for ateisterne et spørgsmål om liv og død og at man taber ansigt (og sit gidsel måske) hvis man opgiver råben og skrigen og den konstante intimiderende latterliggørelse

jeg tror vi alle husker hvem det var der stillede tingene sådan op (troll opfinderen) og jeg tror vi alle husker hvem der tilsluttede sig en sådan født og søsat tabersag,,,

da manden og hans tilhængere, søsatte hele denne ide om hvem og hvem ikke der var troll og skulle udelukkes, jeg så straks at her var en tabersag af rang,, fordi den var fyldt med arrogance og hov ski snovski overlegenhed, (men sådan er verden, den består af mennesker der føler sig højt hævet over andre,,, og ja det er en akademisk trend der stammer fra forrige århundrede som de to toneangivende valgte at holde kørende, selv om verden er kommet videre og det kun er et lille fåtal der opfør sig så forrige århundrede akademisk old school agtigt)

det irriterer mig stadig at det er sådan,, men jeg er ikke involveret følelsesmæssigt mere i at bekæmpe denne tåbelige debatstil hvor voksne mennesker nægter at samtale som voksne mennesker med hinanden,,,
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24943 - 19/03/2018 21:06 Re: SVAR ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jo, måske vi skulle oprette en særlig tråd, men lad os nu lige se, om dette hurtigt ”dør ud” blinker

Når du skriver:
Citat:
De færreste vil ikke, give slip på det de har af goder og profit, og de som intet har ønsker samme levestandard – livsstil – den som er for meget – en forkert kurs mod undergang – vækst – vækst … altså mer udnyttelse og undertrykkelse - hvor det, at overleve ikke er det, som det handler om.
så kan jeg jo kun give dig ret, men jeg vil alligevel hævde, at vi alle nok – i hvert fald i nogen grad – også har mindre egoistiske egenskaber i vores sind - såsom medfølelse og omsorg for naturen - og det er dem, jeg tror og håber på kunne have energi nok til at starte en folkebevægelse med de her aktuelle formål - hvis der ellers er "fødselshjælpere", der gider.

Allerførst skulle en sådan bevægelse jo have et navn.
Vi kender alle ”Folkebevægelsen mod EU”, som jo ikke har haft den helt store succes.
Man vi husker vel også alle en bevægelse mod atomkraft i 60’erne, som i øvrigt fik succes ”ad helvede til” – fordi atomkraft, som den er udviklet i dag, nok ville være en bedre mellemstation på vejen til bæredygtig energi (og som bruges meget i Frankrig) end den nuværende stadig kraftige afbrænding af kul og olie og gas.

Hvordan starter man en sådan folkelig bevægelse, der kan vokse sig så stærk, at magthaverne ikke kan ignorere den?
Det ved jeg ikke, men jeg kunne forestille mig, at den i hvert fald skal have en overskrift med appel.
Måske noget i retning af: ”Folkebevægelsen for en bæredygtig verden” suppleret med ”underoverskrifter”, á la ”Gensidig tolerance og omsorg – også for klodens miljø”.
Og naturligvis skal det hele underbygges med gode ord.

Det skal selvfølgelig udarbejdes grundigt – så det virkelig ”fænger” – og griber om sig, og hvis dét lykkes, vil mange få anledning til at tage stilling – også magthaverne - også den danske folkekirke.

Jeg er i øvrigt enig med dig i at stat og kirke skal adskilles - staten støtter kirken, som til gengæld skal "holde kæft" politisk - og i øvrigt er langsomt døende.
Ligeledes er jeg meget enig med dig i, at den kollektive trafik skal være gratis - så vi undgår at drukne i biler.
Begge dine forslag kunne jo fint indgå i en sådan folkebevægelse, ligesom dine forslag om sundhedsvæsen og afhængighedsskabende tobak blinker

Men spørgsmålet er vel: Skal vi opgive idéen på forhånd - som storhedsvanvid - eller bør vi undersøge om den kan udvikles, "fange an", få tilhængere, der kan og vil gøre en nødvendig og dygtig indsats - og udbredes - i første omgang her i Danmark? blinker

Og allerførst - hvis vi ikke på forhånd dropper det - Hvordan skal idéen se ud?
Det ovennævnte er jo bare et første forsøg på en formulering blinker

Og hvad siger du Hanskrist - du som åbnede for disse perspektiver her på Trosfrihed.dk? smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24944 - 19/03/2018 21:57 Re: SVAR ... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne,

Vi kan jo lege videre med tankerne og ideen. Og rent organisatorisk at få den eksponeret så er det nok folk som vores egen moderator Peter Arentzen og Uffe Elbek Alternativet eller andre kreative sjæle i det parti.

Måske Rasmus Willig der har skrevet bogen: "Hvad skal vi svare" sammen med Arne Johan Vetlesen.



Og apropos jeg nævner Rasmus Willig og du Arne skriver:

medfølelse og omsorg for naturen

Så prøv lige at se det her link:

Andelsgårde - vi køber landet tilbage

Vi vil starte en ny folkebevægelse

Vi køber landet tilbage, omlægger jorden bæredygtigt og pakker gårdene ind i en klimaskærm

Vi ser det som fremtidens børneopsparing, hvor vi sikrer vores børn og børnebørn et bedre klima, større biodiversitet og super sunde fødevarer


Citat:
ANDELSGAARDE
BLIV MEDLEM
DER ER TRE SIMPLE TRIN FOR AT BLIVE GÅRDEJER Trin 1: Bliv medlem. Dit foreningsmedlemsskab koster 150 kr. om året, og sikrer at vi kan arbejde hen imod etableringen af den første gård. Når vi er nok medlemmer kan vi gå i gang med trin 2. Trin 2: Når der nok medlemmer, beder vi dig om at betale 150 kr. om måneden for et medlemskab=andel. Bestyrelsen har i mellemtiden fundet en egnet gård, og pengene fra medlemmerne og forhåbentlig et par visionære fonde, går til at lave de nødvendige jordprøver, opnå eventuelle tilladelser, og herefter få landbrugskonsulenter og arkitekter til at lave en udviklingsplan for omlægning til bæredygtigt landbrug. Trin 3: Når det hele er faldet på plads køber foreningen gården sammen – og du er nu blevet gårdejer med god klimasamvittighed og adgang til frisk luft, fællesskab og fremtidens gode grøntsager! Når du er medlem nu binder du dig for 3 år og, skal du betale 150 kr. om måneden ind til din gård. De 150 kr. går til drift og vedligehold, samt til et medlemskab af foreningen Andelsgaarde.



Jeg tror det er noget for os tre, Arne Tikka og undertegnede.

Mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

Men min ide var jo at politik og religion skulle føres sammen. Der skal religion til ellers bliver det ikke til noget, kun religion kan flytte noget, så bliver vi ikke religiøse og får de religiøse med så tror jeg ikke det vil kunne magte noget af betydning.

Religion:

New Age og Buddhismen er jo selvskrevet.

Den største religion overhovedet kristendommen ville det være dumt at udelukke.

Og islam, det ville være fantastisk at få dem med, de er jo i forvejen kritiske overfor vestens aggressive kapitalistiske neoliberalisme og dens kommen buldrende med enorm kapital fra multinationale selskaber og så stjæle råstoffer og lave store fortjenester som de fifler med for at undgå at skulle betale skat.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 24 af 39 < 1 2 ... 22 23 24 25 26 ... 38 39 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk