annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 20 af 39 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 ... 38 39 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24902 - 12/03/2018 23:11 Re: Ateisme [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
P.s.:

Årh, jeg ser da sagtens din store tud rage eksisterende op, derude i horisonten, og det undrer mig da ingenlunde, hr. lægprædikant. Man ku' selvfølgelig formulere det anderledes:

bag masken,
smiler "hyrden"
og gør sin sortie...

Var det bedre? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (12/03/2018 23:12)
Top Svar Citer
#24904 - 12/03/2018 23:42 Re: Ateisme [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Herligt Arne, nu taler vi sammen, vi har fundet et sprog vi begge forstår hvor vi kan tale om det der har uendelig stor betydning for os begge, et ubetinget anliggende der optager os med liv og sjæl og ånde (åndedræt) fri for alverdens dogmer. Fordi vi afdogmatiserer "Kristus, Guds Kærlighed" ind i verden.

Kristus som Guds Kærlighed ind i verden:

Citat:
Christianity makes God immanent in human nature and hence cannot admit a completely transcendent separation between this world and the next. Berdyaev.

the "Infra Lutheranum" -- namely, the view that the finite is capable of the infinite and consequently that in Christ there is a mutual in-dwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite is theologically affirmed. Paul Tillich.


Paul's mysticism (i Kristus væren) was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

-0-0-0-

Kristus som Guds Kærlighed ind i verden:

Heri har vi vores frelse og helbredelse, fordi Gud og mennesket i Kristus er forenet og givet den Guds Livets Ånd der gør levende.

-0-0-0-

Kristus som Guds Kærlighed ind i verden:

Karakteriserer Tillich også som den svære SELVACCEPT vi mennesker ikke kan give os selv (ifølge Tillich). Tillich taler også i den sammenhæng om at vi kommer overens med os selv og livet (dette at eksistere og være, være til), blive forbundet med værens grund eller livets kilde (kilden til alt liv).

Den ovenfor omtalte SELVACCEPT og kommen overens med os selv i forhold til værens grund, al værens grund eller livets kilde (kilden til alt liv) kan vi mennesker ikke give os selv ifølge Tillich hvorfor det må bero på en transcendental vertikal begivenhed eller en religiøs dybdedimension i vores liv. Guds Kærlighed er så at forstå som denne transcendentale Healing Power der er nødvendig for os mennesker at møde, for at vi kan komme overens med os selv i en SELVACCEPT og gennem at blive forenet al værens grund eller alt livets kilde. Dette beror på en transcendens erfaring i vores liv vi ikke kan geråde/forføje over, give os selv, hvorfor det beror på Guds Nåde. Og Guds Nåde som sådan er da også begivenheden Kristus som Guds Kærlighed ind i verden vi personligt møder og tager imod på et tidspunkt i vores liv.

-0-0-0-

Når vi ser hvor udbredt selvhad og selvforkastelse er, så er der brug for en selvaccept der er dyb og når al værens grund, den værens tilgrundliggende magt og kraft (skabekraft eller livskraft) der oppebærer vores eksistens.

Vigtigt for Tillich er at det er jeg uacceptable eller uperfekte menneske der accepteres, møder Guds Kærlighed Kristus.

Jeg ville kalde det vi her i lilla skrift har talt om for vores ontologiske selvværd og dette at vi hviler dybt og godt i os selv og tør være os selv, har modet og styrken fra Gud som al værens grund til at være os selv og det selv i vanskelige situationer hvor det kunne være fristende at blive overfladisk fjantet, og følge fjanteloven.




Her ovenfor gav jeg tre eksempler på hvordan vi kan tale om "Kristus som Guds Kærlighed ind i verden" men det kan jo gøres, formuleres og forklares beskrives på mange andre måder. Et kunne være at vi får vores moralske retfærdighed (rette færd/adfærd fra Gud at vandre og leve i her på jorden direkte og udenom alle religiøse lovforordninger. Altså vi gives en hel ny moralsk handlingsbasis i Gud, hvor vi følger Guds love som de er skrevet ind i vore hjerter.

Mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

Apropos glæden som du selv er inde på Arne så står den så centralt hos Paulus og dette har Kirkerne båret med op til vor tid, hvor har vi dog været heldig med ham Paulus:

Citat:
Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud. Paulus

lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren. Paulus


Salmesyng spil og musik TAK PAULUS for dit humør du overstrømmende generøse kærlige empatiske glade vidunderlige overskuds menneske du var, ud over at du saft suseme har været klog, kløgtig langt ind i fremtiden, ja for al fremtid. Vi må spise hvad vi lyster, vi må lave de utallige milliarder billeder vi har lyst til og vi ikke bare må more os, vi skal more os og svinge med vore omgivelser. Kristendommen er og bliver en dundrende succes grundet dens Paulinske Spiritualitet
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24905 - 13/03/2018 01:13 Re: Ateisme [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
P.s.:

”Kort sagt når Dostojevskij kommer på tale, myldrer det frem med personer og personlige overvejelser —. Det der kendertegner stor litteratur, er jo netop — at vi som mennesker kan spejle os i karaktererne og de får os til at sætte spørgsmålstegn ved vores egen moral og adfærd — der hvor vi så yderligere kan genkende egne tanker og overvejelser - fremført på en elegant og forståelig måde — Ja, så er det vi kommer helt op ... bliver begejstret og henført — Her kan bibler, evangelier, epistler etc. slet, slet ikke være med”.

- Så sandt!
På vort lokale bibliotek holder man temauger, lidt af den russiske revolutions litteratur har netop set sin afslutning, den lå udbredt mellem anden oversat russisk litteratur. Det så nu ikke ud til at særlig mange fremlagte bøger blev revet væk, men gennem det vældige udvalg fandtes muligheden for inspiration til fx skoleopgaver og læsning. Man kan håbe, at skolers pc.-tvang i dag ikke helt ødelægger glæden ved det at holde en bog i hånden, dens uafhængighed af omgivelser i ens eget trygge tankeland, vs. hvor let også Stalin kontrollerede og styrede information i den ønskede retning, gennem litteratur.
Ind imellem ser man Kafka fremvist på bibliotekets hylder, aldrig Hermann Broch eller Elias Canetti, der ellers vittigt forblinder, men apropos vores trang til frihed, var måske noget af det mest bevægende jeg læste af Franz Kafka, Letters to his Father – der nok ku’ få en skoleelev til at glemme alt om bumser og hår for en tid, ikke mindst det rent faktisk udvoksede. Men nej, børn i dag skal formentlig ikke spilde tiden på den slags, det ligger vist heller ikke i undervisningsmedisterens forventninger til fremtidens robotter i det private og så frie erhvervsliv. Hvem der for øvrigt skal lægge litteratur frem til inspiration på bibliotekerne, ude i den fremtid hvor også bibliotekaren indgår i historisk litteratur, det er nok et af de spørgsmål man netop kan blive idiot af at tænke på. Ja dvs. har man sin bibel i natskuffen og kristusikonet på væggen, overlader man vel trygt den slags spørgsmål til ”universets skaber” – det er den slags, der godt ka’ få mig til at blie en anelse autodiktatorisk. Og hvor ville jeg dog ønske, at skoleelever nedlagde arbejdet og demonstrerede, med krav om indførelse af levende politikere. Det kommer vi nok heller ikke til at opleve, men tanken er da befriende...;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (13/03/2018 01:25)
Top Svar Citer
#24909 - 14/03/2018 12:19 Re: Ateisme [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Så lykkedes det alligevel - omsider - at nå frem til en vis gensidig forståelse, idet vi "afdogmatiserer "Kristus, Guds Kærlighed" ind i verden" smiler

At du så har oplevet - er blevet inspireret til - denne kærlighed via Paulus og jeg via en ikon - ord overfor billede - sprogligt overfor visuelt - er naturligvis en forskel, men, synes jeg, af mindre betydning i forhold til indholdet: budskabet om dogmefri kærlighed.

Går vi tættere på dette budskab om kærlighed, kan vi sikkert hurtigt blive uenige, men dét er, synes jeg, mindre væsentligt end den overordnede enighed blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24910 - 14/03/2018 15:13 Re: Ateisme [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne,,

to sjæle, samme tanke

ja jeg tænkte netop det samme,,

forleden dag var der en af mine nye facebook venner der syntes godt om en af mine alenlange statusopdateringer, og hun kvitterede med, "for nogle er det ord, men for mig er det design og malerkunst". Ud over det (møbeldesign og at male) så driver hun også en større juletræsproduktion fra den gård hun bor på.

Hun ville fortælle at vi mennesker udmærker os og udtrykker os på forskellige områder og måder, gennem forskellige råstofmidler former vi noget, ja at der findes forskellige mulige udtryksformer og måder at komme til udtryk på for os mennesker hvorigennem vi kan udmærke os. Her er det vigtigt at forstå at mit (til trods mit råstofmateriale er ord, men som begreber) er langt fra poesi og god litteratur, god læseværdig litteratur, ja jeg har aldrig været i tvivl om at tænkning og filosofi og ja videnskab er mit område. Hverken jeg eller Paulus eller Tillich har til hensigt at gøre os indenfor poesi og god læseværdig litteratur, og skulle der være noget af det, så er det utilsigtet, for vores ærinde er noget ganske andet end sansernes fænomenale verden eller virkelighed. Dermed har I vel fjernet jer fra eksistensen, det eksistentielle, ikke? Nej tværtimod, dermed har vi netop valgt at være tro imod de væsentlige eksistentielle forhold der gælder menneskets liv, nemlig den praktiske moralfilosofi og teologi, hvordan er tingene i sig selv når alt kommer til alt og det ikke foregår igennem en teori og sanselig fænomenal passiv beskuelse verden, men hidrører vores frie (frie = åndelige) kreative noumenale moralske aktive handlingsliv. Vi vil forstå vores handlingsbasis, vi vil tilbage til kilden for vores moralske handlingsbasis, hvorfra et menneskeliv og dets karakter og personlighed formes. Vi vil forstå hvordan det lykkes et menneske at stykke sit liv sammen så det får et lykkeligt og kreativt, produktivt og generøst liv i menneskehedens aktive tjeneste. Altså det aktive skabende, fyldt med kraft (noumenal skaberkraft) står centralt og står over det passive nydende og synende og skuende, alt det fænomenale og sanselige. Det er ikke et syn, en beskuelse, eller betragtninger, endsige sanselige beskrivelser vores omgivelser, der har vores primære interesse og bevågenhed, det er alle de noumenale urbilleder og arketyper og motiver, der driver os til at virke aktive og skabende i verden, i forbindelse vi udformer vores moralske karakter og personlighed, der netop bliver psykiske opladet og udvidet gennem disse stærke spirituelle arketyper og motiver der er med inde over vores liv.

Jeg er bjergrytter og kommer bedst til udtryk i de høje bjerge, høje tinder (hvor en kraftpræstation på egne betingelser skiller fårene fra bukkene), i den tynde luft, hvor det kan være svært for andre at få luft, såvel som man ikke skal lide af højdeskræk. I ensom majestæt sidder jeg i den gule føretrøje derude i de høje bjerge, der kalder på, får mindelser frem om fortidens store helte og legender, en Coppi = en Tillich. Her burde måske være en smiley.

Lad os afslutte for denne gang Arne,,, sunde os, komme til os selv igen. Vi skal nok ramle ind i hinanden igen på et tidspunkt.

I vores trosfrihedens bjergvandring hvor vi vil krydse hinandens veje igen en dag.

mange kærlige hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 20 af 39 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 ... 38 39 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
Nyheder fra Religion.dk