annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15647154
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379285
Et andet syn 1988754
Jesu ord 1521930
Åndelig Føde 1510825
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 218 gæster og 33 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Ateisme

Hej Arne,,

to sjæle, samme tanke

ja jeg tænkte netop det samme,,

forleden dag var der en af mine nye facebook venner der syntes godt om en af mine alenlange statusopdateringer, og hun kvitterede med, "for nogle er det ord, men for mig er det design og malerkunst". Ud over det (møbeldesign og at male) så driver hun også en større juletræsproduktion fra den gård hun bor på.

Hun ville fortælle at vi mennesker udmærker os og udtrykker os på forskellige områder og måder, gennem forskellige råstofmidler former vi noget, ja at der findes forskellige mulige udtryksformer og måder at komme til udtryk på for os mennesker hvorigennem vi kan udmærke os. Her er det vigtigt at forstå at mit (til trods mit råstofmateriale er ord, men som begreber) er langt fra poesi og god litteratur, god læseværdig litteratur, ja jeg har aldrig været i tvivl om at tænkning og filosofi og ja videnskab er mit område. Hverken jeg eller Paulus eller Tillich har til hensigt at gøre os indenfor poesi og god læseværdig litteratur, og skulle der være noget af det, så er det utilsigtet, for vores ærinde er noget ganske andet end sansernes fænomenale verden eller virkelighed. Dermed har I vel fjernet jer fra eksistensen, det eksistentielle, ikke? Nej tværtimod, dermed har vi netop valgt at være tro imod de væsentlige eksistentielle forhold der gælder menneskets liv, nemlig den praktiske moralfilosofi og teologi, hvordan er tingene i sig selv når alt kommer til alt og det ikke foregår igennem en teori og sanselig fænomenal passiv beskuelse verden, men hidrører vores frie (frie = åndelige) kreative noumenale moralske aktive handlingsliv. Vi vil forstå vores handlingsbasis, vi vil tilbage til kilden for vores moralske handlingsbasis, hvorfra et menneskeliv og dets karakter og personlighed formes. Vi vil forstå hvordan det lykkes et menneske at stykke sit liv sammen så det får et lykkeligt og kreativt, produktivt og generøst liv i menneskehedens aktive tjeneste. Altså det aktive skabende, fyldt med kraft (noumenal skaberkraft) står centralt og står over det passive nydende og synende og skuende, alt det fænomenale og sanselige. Det er ikke et syn, en beskuelse, eller betragtninger, endsige sanselige beskrivelser vores omgivelser, der har vores primære interesse og bevågenhed, det er alle de noumenale urbilleder og arketyper og motiver, der driver os til at virke aktive og skabende i verden, i forbindelse vi udformer vores moralske karakter og personlighed, der netop bliver psykiske opladet og udvidet gennem disse stærke spirituelle arketyper og motiver der er med inde over vores liv.

Jeg er bjergrytter og kommer bedst til udtryk i de høje bjerge, høje tinder (hvor en kraftpræstation på egne betingelser skiller fårene fra bukkene), i den tynde luft, hvor det kan være svært for andre at få luft, såvel som man ikke skal lide af højdeskræk. I ensom majestæt sidder jeg i den gule føretrøje derude i de høje bjerge, der kalder på, får mindelser frem om fortidens store helte og legender, en Coppi = en Tillich. Her burde måske være en smiley.

Lad os afslutte for denne gang Arne,,, sunde os, komme til os selv igen. Vi skal nok ramle ind i hinanden igen på et tidspunkt.

I vores trosfrihedens bjergvandring hvor vi vil krydse hinandens veje igen en dag.

mange kærlige hilsner HansKrist
Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 11:30
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Nyheder fra DR
Forfatter fÃ¥r ikke udleveret sine dagbÃ..
18/04/2024 12:53
Askesky fra vulkanudbrud tvinger indones..
18/04/2024 12:12
Politi: For tidligt at sige, om branden ..
18/04/2024 11:59
Efter ophold i Syrien: Vicestatsadvokat ..
18/04/2024 11:42
Billede fra krigen i Gaza bliver årets ..
18/04/2024 11:39
Nyheder fra Religion.dk