annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 468 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 39 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 38 39 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24850 - 09/03/2018 15:28 Re: Ateisme [Re: Simon]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
I må undskylde som jeg indimellem hidser mig op og skælder ud på jer.

Men hvor er vi et vidunderligt selskab, kast jer endelig ud i slagsmålet.

Men jeg håber vi alle overlever uden ar på sjælen eller spøgelser i ånden (hovedet), uden mentale KristusSpøgelser der snylter på vores bevidsthedsliv og den vej over måske fremmer demens.

Men hvad skulle jeg dog gøre uden jer at samtale og debattere med og jeg ved Arne har det på samme måde.

Selv er jeg rystet over at jeg efter et par års fravær er blevet så med liv og sjæl og følelser engageret igen her på stedet. Og det er en lise for min sjæl at jeg har det godt med Simon og kan sætte pris på manden, påskønne manden og hans skriverier, uanset hvor meget han kan irriterer mig og hvor lodret uenig med ham jeg kan være.

Jeg har lige genlæst en 10 år gammel tråd: "Guder eksisterer ikke, det er sund fornuft". Påbegyndt af Jakob H. Heidelberg, der har været formand for ateistisk selskab.

Fantastisk tråd at genlæse:

At bemærke, så vidt jeg husker, så optrådte hverken Simon eller HansKrist, hvilket var en lettelse og gjorde læsningen af tråden mere rolig og til en større fornøjelse.

Andet at bemærke var hvor mange dygtige aktive debattører vi var.

Giganter som Arne, Ole Bjørn, Kræn-p, Zilent (Jakob H. Heidelberg), Ipso Facto Michael (jmp) og en Zen (tror det er Thomas) og Anne ALH, der i dag er præst omkring Randers og har to fantastiske kønne drengebørn med hårlok ned i panden. Hvilket liv har hun ikke haft siden hun som teologi studerende mødtes med Kræn-p og spiste med ham i Stakladen.


Jeg er taknemmelig over at jeg kender jer og er så priviligeret at have mulighed for at debattere og skrive med jer i det daglige.


Mange kærlige hilsner HansKrist

Et og andet sted (tror det er i maven Tikka og ikke i hovedet) jeg elsker jer allesammen.

Okay bare det er i maven og ikke under bæltestedet du elsker os Hans, så tager vi imod og ønsker også dig en rigtig dejlig weekend begyndende med Blachmann og Sanne Salmonsens X-factor show.



PS:

I 1924 skriver Bertrand Russell følgende:

“It is impossible to read in America, except in the train, because of the telephone. Everyone has a telephone, and it rings all day and most of the night. This makes conversation, thinking, and reading out of the question, and accordingly these activities are somewhat neglected.”

– Bertrand Russell, Bertrand Russell's America: His Transatlantic Travels and Writings A Documented Account Volume One 1896-1945, Part II, Impressions of America: Labour and a Third Party, The New Leader (London, 22 August 1924) p.274
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24851 - 09/03/2018 15:47 Re: Ateisme [Re: Simon]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

"Tro er i mit univers altid først og fremmest individuel – man kan ikke leve andres tro - uanset hvilken form den har, selv om man i fællesskab med andre kan blive enige om troens ydre form."

Simon: Uh, en "personlig kristen" - hvordan mon de upersonlige kristne ser ud? ;)

Religiøs tro har som en blyhat underkastet utallige mennesker en dogmetro der måtte efterleves; som det ses i flere nutidige islamiske samfund, har også kristne kirkefyrster styret med fast hånd. Sådan er det ikke idag i DK, nejvel, men som du ser lader det sig fint praktisere at "leve andres tro", det sker faktisk for mange mennesker på kloden i dette nu.

At man underkaster sig og eller tilslutter sig en tro er ikke ens betydning med at man er troende.

Man kan ikke leve andres tro.

Har man troen er den ens egen og en virkelighed.

Troen kommer af "det som høres" og gøre til sit eget. Man kan ikke leve budbringerens tro.

Derfor går man heller ikke i Jesu sandaler, men i hans fodspor, hvis man vil være en Jesu discipel.


Simon: M.h.t. lægprædikanten, der tror noget om ateisme, om astro- og højenergifysik, om Einstein og sikkert også noget om flødekager, ska' man nok ikke tillægge slrlig meget af det han skriver betydning, det er trods alt bare en masse tro..;)
Desværre fandt heller ikke Einstein nogen guder, andre steder end i de troendes egne hoveder, hvor de jo nok også har det bedst, det er trods alt dér overtroen huserer, og der er faktisk temmelig køligt ude i verdensrummet!
Som andre kreationister er lægprædikanten bare hoppet på vognen, idet også han forestiller sig, at en berømt fysiker som Einstein med en gud i lommen, automatisk vil implemetere hans egen gud i det virkelige univers. Det er såmænd hele historien...;)

Det står jo enhver frit at tro og mene guds ånd er i livet, det har Einstein da ikke patent på.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#24852 - 09/03/2018 17:10 Re: Ateisme [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind.


Vi kender der går hul på bylden (eller blyhatten). Måske fx at en skriveblokering ophæves eller muthed tavshed og surhed ophæves overfor visse personer i vores omgivelser og vi igen taler frit med dem, får talens åbenhjertighed, denne suveræne livsytring til at fungere igen i vores liv.

Vi kender til inspiration og nogle af os til tider så stærk en inspiration at vi kunne finde på at kalde det for en åbenbaring

Eller som Schopenhauer driste os til at sige Helligånden var over os (hvilket han med visse forbehold godt ville sige var tilfældet da han skrev sit verdensberømte udødelige filosofiske hovedværk, "Verden som Vilje og Forestilling".

Apropos Einstein citaten ovenfor, så er det jo tydeligt at inspiration og "åbenbaringer" (Einstein en deduktiv tænker) var vigtige for Einstein og han hævdede at disse ikke fandt sted eller vi modtog ikke disse "indsigter" i matematisk logisk diskursiv trip trap træsko tænkning men gennem vores livlige forestillingsliv og fantasiliv (1)*. Derfra kunne vi så forsøge at beskrive indskydelser på diskursiv matematisk logisk forståelig vis.

Hvis et menneske først er blevet optaget af Kant og har forstået noget af denne moderne filosofis fader og hvad han fik struktureret og beskrevet så er vejen banet for en Schopenhauer på den ene side og en astrofysisker som Einstein på den anden side (på grund af forstandsformerne tid og rum vi kan stille spørgsmål ved ud fra "tingene i sig selv" begrebet (herfra stammer det deduktive (indhold og inspiration) i Einsteins vej imod sine storslåede teorier)).

(1)*:

Rollo May:

Fantasy is one expression of imagination. Both fantasy and imagination are capacities by which personal meaning is given an act. Imagination is the home of intentionality and fantasy one of its languages. I use fantasy here not as meaning something unreal to which we escape, but in its original meaning of phantastikous, "able to represent", "to make visible". Fantasy is the language of the total self, communicating, offering itself, trying on for size. It is the language of "I wish/I will" - the projection in imagination of the self into the situation. And if one cannot do this, he will not be present in the situation, sexual or race competition, whether his body is there or not. Fantasy assimilates reality and then pushes reality to a new depth.

FANTASY ASSIMILATES REALITY AND THEN PUSHES REALITY TO A NEW DEPTH
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24853 - 09/03/2018 17:19 Re: Ateisme [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Arne:
Citat:
Under alle omstændigheder er vi jo ude hinsides enhver menneskelig viden og har intet andet at holde os til end gætterier og tro.


Ateisterne begår imidlertid - efter min mening - den fejl at mene/tro, at der intet er "bag verdens væren" (kan ikke finde et bedre udtryk" - jeg har i hvert fald aldrig hørt dem være åbne for et alternativ her til "intet".

"Ateisterne begår imidlertid ..."

- Hvorfra skulle et sådan alternativ da også komme fra, når troen og gætterierne her ikke er i spil, mener du?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#24854 - 09/03/2018 17:38 Re: Ateisme [Re: Simon]
Apiqoros
Uregistreret

.

'Selv har jeg altid elsket Gustav Wied’s vidunderlige karakterer, og så i forbindelse med lægprædikantens utallige bortforklaringer i tråden Tro, håb og vissevasse, ind imellem Emanuel Thomsen illustreret på guddommelig vis – ment helt og aldeles humoristisk, i relation til netop karakteren som jeg så for mig i lyset af meningsindholdet.'

Pudsigt nok er et af mine billeder også Emanuel Thomsen ... mange gange har jeg været ved at blive kvalt i kaffen ;) — utallige er de gange, jeg har måtte lægge bånd på mig selv for ikke at begå et indlæg ...

'... en gurulære bød på fællesdans omkring en død tibetansk bog på et kursus med mystik for begyndere, hvor også jesus var tilstede klædt på som buddha...'

Ja det kristusikon der, så vidt jeg husker, begyndte som det store ikon af ærkeenglen Mikael, har spøgt her som der.

Apropos Buddha — Buddhismen er en ateistisk religion idet 'den rene lære' er ateistisk. Guderne her er underlagt de menneskelige livsvilkår og deres verden er lige så illusorisk som menneskes. - Ateismen ligger i tilbedelsen af mennesket Buddha, som er den læren udgår fra ... det forhindrer dog ikke at uoplyste buddhister tilbeder Buddha som en guddom, de ofrer og beder til ham etc. ...

'Han hælder i al fald altid kosmologi og astrofysik sammen i en høj energiskål og tilsætter et skvæt af alle tiders uvidenhed, rører molevitten sammen med en agnostiker og kalder det for sit verdensbillede.'

Hans selvmodsigelser er legio, hvilket skyldes at han nægter at bruge, sproget, ordene i deres betydning - han vil partout finde på ord der camouflerer betydningen — Det er typisk religiøst taskenspilleri ... dunkelt talt, dunkelt tænkt!

Her ligger vel årsagen, hvorfor han har så svært ved at læse indenad ... Jeg er klar over at han - måske ubevidst - bruger retoriske kneb og fallacies en masse — men det virker som om, der er en virkelig blokade, hvilket gør ethvert forsøg på at kommunikere til en ørkenvandring — undtaget hvor han kan udbrede sig om sig selv.

'... Han har genskrevet samme side i 10 år, sandsynligvis længere, og forarges stadig over ikke at blive taget alvorligt, hvis du hvis du ka’ se komikken.'

Mon ikke! ;) Jeg undres gang på gang over påstanden om udvikling ... men enhver salig i sin tro!

'Apropos mytedannelsen, der jo har til formål at holde gnist i den overnaturlige tro, det fundamentale i religionerne, og gerne med storartede beskrivelser af en helt og helgen, eller som man ser det hos de kristne troende, der forsøgte at skabe "det fuldkomne menneske" med kristusfiguren, eller figurerne; ...'

Det har vores mystiker taget til sig i en grad, hvor han helt udelader det menneskelige individ — hvad Arne synes er godt og rigtigt, MÅ da gælde for HELE menneskeheden — Arnes mål er hele menneskehedens mål ... ALLE søger kærlighed — dem, der har fundet den, MÅ da søge en højere kærlighed — den jordiske KAN da ikke være nok, — den er ikke ren nok! — Trods hans påståede ydmyghed fremhæver og ophøjer han sig selv til den højeste moral, der yderligere stræber højere — at der kan være og er nationer/grupper og individer, der er anderledes tænkende, er han totalt blind for —.

'... Men mærkeligt er det da, at en gruppe troende der har Trosfrihed for sig selv, gang på gang bare gentager samme forestillinger om deres kristusmyte for hinanden, og åbenbart ikke interesserer sig for litteratur der tilbyder en mere nuanceret genkendelig virkelighed, ...'

Du giver jo selv svaret - jeg tilføjer bare det indlysende — at hvis de beskæftigede sig med litteraturen, ville de være i fare for at opdage deres bibel ikke er den visdommens kilde, de gør den til — at deres jesusfabel ikke sagde noget, der er særlig smukt eller dybt — og da slet ikke sagde noget, som ikke allerede var sagt mange gange før — at han ikke var den kærlige, milde reformator de vil gøre ham til — og måske værst af alt — blot er en myte som så mange andre.

'...Den slags interesserer sikkert vel også en del troende, ...'

Ja heldigvis, en del videnskabsmænd er jo troende, de slæber dog ikke guden med ind i laboratoriet - Netop The Large Hadron Collider er et eksempel på, hvor mange forskellige nationaliteter med forskellige trosretninger, der i videnskabens navn, kan arbejde sammen og skabe noget absolut mageløst — det var jo aldrig blevet muligt, hvis de havde slæbt deres rigide guder og gudeforestillinger med på arbejdspladsen.

Det paradoksale er at Arne ikke har forstået at den kan give os indblik i universets, vores, ja altings tilblivelse og dermed også universets fremtid ...

Noget der også kan få kaffen til at sprøjte ud over tastaturet (jeg har beskyttelse på), er når han kommer med sine bemærkninger om mørkt stof, quantum entanglement, Big Bang etc. og hvad han ellers vil have dig til at inkludere i dit livssyn ...

Han indser ikke at det er videnskaben, der vil give de svar på universets opståen og eksistens, det er muligt at få. — Det er ikke i støvede myter og fantasier om mystiske overnaturlige væsner ...

Det kan ikke udelukkes at selv spørgsmålet om, hvorfor universet eksisterer, vil blive besvaret når og hvis fysikerne får greb om de grundlæggende love, der regulerer interaktioner og kræfter blandt de elementære objekter. — Det bliver sikkert ikke i morgen, selvom de har fundet Higgs bosonen (som der er meget mere at finde ud af om) og mange andre spændende ting. — Foreløbig har de stof nok at analysere ... og hypotetisk er det selvfølgelig også på tale at bygge en endnu større accelerator, — så jeg vil ikke holde vejret ;)

Selv rigtig god weekend ;)

Apiqoros

.
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 39 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 38 39 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
Nyheder fra Religion.dk