annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15683326
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381878
Et andet syn 1991532
Åndelig Føde 1524207
Jesu ord 1523324
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen 223 gæster og 147 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 50 af 130 < 1 2 ... 48 49 50 51 52 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24732 - 16/02/2018 15:55 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3665
Sted: Nørresundby
Hej Tikka, du skriver:

Citat:
Det jo det med ånden - den hellige ånd som kalder de udvalgte og drager de retsindige - de får del i ånden ved tro. Ånden som Paulus mente at há, så skrifterne var for ham Guds ord.


I ved også, hvordan vi, som en far over for sine børn, formanede og opmuntrede og tilskyndede hver eneste af jer til at leve, som Gud vil det, han der kalder jer til sit rige og sin herlighed. 1Thessaloniker 2:11-12


Derfor takker vi også Gud uophørligt. For da I modtog Guds ord, som I hørte af os, tog I ikke imod det som menneskeord, men som det, det i sandhed er, Guds ord, og det virker i jer, som tror. 1Thessaloniker 2:13




Ånden som Paulus mente at há, så skrifterne var for ham Guds ord.

Det er jo en selvmodsigelse der vil noget. Hvad pokker skulle han have Ånden til når han alligevel ikke skal bruge den til noget, for var Skrifterne Guds Ord, så kunne han jo nøjes med sine læsekundskaber hvor menneskets ånd er nok.


2 Kor 3:
Citat:
En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. v5 Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, v6 som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.

v7 Men når dødens tjeneste, indhugget i sten med bogstaver, havde sin herlighed, så at Israels børn ikke kunne se på Moses' ansigt på grund af hans ansigts stråleglans, der dog forsvandt, v8 hvor meget mere vil så ikke Åndens tjeneste have sin herlighed.

Dog forhærdedes deres tanker, for indtil den dag i dag bliver det samme slør ved med at ligge over oplæsningen af den gamle pagt uden at tages bort, for det fjernes først i Kristus. v15 Ja, lige til i dag ligger der et slør over deres hjerte, når Moses læses op. v16 »Men hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« v17 – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. v18 Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er.


Guds Ord som de nævnes oppe i Thessalonika brevet er ikke skrifterne (den tids skrifter GT især), men primært evangeliet og hvor kerygmaet er Kristus som Guds Ord (apropos Johannes evangeliet). Paulus rendte jo ikke rundt og prædikede det Gamle Testamente (hvilket 2 Kor 3 hamrer fast) men det Nye (som ikke var skrevet endnu), evangeliet ( forligelsens tjeneste) (2 Kor 5, 18), begivenheden KRISTUS (Guds Kærlighed) ind i verden ved mennesket Jesus.

Selvfølgelig kontekster og henviser Paulus og Apostlerne i forbindelse forligelsens tjeneste, forkyndelsen af begivenheden KRISTUS (Guds Ord) ind i verden til hvad der står i skrifterne, især selvsagt når samtalen er med jøderne, hvorimod overfor hedninger det vil være mindre relevant (som hedninge kristen skal man hverken omskæres eller overholde kostforskrifter eller nødvendigvis undervises i Gamle Testamente).

Guds Ord er ikke bestemte ord der findes på linier i bøger. Derfor kan man godt sige at Guds Ord også delvis hist og pist kan siges at være kommet til udtryk i bøger (også GT der peger på KRISTUS, kommende Messias), men Guds Ord til verden der er begivenheden KRISTUS ind i verden ved Jesus i kraft af Gud, er meget meget mere omfattende end noget der kan summeres op i bogstavelig form, som du ser af 2 Kor 3.


Gud taler til os alle, vi har tankerne og Guds Ord direkte fra Gud i KRISTUS, gennem Guds Ånd eller Den Hellige Guds Ånd (Helligånden), ikke det samme som vores ånd, menneskers ånd.



TROEN er for Paulus Kristus selv og troslivet, de nye skabninger vi er i KRISTUS, vores i KRISTUS VÆREN eller KRISTUSVIRKELIGHEDEN (se sidste halvdel af Luther citatet):

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself. Tillich.


Vi ser her hvordan Luther, der som Paul Tillich, var Paulus inspireret ud over alle grænser har forstået 2 Kor 3 og det udmynter sig i følgende tanker der matcher Paul Tillich's:
Citat:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)





2 Kor 3 er et af det allerstørste kapitler af Paulus (vi kunne også nævne 1 Kor 2) såvidt den ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens. Paulus er kendt for dette radikale opgør med Bibel tro. TRO er for Paulus Kristus selv og det er lig med den Nye Væren og Virkelighed (de nye skabninger vi er i KRISTUS) ind i verden ved Jesus i kraft af Gud. Og 2 Kor 3 hamrer dette fast, så man aldrig mere kan tage fejl.


1 Kor 2:
Citat:
Og da jeg kom til jer, brødre, forkyndte jeg ikke Guds hemmelighed for jer med fremragende talekunst eller visdom, v2 for jeg havde besluttet, at jeg hos jer ikke ville vide af andet end Jesus Kristus, og det som korsfæstet. v3 Jeg optrådte hos jer i svaghed og med megen frygt og bæven, v4 og min tale og min prædiken blev ikke fremført med overtalende visdomsord, men med Ånd og kraft som bevis, v5 for at jeres tro ikke skulle afhænge af menneskers visdom, men af Guds kraft.

Guds skjulte visdom

v6 Dog, visdom taler vi om blandt de fuldkomne, men ikke en visdom, som er af denne verden eller fra denne verdens forgængelige herskere. v7 Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til herlighed. v8 Den visdom har ingen af denne verdens herskere kendt, for havde de kendt den, ville de ikke have korsfæstet herlighedens Herre. v9 Men som der står skrevet:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,
og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,
det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,
v10 det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. v11 For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. v12 Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. v13 Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

v14 Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. v15 Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; v16 for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker.



mvh HansKrist.


PS:

gør jer selv den tjeneste at læse hvad der står med lyserøde fede bogstaver. Dog måske det er for meget forlangt af Arne, der ikke engang er i stand til at læse Paulus, bare at forstå en smule af hvad manden siger.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24733 - 16/02/2018 16:26 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3665
Sted: Nørresundby
undskyld jeg siger det,

MEN DU FATTER JO IKKE EN METER ARNE

og du er ikke værd at spilde tid på mere,,

jeg har hermed konstateret at du ikke kan, eller ikke vil følge en argumentation, ikke gider debat,, overhovedet ikke længere kan læse og forstå hvad din modpart forsøger at sige dig,,

ihvertfald reagerer du ikke på argumenter og argumentation længere, men du glider af og opfinder konstant entet et nye emne eller din egen misforstålse af hvad jeg skriver eller en detalje der ikke forstås forstørrer du op og vores samtaler ryger på gulvet.

du er blevet et gammelt vrøvlehoved Arne (som vi siger der hvor jeg kommer fra, når ældre mennesker ikke længere kan forstå tingene klart mere),, desværre

hvis jeg skal være i debat med dig, har jeg brug for at du har nogle mentale cognitive evner i behold der gør at du kan følge en argumentation men det kan du desværre ikke længere,, og jeg mener det når jeg siger jeg finder dette trist, uhyre trist endda

-0-0-0-

Citat:
Er det, I skriver, virkelig kristendom for jer - så Ok for mig
Arne

jamen du har ikke forstået en meter af hvad jeg har forsøgt at forklare dig,,, så du kan ikke dømme og bedømme måden jeg præsenterer kristendommen på (du forstår det slet ikke mand) eller måden jeg repræsenterer den på (selv om du kan konstatere at både jeg og Jesus og Paulus kan blive opfarende, sindsoprevet og miste vores tålmodighed med folk (nu er vi også alle tre bedre begavet end gennemsnittet, hvorfor vores tålmodighed jo ofte bliver sat på prøve når folk mangler den spirituelle intelligens))

de bedste hilsner HansKrist

og pøj pøj med det hele Arne
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24735 - 16/02/2018 18:23 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7198
Sted: Sydsjælland
Ja Hanskrist - som du så frejdigt kalder dig - du har ret i, at jeg ikke forstår dig, men du har ikke ret i, at jeg ikke har gjort et ærligt forsøg.
Og når jeg stiller opklarende spørgsmål, svarer du ikke.

Jeg synes også, du er noget svingende i din opfattelse af mig.
I dag skriver du f.eks.:
Citat:
MEN DU FATTER JO IKKE EN METER ARNE

og du er ikke værd at spilde tid på mere,,
mens du #24687 - 05/02/2018 22:11 skrev:
Citat:
Vidunderligt indlæg Arne

Nu kan jeg ihvertfald ikke skylde dig for at mangle humor

og ej heller for dårligt humør

Jeg anerkender du har sgu noget SPIRITUALITET med inde over dit liv

og jeg vil trække nogle af mine ord tilbage

Jeg ønsker for dig, at du finder debattører, du kan kommunikere med på en for dig noget mere inspirerende måde, og jeg vil i så fald nok læse det meste af, hvad I skriver.

I øvrigt glæder jeg mig over, at debatten mellem dig og mig har givet mig betydelig større klarhed på nogle områder - dog nok ikke en klarhed, du, din Kristus og din Paulus kan bruge til noget smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24737 - 16/02/2018 19:13 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7198
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

På mit spørgsmål:
Hvad ville de sande ord fra Kristus til os være i dag?
svarer du:
Citat:
Jeg forstår jo ikke, du stiller et sådan et spørgsmål, da jeg har forstået, det for dig ikke er så vigtigt, om Jesus har levet, men at det er idéen om Gud og tanken om den hellige treenighed, der inspirerer dig til kærlighed til alt og alle, trods det du ellers ikke accepterer dogmer.
Min kommentar:
Om Jesus har eksisteret, som beskrevet i Bibelen, er for mig ganske rigtigt ikke voldsomt væsentligt - og da slet ikke her og nu!
Dét, der er væsentligt for mig, er det religiøse indhold, og det er jo her, jeg mener, der er grund til tvivl.
Den tvivl synes du ikke at have, siden du skriver:
Citat:
Jesus har sagt, det han skulle sige. Til dette var han jo sendt …

… og nu hvor han igen er hos sin himmelske far, har hans disciple hjælp fra sandhedens ånd - sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod -
Dét kalder jeg tro - og til lykke med dét! smiler

Og til mit andet spørgsmål:
Hvad ville de sande ord fra Kristus til os være i dag?
svarer du:
Citat:
Ja Jesus har ikke selv nedskrevet noget, men hans ord skal forstås som Guds ord.
og du tilføjer sammen med nogle bibelcitater:
Citat:
Det er jo det med ånden - den hellige ånd som kalder de udvalgte og drager de retsindige - de får del i ånden ved tro. Ånden som Paulus mente at há, så skrifterne var for ham Guds ord.
Hertil kan jeg igen kun svare:
Dét kalder jeg tro - og til lykke med dét! smiler

Og til mit tredje spørgsmål:
Hvor langt er vi alle fra det sande "Kristus ordet" - hvor meget har vi selv digtet - og hvor meget har vi præget det med vores selvoptagethed? blinker
Svarer du:
Citat:
Hvad der skulle være nedskrevet uden Guds ånd kan man jo ikke bevise, men bogen er jo ikke skrevet om, blot ændret til nutidssprog og formet så Jesus er Gud – treenighedslæren - samt bemærkninger hvis skriftstedet ikke findes i de ældste skrifter – er det ikke rigtigt?

Men da skrifterne blev udvalgt/samlet i "tidernes morgen" - har der jo været en udvælgelse, og i Markus læser vi, at der har være mange andre, der har søgt at give en fremstilling af de begivenheder, som har fundet sted

Eftersom mange andre har søgt at give en fremstilling af de begivenheder, som har fundet sted iblandt os, sådan som det er blevet overleveret os af dem, der fra begyndelsen var øjenvidner og ordets tjenere, har også jeg besluttet nøje at gennemgå alt forfra og nedskrive det for dig i rækkefølge, højtærede Theofilus, for at du kan vide, hvor pålideligt det er, som du er blevet undervist i. Lukas 1:14

En tekst der fortæller om overlevering, men også en videregivelse af evangeliet som Jesus ifølge skrifterne pålagde sine disciple, at forkynde og udbrede ...
... men også også en fremlægning hvor skribenten giver udtryk for tillid til øjenvidnernes beretning.
Igen må jeg svare, at når du nu fuldt og fast tror på det nye testamentes ufejlbarlighed, så er alt jo godt - for dig - og ingen skal vel ha' lov at ændre på dét - men sådan er det bare ikke for mig blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24739 - 17/02/2018 00:22 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 50 af 130 < 1 2 ... 48 49 50 51 52 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 17:18
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Mand varetægtsfængslet efter dødsulyk..
24/04/2024 18:03
Folketinget undskylder for at have søgt..
24/04/2024 17:29
Joe Biden har underskrevet loven om hjæ..
24/04/2024 17:18
Iransk rapper dømt til døden i forbind..
24/04/2024 16:58
Samarbejde skal forhindre bandemedlemmer..
24/04/2024 16:22
Nyheder fra Religion.dk