annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 46 af 130 < 1 2 ... 44 45 46 47 48 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24686 - 05/02/2018 22:00 Re: Kristus-Ordet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Tak for to lange indlæg, som jeg har læst et par gange.

Du har helt ret i at jeg ikke forstår, når du skriver:
Citat:
I begivenheden Kristus er Gud kommet os nær som konkret virkelighed og fra da af giver forestillinger og trosforestillinger om Gud ingen mening (subjektets trosforestilinger er irrelevante), for det drejer sig om en virkelighed der ligger over fornuftens tænkning ud fra subjekt objekt spaltningen, ikke noget (i objektiv forstand) eller nogen (objekt) der er til som at eksistere for os som subjekt vi skal tro på, for der er kun i Kristus en guddommelig virkelighed vi deltager i, har del i = Kristusvirkeligheden = vores "i Kristus Væren" fordi dette er hinsides og over subjekt objekt spaltningen, så vi har transcenderet subjekt og objekt kategorierne som ellers er dem fornuften normalt arbejder ud fra og under. Dette var hvad jeg erfarede i Møgeltøndergade i sin tid. Fra den dag af forsvandt alle mine subjektive forestillinger og trosforestillinger om Gud og jeg vidste at Gud ikke eksisterede som noget eller nogen vi kan eller skal tro på i den forstand, men kun som en konkret virkelighed vi kan erfare, og det mere og mere i takt med at vi iklæder os KRISTUS eller KRISTUS vinder skikkelse i os, hvor vi tilegner os denne Kristusvirkelighed. Troen = Kristus selv = lig med den ny væren og virkelighed (Kristusvirkelighed) Jesus bærer ind i verden i kraft af Gud.
og du må for min skyld gerne kalde mig ubegavet, når jeg fortsat ikke forstår dine ord - ikke kan oversætte dem til noget, jeg kender.

Du nævner også, at jeg engang i fortiden her på Trosfrihed.dk har søgt at genere dig.
Det husker jeg ikke, men beklager, hvis det er sket.

Angående, hvad jeg kaldte Troens indhold – som det ser ud for mig” – så er det jo tydeligvis ikke just noget, der imponerer dig blinker
Det er jo bestemt heller ikke noget stort og strålende.

Men for mig har det - omsider - givet mig den klarhed, jeg nok har søgt, egentlig lige siden jeg den første gang for nu mange år siden – helt uforberedt – oplevede at møde en levende Kristus i form af en byzantinsk ikon - og hvordan dét så kan gå til.

Jo, du kan såmænd godt have ret i, at det er ”en tynd kop te”, men for mig har det vidunderlig værdi på den måde, at jeg nu mærker, hvad der er det rigtige - og helt naturlige - for mig i mit liv: elske mine medmennesker på denne klode – uanset hvordan de er – elske alt levende på denne klode – også mig selv – elske kloden – elske universet.

Og rent praktisk betyder ”denne tynde kop te” ganske meget for mig – både i min direkte kontakt med andre mennesker – men også politisk, hvor jeg vil gå imod al straf og erstatte den med hjælp både til forbrydere og ofre – og religiøst, hvor jeg vil acceptere og imødekomme alle religioner og verdens-anskuelser – og tillige rent medmenneskeligt overfor mennesker i nød på denne klode, hvor jeg vil være med til at hjælpe.
Hertil kommer så den samme holdning overfor alt levende – klodens eget liv medregnet blinker

Jo – den ”kop te” er god nok til mig – og den giver mig tillige godt humør smiler

Og ”det onde” – ser jeg omsider – er blot en illusion skabt af vi menneskers selvoptagethed – og selv-overvurdering.
Sådan ser det i hvert fald ud for mig blinker

Det ærgrer mig dog fortsat, at det åbenbart er umuligt for mig at få mening i de for mig mærkelige udtryk du bruger - såsom "Kristusvirkelighed", "i-Kristus-væren", "at iklæde sig Kristus" m.m. - men kan det ikke oversættes til ord, jeg forstår, er der vel ikke noget at gøre ved det trist

Til gengæld glæder det mig, at vores dialog har hjulpet mig til at se min egen opfattelse mere klart smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24687 - 05/02/2018 22:11 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Vidunderligt indlæg Arne

Nu kan jeg ihvertfald ikke skylde dig for at mangle humor

og ej heller for dårligt humør

Jeg anerkender du har sgu noget SPIRITUALITET med inde over dit liv

og jeg vil trække nogle af mine ord tilbage

Vi snakkes Arne

Mange kærlige hilsner Hans
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24696 - 07/02/2018 17:47 Re: Kristus-Ordet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Tak for venlige og forstående ord smiler

Nu mangler jeg bare at blive lige så forstående som dig blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24700 - 09/02/2018 13:15 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

Hej Hanskrist.

Som du ved, søger jeg stadig efter at forstå dine ord og udtryk, såsom "at være i Kristus".
Jeg er så kommet i tanker om at "google" på dette udtryk, og jeg fandt dette.

Jeg synes godt nok at forfatteren "væver" lidt rundt i det, men fandt dog dette:
Citat:
“Hvis du er i Kristus, så elsker du betingelsesløst – og du bliver ikke nemt opfarende.”
Der er mange andre beskrivelser, og mit spørgsmål er så:
Kan du godkende, hvad David Wilkerson skrev September 12, 2011 - eller har du kommentarer?
Der tales meget om tro, syners jeg, men ikke rigtig noget om, hvor denne tro skal/kan komme fra.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24701 - 09/02/2018 15:20 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne, for at svare dig i første omgang jeg kopierer lige noget jeg har skrevet på facebook i forbindelse den der store film "Paul Apostle of Christ" der kommer den 28 marts.


Først lige link til filmen:

Paul Apostle of Christ


Paulus:

FIGHT THE GOOD FIGHT

FINISH THE RACE

KEEP THE FAITH

-0-0-0-0-

Biograffilmen "Paul Apostle of Christ" bliver et fantastisk indblik i hvordan kristendommen opstod midt i Romerriget, den kristendom der har udviklet sig til det største menneskelige fællesskab på jorden. Og uanset hvilke imperier og civilisationer der går til grunde eller bygges op (sovjet, Kina) består og overlever kristendommen.

Kristendommen der i sit DNA fremmer sekulariseringen og det til trods dets meget religiøse ekstatiske kreative mystiske og ja ophøjede Spiritualitet, hvidglødende Kristus entusiasme (i Gud Væren).

At være passioneret dedikeret og engageret (entreprenant og kreativ) er den kristne vestlige SPIRITUALITET og det står i skærende kontrast til Østens spiritualitet som vi i dag kender som mindfulness buddhisme.

At være meget kommunikerende, snakkende tænkende diskurs orienteret, ja ligefrem fyldt med god og fin veloplagthed for/pro skænderier, som det begyndte i sin tid mellem Paulus og Peter kendetegner kristendommen, ja uenighed om en lang række spørgsmål er en dyd indenfor kristendommen uden at det ødelægger at vi i Kristus er forenet, står sammen. Som Paulus siger, hvad pokker betyder det religiøse (omskærelse og kostforskrifter (ren urent)) ikke en dyt, hvad betyder ateisme (forhud) ikke en dyt, alene betyder det noget om vi er rene i og af hjertet, om vi er omskåret i hjertet af KRISTUS.

Paulus bliver også kaldt for Tænkningens Skytshelgen, Åndens og Frihedens Apostel, for der hvor Kristus og Ånden er, der er også Friheden. Og han hævder at vi i religiøse spørgsmål skal bevare vores fulde frimodighed, ja at vi har fri taleret overfor Gud, og at vi endda har vore tanker og ideer direkte fra Gud. Hvorfor ingen dogmer og autoritet kan snige sig indimellem og forstyrre vores Gudsforhold i Kristus. Hvorfor han siger vi ikke må lide af menneskefrygt, men at vi mere skal agte på vores gode samvittighed, vertikale ego-self spirituelle struktur.

Vi kan med Paulus fange essensen i Kristendommens SPIRITUALITET:

Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud. Paulus

lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren. Paulus

Ja den kristne vestlige SPIRITUALITET er støjende, ihvertfald højlydt verbal og vokal musisk ja meget kommunikerende, talende i sit udtryk som dette er båret af og fyldt med affekt og passion (som parathed til lidelse fordi den ikke går af vejen for kærlighed og tilknytning) orienteret imod fest og glæde, eller det festlige, glædelige, imod triumf og fejring livsglæden og de spontane suveræne livsytringer, hvor talens åbenhjertighed og umiddelbarhed fylder meget. Den er om noget supramoralsk, hævet over det moralske uden at være amoralsk og ihvertfald slet ikke umoralsk. Og for religiøse meget moralske mørkemænd er kristendommen for sekulær og overvældende og livsbekræftende, stående alt for meget på livets side. En konflikt vi skal gennemleve de næste mange år, fordi en moralsk lovreligion uden tro på mennesket, dets spiritualitet, dets frihed og muligheder gør sig gældende blandt os.

-0-0-0-0-

Hvis jeg er tosset i hovedet skyldes det Paulus

Efter mødet med Paulus har jeg opgivet nogensinde at blive mig selv igen

Om det er godt eller skidt ved jeg ikke

Den mand har ødelagt mit gamle liv

Er det nye han gav mig ved at iklæde mig KRISTUS så bedre

Nogle gange tænker jeg, hvorfor skulle lige jeg blive så KRISTUS tosset i hovedet

"a Christ intoxicated man"


De fleste mennesker elsker at hade Paulus

Jeg har det som David Suchet, er dybt fascineret af manden og den Kristusvirkelighed eller "i Kristus ny væren og virkelighed" "ny skabelse" han formidler os, gennem at han formår at "iklæde os Kristus" hvorved han bliver far til os i Kristus. Lig med fader til den entreprenante kreative frie moderne vestlige verden som alle elsker og ønsker del i.

Hvorved han skaber den vores vesterlandske kristne spiritualitet, vi kender som eksistentialisme, hvor vi ikke bare er moralsk ansvarlige, men hvor vi er også er moralsk frie og skabende gennem en religiøs spiritualitet præget af stor karismatisk ekstatisk noumenal spontanitet og kreativitet, de suveræne spontane kreative livsytringer. Ifølge Paulus er dette at "være i Kristus", være kristen, lig med at være karismatiker. Og igen vi kender det bedst fra eksistentialismen. Synd er at forsømme sin selvaktualisering, at forblive fremmedgjort for sin egen essens og muligheder, som sin menneskelighed i fællesskabet og mødet med andre.

Paulus elskede kvinder og de flokkedes om ham og en kvinde kunne være den ypperste af alle overapostlerne. Selv ateisterne roser ham for hans med den tids øjne ganske utænkelige moderne kvindesyn og anerkendende store ligeværdige respekt mændene

Ufatteligt som den mand er blevet misforstået og lagt for had for to ting:

det med kvinderne

og at hans Kristus forkyndelse og ja ellers hvad han skriver og måden han skriver på er så meget anderledes end den Jesus vi møder i evangelierne, som evangeliernes litterære stil

Ved første øjekast to forskellige verdener eller landskaber vi befinder os i

Og helt galt går det da hvis man vælger at tage udgangspunkt i evangelierne for at forstå kristendommen, de første kristne, og Jesus

Dette gør de fleste, hvorved tingene vendes på hovedet

Hvis vi vil forstå kristendommen (de første kristne) og Jesus, så må vi begynde hos Paulus, her finder vi hvad alting drejer sig om.



-0-0-0-


Mvh HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 46 af 130 < 1 2 ... 44 45 46 47 48 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk