annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kristus-Ordet

Hej Arne, for at svare dig i første omgang jeg kopierer lige noget jeg har skrevet på facebook i forbindelse den der store film "Paul Apostle of Christ" der kommer den 28 marts.


Først lige link til filmen:

Paul Apostle of Christ


Paulus:

FIGHT THE GOOD FIGHT

FINISH THE RACE

KEEP THE FAITH

-0-0-0-0-

Biograffilmen "Paul Apostle of Christ" bliver et fantastisk indblik i hvordan kristendommen opstod midt i Romerriget, den kristendom der har udviklet sig til det største menneskelige fællesskab på jorden. Og uanset hvilke imperier og civilisationer der går til grunde eller bygges op (sovjet, Kina) består og overlever kristendommen.

Kristendommen der i sit DNA fremmer sekulariseringen og det til trods dets meget religiøse ekstatiske kreative mystiske og ja ophøjede Spiritualitet, hvidglødende Kristus entusiasme (i Gud Væren).

At være passioneret dedikeret og engageret (entreprenant og kreativ) er den kristne vestlige SPIRITUALITET og det står i skærende kontrast til Østens spiritualitet som vi i dag kender som mindfulness buddhisme.

At være meget kommunikerende, snakkende tænkende diskurs orienteret, ja ligefrem fyldt med god og fin veloplagthed for/pro skænderier, som det begyndte i sin tid mellem Paulus og Peter kendetegner kristendommen, ja uenighed om en lang række spørgsmål er en dyd indenfor kristendommen uden at det ødelægger at vi i Kristus er forenet, står sammen. Som Paulus siger, hvad pokker betyder det religiøse (omskærelse og kostforskrifter (ren urent)) ikke en dyt, hvad betyder ateisme (forhud) ikke en dyt, alene betyder det noget om vi er rene i og af hjertet, om vi er omskåret i hjertet af KRISTUS.

Paulus bliver også kaldt for Tænkningens Skytshelgen, Åndens og Frihedens Apostel, for der hvor Kristus og Ånden er, der er også Friheden. Og han hævder at vi i religiøse spørgsmål skal bevare vores fulde frimodighed, ja at vi har fri taleret overfor Gud, og at vi endda har vore tanker og ideer direkte fra Gud. Hvorfor ingen dogmer og autoritet kan snige sig indimellem og forstyrre vores Gudsforhold i Kristus. Hvorfor han siger vi ikke må lide af menneskefrygt, men at vi mere skal agte på vores gode samvittighed, vertikale ego-self spirituelle struktur.

Vi kan med Paulus fange essensen i Kristendommens SPIRITUALITET:

Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud. Paulus

lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren. Paulus

Ja den kristne vestlige SPIRITUALITET er støjende, ihvertfald højlydt verbal og vokal musisk ja meget kommunikerende, talende i sit udtryk som dette er båret af og fyldt med affekt og passion (som parathed til lidelse fordi den ikke går af vejen for kærlighed og tilknytning) orienteret imod fest og glæde, eller det festlige, glædelige, imod triumf og fejring livsglæden og de spontane suveræne livsytringer, hvor talens åbenhjertighed og umiddelbarhed fylder meget. Den er om noget supramoralsk, hævet over det moralske uden at være amoralsk og ihvertfald slet ikke umoralsk. Og for religiøse meget moralske mørkemænd er kristendommen for sekulær og overvældende og livsbekræftende, stående alt for meget på livets side. En konflikt vi skal gennemleve de næste mange år, fordi en moralsk lovreligion uden tro på mennesket, dets spiritualitet, dets frihed og muligheder gør sig gældende blandt os.

-0-0-0-0-

Hvis jeg er tosset i hovedet skyldes det Paulus

Efter mødet med Paulus har jeg opgivet nogensinde at blive mig selv igen

Om det er godt eller skidt ved jeg ikke

Den mand har ødelagt mit gamle liv

Er det nye han gav mig ved at iklæde mig KRISTUS så bedre

Nogle gange tænker jeg, hvorfor skulle lige jeg blive så KRISTUS tosset i hovedet

"a Christ intoxicated man"


De fleste mennesker elsker at hade Paulus

Jeg har det som David Suchet, er dybt fascineret af manden og den Kristusvirkelighed eller "i Kristus ny væren og virkelighed" "ny skabelse" han formidler os, gennem at han formår at "iklæde os Kristus" hvorved han bliver far til os i Kristus. Lig med fader til den entreprenante kreative frie moderne vestlige verden som alle elsker og ønsker del i.

Hvorved han skaber den vores vesterlandske kristne spiritualitet, vi kender som eksistentialisme, hvor vi ikke bare er moralsk ansvarlige, men hvor vi er også er moralsk frie og skabende gennem en religiøs spiritualitet præget af stor karismatisk ekstatisk noumenal spontanitet og kreativitet, de suveræne spontane kreative livsytringer. Ifølge Paulus er dette at "være i Kristus", være kristen, lig med at være karismatiker. Og igen vi kender det bedst fra eksistentialismen. Synd er at forsømme sin selvaktualisering, at forblive fremmedgjort for sin egen essens og muligheder, som sin menneskelighed i fællesskabet og mødet med andre.

Paulus elskede kvinder og de flokkedes om ham og en kvinde kunne være den ypperste af alle overapostlerne. Selv ateisterne roser ham for hans med den tids øjne ganske utænkelige moderne kvindesyn og anerkendende store ligeværdige respekt mændene

Ufatteligt som den mand er blevet misforstået og lagt for had for to ting:

det med kvinderne

og at hans Kristus forkyndelse og ja ellers hvad han skriver og måden han skriver på er så meget anderledes end den Jesus vi møder i evangelierne, som evangeliernes litterære stil

Ved første øjekast to forskellige verdener eller landskaber vi befinder os i

Og helt galt går det da hvis man vælger at tage udgangspunkt i evangelierne for at forstå kristendommen, de første kristne, og Jesus

Dette gør de fleste, hvorved tingene vendes på hovedet

Hvis vi vil forstå kristendommen (de første kristne) og Jesus, så må vi begynde hos Paulus, her finder vi hvad alting drejer sig om.



-0-0-0-


Mvh HansKrist
Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk