annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 48 af 130 < 1 2 ... 46 47 48 49 50 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24716 - 14/02/2018 10:49 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne skrev:
Citat:
Og ”det onde” – ser jeg omsider – er blot en illusion skabt af vi menneskers selvoptagethed – og selv-overvurdering.
Sådan ser det i hvert fald ud for mig blinker

- Jeg vil gerne vide, hvad "det onde" for dig består af, og hvorfor du mener, "det onde" kun er en illusion mennesket selv har skabt i egen selvforståelse?

Ondskaben er da en konkret virkelighed.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#24717 - 14/02/2018 13:13 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Arne for pokker,,,

først var teodice problemets løsning det nåleøje de kristne skulle passere.

Nu eksisterer teodice problemet ikke mere (korrekt,, teodice problemet har aldrig eksisteret som en del af kristne menneskers TRO og TROSliv, de nye skabninger vi er i KRISTUS (teodice problemet har aldrig været en del af den kristne SPIRITUALITET og bliver det ej heller nogensinde)). Som Thomas også skriver har teodice problemet aldrig stået nogen i vejen, forhindret mennesker i at TRO = komme til KRISTUS og få en NY ENTUSIASME (NY i GUD VÆREN) og en ny kreativ via HELLIGÅNDEN handlingsbasis i Gud.

Men det onde og ondskab i verden er nu en foreliggende kendsgerning ingen, ej heller kristne kan se bort fra.

Romerbrevet kapitel 7 og 8 er Paulus's mest berømte forståelse af hvordan vi får mennesker (ham selv inklusivt) til at følge og have den rette færd, adfærd, moral. Det moralske retfærdigheds spørgsmål, skal vi sætte en YDRE LOV op overfor mennesker eller er svaret Guds Kærlighed KRISTUS.

I hvad og hvem skal vi finde vores gode rette adfærd (moral), have vores RETFÆRDIGHED??? Gennem en YDRE LOV (med masse af påbud og forskrifter) eller gennem TRO og NÅDE = KRISTUS, som Guds børn, der nyder (i NÅDE og FRIHED) Guds Kærlighed og Guds Ånd og Guds Visdom.

Paulus siger i slutningen af Rom 7 at vi skal finde vores rette færd, adfærd (moral), vores RETFÆRDIGHED gennem eller i KRISTUS, og i kapitel 8 forklarer han dette: hvor vi som Guds børn i TRO = at vi i NÅDE og FRIHED nyder og tager imod Guds Ånd (HELLIGÅNDEN) Guds Kærlighed og Guds Visdom, tager imod denne NYSKABENDE VÆREN i GUD = KRISTUS VÆREN (KRISTUSVIRKELIGHEDEN) der bæres ind i verden ved JESUS.

Citat:
Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! v18 Men alt dette skyldes Gud, som forligte os med sig selv ved Kristus og gav os forligelsens tjeneste, v19 for det var Gud, der i Kristus forligte verden med sig selv og ikke tilregnede dem deres overtrædelser, men betroede os ordet om forligelsen 2 Kor 5


Gør dig selv Arne, den ulejlighed at læse Romerbrevet sidste halvdel af kapitel 7 og så hele kapitel 8 og du vil kunne lære ikke så lidt om den kristne tro og spiritualitet og hvor kristne mennesker primært finder deres moral, har/får deres retfærdighed fra. Dette betyder jo ikke at kristne er imod enhver ydre lov, imod lov og orden og retsstats principper. Dem følger kristne da gerne sålænge de ikke gør andre mennesker ondt som Paulus siger.

-0-0-0-0-0-


Vi må tilbage til kristne menneskers TROsliv, deres i KRISTUS VÆREN, DE NYE SKABNINGER de er i KRISTUS. Altså vores SPIRITUALITET.

I forstår tilsyneladende allesammen TRO forkert (minus Thomas), I forstår begrebet TRO ubibelsk. Men vi skal have fat i TRO og forstå TROEN bibelsk, i dets paulinske bibelske urkristendoms betydning, altså NY TESTAMENTLIGE betydning.

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).

"an existential encounter with the New Being in Jesus as the Christ" Tillich.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.


Sålænge I ikke formår at forstå den kristne TRO i dets bibelske NY TESTAMENTLIGE betydning ud fra TROS BEGIVENHEDEN KRISTUS ind i verden ved mennesket JESUS, da vil vi kunne drøfte kristendom fra nu af og til evighed uden at komme videre (nøjagtig det vi har gjort i årevis her på trosfrihed og brugt uendelig meget spalteplads på), og der vil kun opstå forvirring og tvivl, fortvivlelse og mismod (manglende mod på livet) (som netop i den grad præger Arne og Tikka, men også mange andre mennesker, og det skyldes altsammen at TRO, den kristne TRO, opfattes forkert, ikke opfattes i dets bibelske NY TESTAMENTLIGE kontekst og betydning).

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).

mange kærlige hilsner HANSKRIST

PS:

nu skriver jeg godt nok dette indlæg som stilet til dig Arne,, men det er mere stilet til Thomas og eventuelle andre kvikke hoveder der skulle komme susende forbi stedet her.

Ikke sådan at forstå at jeg ikke gerne ville debattere med dig Arne, men du virker ude af stand til at reagere på argumenter og argumentation. Normalt går en debat ud på at man svarer hinanden på hinandens argumenteren, men det gør du overhovedet ikke mere Arne. Blot opfinder du konstant bare et nye emne. Det er lidt nedslående at du ikke længere magter at følge op på en argumentation. Hvis der er et menneske der er selvoptaget så er det sgu godt nok dig Arne, ihvertfald i en debat magter du kun dine egne tanker, eller er du kun optaget af dine egne tanker.




Hvad er dine ord til Harald Høffding's personligheds analyse af Buddha og Jesus??? Om du bare fattede en brøkdel heraf, ville du være hjulpet godt på vej til at forstå, at det kristne trosliv og den kristne spiritualitet er radikalt anderledes end der hvor du og ja NEW AGE konstant vil have den placeret, i østens religiøse mystik, men den KRISTNE SPIRITUALITET og KRISTUSMYSTIK er meget meget anderledes.


Vi kender “JEG” normal tilstanden, og går vi derfra mod øst (østens religiøsitet) så møder vi en harmonisk afspændt neddysset, indtil en ligefrem vegeterende underspændt hypoaktiv tilstand. Yogi samadhi “Selvet” kunne vi sige. Her finder vi Arne, jmp/Michael, Esther, Serotonin med flere der havde gravet sig selv ned med Jesus her.

Men går vi fra “JEG” normal tilstanden, og imod vest (den vestlige mystik og spiritualitet) så møder vi Nietzsche og Jung, vi møder AKTIVITET: sensivitet, kreativitet, anspændthed og ja ligefrem HYPERAKTIVITET: livlig billeddannelse, vågen drømmeri og hallucination, ekstatiske brud og skizofreni, ståen udenfor sig selv, i en mystisk henrykkelse og henførelse, hvor man bliver sig selv fri og løs, uden at man dog af den grund mister sig selv og sit personlighedens centrum. I vesten gribes på ekstatisk vis mennesket. Her finder vi alle Tillich'ianer som HANSKRIST er et enestående godt eksempel på det.

I den kristne TRO og SPIRITUALITET (KRISTUSMYSTIK) svækkes mennesket ikke i sit møde med Gud, fordi det sker i KRISTUS.

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24719 - 14/02/2018 18:19 Re: Kristus-Ordet [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Tak for din interesse i mine ord:
Citat:
Og ”det onde” – ser jeg omsider – er blot en illusion skabt af vi menneskers selvoptagethed – og selv-overvurdering.
Sådan ser det i hvert fald ud for mig blinker

Det går mere og mere op for mig, at det er nemmere at spørge, end det er at give gode og forståelige svar.
Denne gang er det så mig, der skal svare - og jeg håber inderligt, det lykkes mig at gøre mig forståelig blinker

Her er så mit forsøg:
Hvis du træder på en myre - eller ødelægger et hvepsebo - eller holder dyr fanget for siden at spise dem - er det så ondt?
Jeg gætter, at de fleste i hvert fald ikke vil svare, at det er ondt.

Hvorfor er mord - og massemord - på mennesker så ondt?
Det kan da kun være, fordi vi tror/mener, at verden skal være indrettet primært til gavn og glæde for os mennesker, mens alt andet levende er underordnet.

Og hvem er det, der har fastsat denne rangorden?
Nåh jo - det er jo - lige netop - øh - os mennesker!
Sikke da et held at vi ikke i stedet valgte at prioritere f.eks. myrerne eller hvepsene - eller landbrugets husdyr blinker

Det er dét, jeg kalder "menneskers selvoptagethed – og selv-overvurdering"

Hvorfor skal vi mennesker have det bedre end alt andet levende?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24721 - 14/02/2018 21:13 Re: Kristus-Ordet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Det er jo noget af en "svada", du får fyret af her.
Du vil have mig til at læse Romerbrevets kapitel 7:
Citat:
Frihed fra loven
v1 Ved I ikke, brødre – jeg taler jo til mennesker, der kender loven – at loven kun er herre over et menneske, så længe det lever? v2 En gift kvinde er ved lov bundet til sin mand, så længe han lever; men dør han, er hun løst fra den lov, der bandt hende til ham. v3 Hun vil altså stå som ægteskabsbryder, hvis hun bliver en andens, mens hendes mand er i live; men dør han, er hun fri fra loven, så at hun ikke er ægteskabsbryder ved at blive en andens.

v4 Så er også I, mine brødre, gjort døde for loven ved Kristi legeme, for at I skal tilhøre en anden, ham der er opstået fra de døde, og vi bære frugt for Gud. v5 For dengang vi var i kødet, var de syndige lidenskaber, som loven kalder frem, virksomme i vore lemmer, så at vi bar frugt til døden. v6 Men nu er vi løst fra loven og er døde fra det, vi før var fanget i, så at vi er tjenere i Åndens nye liv, og ikke i bogstavens gamle.

v7 Skal vi da sige, at loven er synd? Aldeles ikke! Men synden kom jeg først til at kende gennem loven. Begæret vidste jeg ikke af, før loven sagde: »Du må ikke begære!« v8 Men med budet fik synden et påskud og vakte al slags begær i mig. For uden lov er synden død. v9 Jeg levede engang uden lov, men da budet kom, levede synden op, v10 og jeg døde. Budet, som skulle have ført til liv, viste sig at blive min død. v11 For med budet fik synden et påskud og forledte mig og dræbte mig med det.

v12 Så er loven da hellig og budet helligt og retfærdigt og godt. v13 Blev dette gode da min død? Aldeles ikke! Men det blev synden, for at den kunne fremtræde som synd, og den brugte det gode til at volde min død, for at synden ved at bruge budet skulle vise sig at være syndig ud over alle grænser.

v14 Vi ved, at loven er af ånd. Men jeg er af kød, solgt til at være under synden. v15 For jeg forstår ikke mine handlinger. Det, jeg vil, det gør jeg ikke, og det, jeg hader, det gør jeg. v16 Men når jeg gør det, jeg ikke vil, giver jeg loven ret i, at den er god. v17 Men så er det ikke længere mig, der handler, men synden, som bor i mig.

v18 Jeg ved, at i mig, altså i mit kød, bor der intet godt. Viljen har jeg, men udføre det gode kan jeg ikke. v19 For det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg. v20 Men når jeg gør det, jeg ikke vil, er det ikke længere mig, der handler, men synden, som bor i mig.

v21 Jeg finder altså den lov, at jeg, skønt jeg vil gøre det gode, kun evner det onde. v22 For jeg glæder mig inderst inde over Guds lov. v23 Men jeg ser en anden lov i mine lemmer, og den ligger i strid med loven i mit sind og holder mig som fange i syndens lov, som er i mine lemmer.

v24 Jeg elendige menneske! Hvem skal fri mig fra dette dødsens legeme? v25 Men Gud ske tak ved Jesus Kristus, vor Herre! Med mit sind tjener jeg da Guds lov, men med kødet syndens lov.
og kapitel 8:
Citat:
Frihed fra døden
v1 Så er der da nu ingen fordømmelse for dem, som er i Kristus Jesus. v2 For livets ånds lov har i Kristus Jesus befriet mig fra syndens og dødens lov. v3 Det, som loven ikke kunne, fordi den kom til kort på grund af kødet, det gjorde Gud: Han sendte sin egen søn i syndigt køds lighed og for syndens skyld og fordømte dermed synden i kødet, v4 for at lovens krav skulle opfyldes i os, som ikke lever i lydighed mod kødet, men i lydighed mod Ånden. v5 De kødelige vil det kødelige, og de åndelige vil det åndelige. v6 Det, kødet vil, er død, og det, Ånden vil, er liv og fred. v7 For det, kødet vil, er fjendskab med Gud; det underordner sig ikke Guds lov og kan det heller ikke. v8 De, som er i kødet, kan ikke være Gud til behag.

v9 Men I er ikke i kødet, I er i Ånden, så sandt som Guds ånd bor i jer. Den, der ikke har Kristi ånd, hører ikke ham til. v10 Men når Kristus er i jer, er legemet ganske vist dødt på grund af synd, men ånden har liv på grund af retfærdighed. v11 Og når hans ånd, han som oprejste Jesus fra de døde, bor i jer, skal han, som oprejste Kristus fra de døde, også gøre jeres dødelige legemer levende ved sin ånd, som bor i jer.

v12 Brødre, så skylder vi da ikke kødet at leve i lydighed mod det. v13 Hvis I lever i lydighed mod kødet, skal I dø, men hvis I ved Åndens hjælp dræber legemets gerninger, skal I leve. v14 For alle, som drives af Guds ånd, er Guds børn. v15 I har jo ikke fået en ånd, som giver trællekår, så I atter skulle leve i frygt, men I har fået den ånd, som giver barnekår, og i den råber vi: Abba, fader! v16 Ånden selv vidner sammen med vores ånd om, at vi er Guds børn. v17 Men når vi er børn, er vi også arvinger, Guds arvinger og Kristi medarvinger, så sandt som vi lider med ham for også at herliggøres med ham.

v18 Jeg mener nemlig, at lidelserne i den tid, der nu er inde, er for intet at regne mod den herlighed, som skal åbenbares på os. v19 For skabningen venter med længsel på, at Guds børn skal åbenbares. v20 Skabningen blev jo underlagt tomheden, ikke fordi den selv ville, men på grund af ham, der gjorde det, og med det håb, v21 at også skabningen selv vil blive befriet fra trældommen under forgængeligheden og nå til den frihed, som Guds børn får i herligheden. v22 Vi ved, at hele skabningen endnu sukker og vånder sig sammen. v23 Og ikke alene det: også vi, der har Ånden som førstegrøde, sukker selv i forventning om barnekår, vort legemes forløsning.

v24 Til det håb er vi frelst! Men et håb, som man ser opfyldt, er ikke noget håb; for hvem håber på det, man kan se? v25 Men håber vi på det, vi ikke ser, venter vi på det med udholdenhed. v26 Og også Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, v27 og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje.

v28 Vi ved, at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud, og som efter hans beslutning er kaldet. v29 For dem, han forud har kendt, har han også forud bestemt til at formes efter sin søns billede, så at han er den førstefødte blandt mange brødre. v30 Og dem, som han forud har bestemt, har han også kaldet, og dem, han har kaldet, har han også gjort retfærdige, og dem, han har gjort retfærdige, har han også herliggjort.

v31 Hvad er der mere at sige! Er Gud for os, hvem kan da være imod os? v32 Han, som ikke sparede sin egen søn, men gav ham hen for os alle, vil han ikke med ham skænke os alt? v33 Hvem vil anklage Guds udvalgte? Gud gør retfærdig. v34 Hvem vil fordømme? Kristus Jesus er død, ja endnu mere, han er opstået og sidder ved Guds højre hånd og går i forbøn for os. v35 Hvem kan skille os fra Kristi kærlighed? Nød eller angst? Forfølgelse, sult eller nøgenhed? Fare eller sværd? – v36 som der står skrevet:
På grund af dig dræbes vi dagen lang,
vi regnes for slagtefår.
v37 Men i alt dette mere end sejrer vi ved ham, som har elsket os. v38 For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter v39 eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.
Jeg vil ikke karakterisere mit indtryk af disse ord og blot nævne, at de ikke siger mig noget - ikke giver nogen mening for mig.
Hvad er "Guds lov"?
Det er ikke forklaret!

Savner i højeste grad en forklaring på dine egne ord:
Citat:
Vi må tilbage til kristne menneskers TROsliv, deres i KRISTUS VÆREN, DE NYE SKABNINGER de er i KRISTUS. Altså vores SPIRITUALITET.
Hvad er "i KRISTUS VÆREN"?
Hvad betyder det?
Hvad er det at "være i Kristus"?
Er du så selv en ny Kristus?
Er du fri for synd?
Eller bliver dine synder dig tilgivet - eller er de det allerede på forhånd?
Hvordan skal/vil du forholde dig til andre mennesker, der oplever tilværelsen anderledes end dig?
Skal du missionere?
Er der nogen sammenhæng med saligprisningerne?
Citat:
Salige er de fattige i ånden, for Himmeriget er deres.
Salige er de, som sørger, for de skal trøstes.
Salige er de sagtmodige, for de skal arve jorden.
Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden, for de skal mættes.
Salige er de barmhjertige, for de skal møde barmhjertighed.
Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud.
Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.
Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed, for Himmeriget er deres.
Salige er I, når man på grund af mig håner jer og forfølger jer og lyver jer alt muligt ondt på.
Det ser der ikke ud til at være - så vidt jeg kan se.

Jeg søger efter, hvad der er sandhed for mig - og føler at det går ret godt med det.
Jeg søger også at forstå dig, men lykkes ikke p.g.a. dine mange uforklarede udtryk.

Og dine personlige angreb på mig - som menneske - er allerede smidt i affaldsspanden blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24722 - 14/02/2018 23:10 Lidt strøtanker ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Et underligt svar – langt fra Kristus ordet.

Jeg vil indlede med at sige: Vi skal jo leve, og bibelen fortæller, at Jesus spiste både lam, fisk og brød - og den gode Johannes græshopper og honning. Var de så onde?

Blot dette for ikke at tale om, at bibelen også fortæller om kannibalisme, og der om Jesus siges han er det slagtede påskelam

men det står jo enhver frit at undlade at slå ihjel hvis man tror man kan overleve uden, og jeg går så ud fra, at du har indrettet dit liv efter din forklaret holdning, og minimum er vegetar og ikke benytter dig at læderfodtøj ect. ...

... men hvor sætter man grænsen for liv og hvornår man er ond?

Er en gulerod levende og må man stjæle koens mælk, biens honning eller drikke kamelens blod?

En sulten spiser hvad som helst for at overleve, men jeg er klart imod, den måde vi har fremmedgjort os fra livet og udnytter alt og alle for profittens skyld.

Mennesket er sin egen værste fjende, og hvis ikke vi ændre kurs, udrydder vi os selv i vort grænseløse begær.

I følge bibelen er mennesket ondt når det har bortvendt sig fra Gud – dog er den gode og kærlige Gud mand for at ihjelslå de ugudelige og dette vil Jesus deltage i ifølge de hellige skrifter, så den hellige treenighed skal man ikke lægge sig ud med.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 48 af 130 < 1 2 ... 46 47 48 49 50 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk