Er du da fuldstændig gået fra forstanden mand.
De kristne dogmer betyder intet i kristne menneskers trosliv, og Kirken har aldrig mødt os med kristne dogmer.
Har du læst Luther (1)* (om tro her i tråden) og Paulus, og evangelierne? Har du haft nye testamente åbnet nogensinde?
Den kristne dogmatiske metafysik som teodice er bygget op over har:
1):
aldrig været troens genstand
2):
Den dogmatiske metafysik som teodice bygger på blev jævnet med jorden en gang for alle med Emmanuel Kant
(1)*:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
Giv nu din hjerne (den kapacitet der er tilbage) lov til at arbejde med Luther's ord længe nok til du begynder at fatte hvad der står.
Du Arne er blottet for forståelse for det kristne trosliv og dens spiritualitet.
Kirken møder os ikke med et teodicé-problem! Hvad tror du det er Kirken møder os med Arne???
Jeg vil godt hjælpe dig lidt på vej, det findes i en bog vi kalder Nye Testamente og den er vist tilgængelig og koster ikke mange kroner, men den er også gratis som bibelen online.
Her i Nye Testamente vil du finde hvad det er Kirken møder os med, og hvad der er troens genstand:
Kristusvirkeligheden (de nye skabninger vi er i KRISTUS) = den ny væren og nye Guds virkelighed Jesus bærer ind i verden i kraft af Gud. Denne ny væren og virkelighed, Kristusvirkeligheden er kendetegnet ved:
1): vores i Kristus væren
Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).
2):
Vores barnekår i forhold til Gud (læs Rom 8 om forholdet) som Jesus Søn Fader forhold til Gud, Gud er nu kommet så nær at vi som Jesus lever i meget livlig samtale til Gud som vores kære barmhjertige himmelske fader vi kan tale med om alt (bøn er nu åbnet fuldstændig op så ingen mennesker behøver leve i tavshed mere (ej heller dig Arne), vores Gudsliv er fyldt med kald og tiltale (livlig god samvittighed) og bøn, samtaler).
3):
Det er om noget kendetegnet ved Helligåndens ekstatiske livgivende helbredende nærvær og kreative virke i vores liv i forbindelse de karismatiske forhold (1 Kor 12 fx).