annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 34 af 130 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24609 - 23/01/2018 23:13 Re: Kristus-Ordet [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
'Så du tror delvis på en Gud, men ikke i den udlægning som bibelen forkynder, ...'

[...]

'Er det ikke en selvmodsigelse?'


Citat:
Pantago: Hvori består det selvmodsigende?


SVAR: For mig at se ligger den i, at man kun delvis tror på bibelens Gud, og samtidig mener, at há oplevet dennes ånd.



Arne skrev: "treenighedsdogmet" er for mig blot Faderens/Skaberens henvendelse til os i "kød" og i "ånd", som jeg mener at have erfaret er mulig at opleve.

Denne udtalelse forvirrede mig, fordi Arne tidligere har oplyst, han ikke tror på eksistensen af bibelens Gud – men det gør han så nu - delvis.


Citat:
Arne: Det gør jeg også delvis, men jeg tror ikke, at Bibelen - eller noget menneske - kan rumme sandheden om Gud.

Men hvis ikke man kan rumme sandheden om Gud, hvordan lader det sig så gøre at rumme dennes ånd - og hvordan kan man vide det er: Faderens/Skaberens henvendelse til os i "kød" og i "ånd" - når kun man tror på denne delvis?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#24610 - 23/01/2018 23:35 Re: Kristus-Ordet [Re: Tikka]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Er det ikke en selvmodsigelse?!

- Du burde ellers efter samtlige gentagelser fra lægprædikanten forstå, at guden han tiltror betydning for sit liv befinder sig i nøjagtig samme kategori som hans forståelse for naturvidenskaber – hverken de eller guden befinder sig indenfor hans intellektuelle rækkevidde.

Men da guden han tror på blot er en idé uden objektiv forankring i den natur han faktisk tiltror guden at ha’ skabt, og naturvidenskaber fint forklarer hvordan naturen fungerer helt uden at fifle med guder i regnestykket (guder fødes i kulturer, ikke i naturen), da føøler lægprædikanten samtidig en stærk forargelse overfor naturvidenskaber der ligefrem ekskluderer guden fra forklaringsmodeller, og han mener ligefrem det er moralsk uansvarligt, fordi han også anser det for naturvidenskabers arbejdsopgave, at bygge fortællinger om livet der behager han følelser.
Her har du så kernen i lægprædikantens panderynker: hvis han vil fastholde sin gud i det for ham ubegribelige, da må han pr. def. vedkende sig at være en religiøs mand – hvilket udover at stå i kontrast til agnosticismen, samtidig anbringer ham i en morsom position som sandhedssøgende.
Tillige er naturvidenskaber fuldstændig indifferente overfor også hans gudetro, hvorimod Kierkegaard kan byde ham en løsning: tro på gud, lad være med at tro på gud, det er ét fedt! – hans biologiske eksistensevne udfolder sig uanset helt som vi kan forvente, og hans evne til eksistens kan forklares uden hensyn til den gudetro, som han jo alligevel anbringer udenfor sin intellektuelle kapacitet.

Ergo: lægprædikanten er pr. def. en religiøs troende, bare af den slags der kun kan tale om sin gudetro ved at foregive, at denne tro er ham et vældigt problem – en social adfærd man kun finder blandt yderst religiøse mennesker, hvilket såmænd også var morskaben vi andre havde med ham i tidernes morgen…

mvh
Simon
Top Svar Citer
#24611 - 24/01/2018 00:31 Re: Kristus-Ordet [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg ser, du skriver til Pantago bl.a.:
Citat:
Men hvis ikke man kan rumme sandheden om Gud, hvordan lader det sig så gøre at rumme dennes ånd - og hvordan kan man vide det er: Faderens/Skaberens henvendelse til os i "kød" og i "ånd" - når kun man tror på denne delvis?
og jeg har jo allerede svaret dig - om tro på Bibelens Gud:
Citat:
Det gør jeg også delvis, men jeg tror ikke, at Bibelen - eller noget menneske - kan rumme sandheden om Gud.
Det får du så åbenbart til, at det kun er "en delvis Gud", jeg tror på.

Mon ikke du godt ved, at det er en fordrejning? blinker

Jeg "køber" ikke alt, hvad der står i Bibelen om Gud.
Og jeg tror ikke på, at noget menneske - heller ikke Bibelens skribenter - kan rumme Gud.

Det hindrer da imidlertid ikke, at man kan have oplevelser af Guds nærvær i form af "ånd" (Helligånden) og "kød" (Kristus).

Det at opleve Guds ånds nærvær får du - ganske smart - fordrejet til at kunne rumme Guds ånd - hvad jeg ikke tror, at noget menneske kan.

Kender du måske et menneske, der kan rumme "sandheden om Gud"?

Der er måske nogle, der tror, de kan - men det gi'r jeg ikke noget for blinker

Faktisk er jeg ked af at bruge ordet: Gud.
Det fornemmer jeg er en menneskelig begrænsning af noget, der er uendeligt meget større og ufatteligt.

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (24/01/2018 00:45)
Top Svar Citer
#24612 - 24/01/2018 01:07 Re: Kristus-Ordet [Re: Tikka]
Pantago
Uregistreret


Er det selvmodsigende at halvt om halvt tro på f. eks. et udsagn?

Nu skal jeg ikke forsøge at gøre mig klog på Arne ― Jeg synes det er svært at forstå hvad han mener - med alle de små billeder han strør om sig med, - mener han, det han skriver? Eller er han ironisk? Eller er det for at kunne trække sine udtalelser i land, hvis han kommer i modvind? Eller andre, for mig, uransalige grunde? ― Det bliver den rene gætteleg!

Med hensyn til det selvmodsigende, er bibelen ikke hovedkilden til selvmodsigelser? ...
Er bibelens beretninger om gud/guder ikke selvmodsigende?

Hvorfor slå ned på et paradoks i et hav af absurdisme?

'Men hvis ikke man kan rumme sandheden om Gud, ...'

Hvad er sandheden om gud? Fortæller bibelen sandheden om gud? Hvad er sandheden?

Spørgsmålene er retoriske!

― Pantago
Top Svar Citer
#24613 - 24/01/2018 01:32 Re: Kristus-Ordet [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Pantago:
Citat:
Er det selvmodsigende at halvt om halvt tro på f. eks. et udsagn?

I min verden er det ikke logisk at tro på noget delvis og samtidig mene, at há oplevet det fuldt ud.

Hvordan kan man opleve noget fuldt ud, når man kun tror det delvis?
... men du har ret, det er en ørkenvandring.

Sov godt. smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 34 af 130 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk