annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 219 gæster og 31 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 25 af 130 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24558 - 20/01/2018 23:54 Re: Kristus-Ordet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Citat:
Javel så - Gud, "det onde" og Satan har "ikke en hujende fis at gøre med det kristne trosliv".
Dét er, hvad jeg opfatter er din holdning.

Det er i hvert fald ikke min blinker

Min ikon-oplevelse er noget helt andet. Her er der ingen dogmer - kun dyb, dyb guddommelig kærlighed.

Det ser for mig ud, som om du hidser dig mere og mere op i denne dialog.
Det fremmer jo ikke just "hjertes renhed", så måske er det bedst, at vi stopper nu - teodicé-problematikkens selvmodsigelser vil du jo alligevel ikke ind på.

Og har du behov for en replik mere, er det meget muligt, at jeg finder det rigtigst ikke at svare.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24559 - 21/01/2018 00:57 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Ta' et kig her, de herrer :))

https://www.dr.dk/tv/se/foer-soendagen/foer-soendagen-2/foer-soendagen-2016-01-16#!/00:02

Det er jo slet ikke så svært, vel? Hvorfor gøre det så svært? Hvorfor gøre det så kompliceret, når der ikke er så meget andet at gøre end blot at tage imod ...

God søndag og pas godt på glæden
RoseMarie


Redigeret af RoseMarie (21/01/2018 00:59)
Top Svar Citer
#24560 - 21/01/2018 01:06 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Arne:


Citat:
Min ikon-oplevelse er noget helt andet. Her er der ingen dogmer - kun dyb, dyb guddommelig kærlighed.


Ja men så forstå det dog mand at det er sådan det er (der er ingen dogmer, kun liv og det i overflod)

Det er jo det jeg har nærmest råbt dig i hovedet nu de sidste mange indlæg og du har sagt nej, men så nu endelig får piben en anden lyd:


Citat:
Min ikon-oplevelse er noget helt andet. Her er der ingen dogmer - kun dyb, dyb guddommelig kærlighed.



Det er jo for helvede sådan det er mand (ihvertfald dogmefri og renset for teodicé-problematikker, endelig langt om længe fik du øje på det, eller øjnene op for det).

Hvorfor indrømmer du det først nu???

Mvh HansKrist

PS:

Igen jeg tror du mistede overblikket Arne

Ihvertfald er det meget sjovt du vil tilskrive dig selv suveræne religiøse spirituelle livsytringer (dogmefri og teodicé-problematik frie), men ikke os andre kristne, vores trosliv, det vi møder og indbydes til i kristendommen påstod du hårdnakket var præget af teodicé-problematikker (og jeg råbte nej og atter nej med store bogstaver, men lige lidt hjalp det)

Håber du med en god nattesøvn og en frisk hjerne imorgen læser hvor tåbeligt du har opført dig i de sidste mange indlæg.


PPS:

Alle dine manipulationer med hvad jeg skriver vil jeg gerne være fri for Arne, du har ikke her i aftenens indlæg kunnet følge argumentationen, du har ikke bevist overfor mig eller dig selv at du har været på højde med situationen, hvilket dit sidste indlæg med al tydelighed viser, hvor du pludselig indrømme at der findes dogmefri og "teodicé-problematik frie" suveræne religiøse spirituelle spontane livsytringer. Ihvertfald har du selv haft en af slagsen påstår du nu. Men denne ret vil du nægte alle kristne, trosbegivenheden Kristus og Kristusvirkeligheden (som du ikke forstår) de kristnes suveræne spirituelle erfaringer med Gud i Kristus, den var inficeret med teodicé-problematikker har du hårdnakket hævdet indlæg efter indlæg her i aften

Men hvor det glæder mig at jeg råbte til dig:

NEJ


Tænk om jeg havde givet efter for dit konstante vrøvl
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24562 - 21/01/2018 12:20 Re: Kristus-Ordet [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Kære RoseMarie.

Tak for dit behjertede forsøg på at genskabe en god tone.
Jo
Citat:
"Den, der ikke modtager Guds rige ligesom et lille barn, kommer slet ikke ind i det."

Jeg vil dog tilføje: En tid til hengivelse - og en tid til eftertanke.

Og i eftertanken skriver den engelske ortodoks kristne biskop Kallistos Ware i den danske oversættelse: VEJEN - Ortodoks kristendom - IBN 87-988460-0-0 - på side 58 og 59 bl.a.:
Citat:
Vi er således med rette mistænksomme over for enhver letkøbt løsning på "det ondes problem".
og han når frem til - efter at have omtalt "den fri vilje":
Citat:
Og dermed løb Gud - hvis vi skal bruge et menneskeligt billede - en risiko; for med frihedens gave fulgte også risikoen for synd. Men den som ingen risici tager, elsker ikke.
Jeg har i tidens løb fået stor tillid til denne ortodoks kristne teolog, men her synes jeg, at selv han står svagt ved at "gøre Gud til en elskende gambler".

Det er sådan noget, der giver mig mistanke om, at vi mennesker har givet os selv en alt for betydningsfuld rolle i "skaberværket": denne planet, dette univers - og der er måske flere universer.

Det lille barn bilder sig jo ikke ind at være "skabt i Guds billede" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24563 - 21/01/2018 12:29 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Når jeg skriver "perlehønelogik", så er det sandelig ikke for at ramme dig på dine mentale evner. Dem anser jeg som ganske fremragende. Du er en ældre herre, hvilket kun din egen ærlige snak om din alder vidner om (billedet er vist ikke opdateret). Kognitivt kan du uden tvivl konkurrere med de 20-30-årige.

Jeg har altid beundret ældre mennesker. I mine teenageår spillede jeg skak med en mand - min ven - på 90. Jeg har altid haft det dejligt i selskabet med ældre mennesker.

Hvad jeg anholder er kombinationen af to ting:

1) Dit forsøg på at gribe om kristendommen med et såkaldt "problem", som du koger ned til tre ord uden skyggen af nuancer. Og du fremturer yderligere - efter min mening en anelse hånligt - når du fremstiller det som om, at kristendommen nærmest kollapser under vægten af dette "problem". Fx også din måde at omtale skabelsesberetningen (o.a.) på var en smule over grænsen på nogle punkter, synes jeg. Du fortolkede frit - og mine øjne nærmest "sejrrigt" - tydeligt i modstrid af, hvad der lå i fortællingen selv.

2) Du virker - igen i mine øjne - meget indladende, når du "åh så gerne" vil forstå kristendommen og komme til tro. Når du gør det, så lægger jeg jo mit hjerte i dialogen. Men så pludselig - så trækker du dig ud igen med konklusionen om, at du heldigvis ikke behøver kristendommen. Du kniber med øjet (blinke-smiley) og strutter af lykke over, at vi efter din overbevisning "intet kan vide", og at dette bare er fantastisk og vidunderligt. Og dette gør du igen og igen, så det (i mine øjne) er blevet et mønster. Det gør det svært for mig at gå i dialog med dig.

I den forstand føler jeg faktisk, at du leger med mit hjerte.
Jeg ønsker bare din oprigtighed, og at du er ligefrem.

heart Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 25 af 130 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Polsk mand mistænkt for spionage i plot..
18/04/2024 20:12
Ny ældrereform præsenteres i aften
18/04/2024 18:31
Dansk Erhvervs medarbejdere kan låne ko..
18/04/2024 17:39
Nyheder fra Religion.dk