annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 22 af 130 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24531 - 18/01/2018 21:13 Re: Kristus-Ordet [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Som du vist ved, anser jeg hån og spot for at være gift for gode dialoger.
Det mener jeg at huske, at du også gør.
Men nu kalder du mine problemer med kristendommens Gud og "det onde" for "perlehønelogik".
Ak ja - det ka' jo smutte for enhver , hvad angår hån og spot - måske undtaget de, som er "rene af hjertet"?

Dertil peger du på, at mennesker, som har oplevet "det onde" på nært hold, alligevel har beholdt deres kristentro, og du slutter med ordene:
Citat:
At mennesket undres og fortvivles over ondskaben er ikke en ny opfindelse, man kan tage i brug for at undergrave kristendommen - det er en velkendt problematik fra selve Biblen, jf. fx det første vers i kap. 10 af Salmernes Bog.
Det må vist være dette:
Citat:
Hvorfor står du så langt borte, Herre?
Hvorfor skjuler du dig i trange tider?
du tænker på.

Mange spørgsmål - og slet ingen svar... forvirret

M.v.h. Arne smiler

P.S.: Det ser ud til - i sidste citat af dig - at du mener, jeg forsøger at "undergrave" kristendommen.
Fatter du dog ikke, at jeg forsøger alt, hvad jeg kan, at finde en måde, hvorpå jeg kan acceptere den?
Jeg har mine foreløbigt tågede anelser om en mere ægte kristendom, men hvis jeg - i strid med al fornuft - og uden at forstå en meget stor del af det i denne tråd skrevne - ubetinget gav mig hen til den her beskrevne kristendom, så ville jeg føle mig som en - nej jeg vil ikke nævne det ord... blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24539 - 19/01/2018 19:23 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne

Alle dine problemer findes i følgende forhold, hvor du skriver som så:


Citat:
Jeg har mine foreløbigt tågede anelser om en mere ægte kristendom, men hvis jeg - i strid med al fornuft - og uden at forstå en meget stor del af det i denne tråd skrevne - ubetinget gav mig hen til den her beskrevne kristendom, så ville jeg føle mig som en - nej jeg vil ikke nævne det ord...


Hvor er du hovmodig mand! Hvad med om du forsøgte at forstå kristendommen før du fældede den.


Jeg har mine foreløbigt tågede anelser om en mere ægte kristendom

Det er jo tydeligt for enhver af os at det er din egentlige skjulte dagsorden og hensigt når det kommer til stykket, men imens du får dig taget sammen til åbenlyst at gå i krig med denne opgave spiller du koket og krukket. Der er noget skuespiller over dig Arne.

Mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

jeg tror du skal være heldig med at Simon ikke læser dine ord:

"tågede anelser om en mere ægte kristendom"

Det vil være som at trykke på en knap hos manden, en "forfatter knap" hos ham og du skulle se en afhandling der ville komme smiler
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24540 - 19/01/2018 22:01 Re: Kristus-Ordet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Det er dialogen med dig, Tikka, Richard og Thomas, der for mig har aktualiseret og videreudviklet mit syn på kristendommen.

Jeg tror, jeg - i grove træk - har forstået jeres tilslutning til - og kamp for - "det gode" - hvis man kan kalde det dét - og det har bestemt min meget store sympati.

Men jo mere jeg søger at fortstå, jo mere trænger kristendommens teodicé-problematik sig på for mig - og jeg har endnu ikke set jer forholde jer til denne.

Det kan Thomas så kalde "perlehønelogik" og du kalde "hovmodigt", "koket" og "krukket", men når du skriver:
Citat:
Hvor er du hovmodig mand! Hvad med om du forsøgte at forstå kristendommen før du fældede den.
så har jeg stadig ikke opgivet at forstå den kristendom, I præsenterer i denne tråd.

Nu har du jo så selv efterlyst nogle, der forstår dig, og som kan afklare dine ord, og jeg håber da meget, det lykkes for dig.

Men foreløbig undrer det mig dog, at der blandt nogle af jer, der er erklærede kristne, nu kun synes at være mistænkeliggørelse, hån og spot til mig, mens jeg søger at trænge ind i, hvad kristendom er.

Hvad Simon mener her, finder jeg det ikke umagen værd at interessere mig for blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (19/01/2018 22:04)
Top Svar Citer
#24542 - 19/01/2018 22:56 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Arne du skriver:



Citat:
Men foreløbig undrer det mig dog, at der blandt nogle af jer, der er erklærede kristne, nu kun synes at være mistænkeliggørelse, hån og spot til mig, mens jeg søger at trænge ind i, hvad kristendom er.



Citat:
kristendommens teodicé-problematik


Kristendommen har ingen teodicé-problematik. Det er en akademisk diskussion og fuldstændig ligegyldigt for et kristent menneskes trosliv, kontemplative bønsliv og spiritualitet (kreative ekstatiske Helligånds spiritualitet) og engagement, kirkeliv. En slags teologisk sudoku for de der kan fatte interesse derfor og som sådan okay som så mange andre sysler, men du er ihvertfald ikke igang den vej over at trænge ind i hvad kristendom er, tværtimod vil jeg sige.

Så prøv da hellere at læse i det Nye Testamente Paulus's breve, måske der skulle være et og andet om hvad Paulus mener med at være i Kristus. Noget om vores "Kristusparticiperende eksistensforvandlende" ny natur.

Når et universalgeni som Albert Schweitzer siger at kristendommens grundessens er den Paulinske KristusMystik så må der være noget her at finde for en mand som dig Arne der søger at trænge ind i hvad kristendom er.

Venlig hilsen Hans-Kristian

PS:

Får lige nu den tanke at min måde at præsentere kristendommen på, der meget er en form for "kristen eksistentialisme" og ja personalisme (Tillich, Berdyaev, Buber) faktisk nok slet ikke er din kop te Arne. Tingene (og da især Gud) må ikke komme så tæt på dig, du vil hellere reflektere og meditere over astrofysiske forhold, hvor mennesket og dets eksistens er uvæsentlige og Gud langt væk i tid og rum og astrofysisk tågesnak, og set i det lys vil du selvfølgelig have svært ved at bide på den kristne eksistentialisme, kristne filosofiske teologiske eksistentialisme jeg præsenterer dig for her på debatten.

Er det ikke KALLISTOS WARE du er glad for, tror du ikke du skulle genlæse ham, jeg tror han har noget til dig du har overset Arne.

PPS:

Jeg har bemærket at du pludselig er kommet i modvind Arne. Er vi en flok der har overfaldet dig eller har du selv spillet op og lagt dig ud med os alle. Du plejer ellers at være inde i en god varme her på debatten, men nu er du vist lidt ude i kulden.

Men nu skal jeg jo passe på med hvad jeg siger, måske der ikke er levende sjæl der melder sig og siger de godt forstår min redegørelse for KRISTUSVIRKELIGHEDEN, du ved Arne den ny væren og den nye personlige Gudsvirkelighed der kommer ind i verden der for ca 2000 år siden ved ham Jesus og stadig den dag i dag er her som KIRKE og kristendom i verden.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24543 - 20/01/2018 00:30 Re: Kristus-Ordet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Lige et par korte svar:
Citat:
Kristendommen har ingen teodicé-problematik.
Mit svar: Den "køber" jeg ikke!
Som jeg ser det, er din påstand "at stikke hovedet i busken".

Citat:
Tingene (og da især Gud) må ikke komme så tæt på dig -
Mit svar:
Kristus har ikke så få gange været "dybest nede i bunden af mit hjerte".
Det er nok de vigtigste begivenheder i mit liv.

Citat:
Er det ikke KALLISTOS WARE du er glad for, tror du ikke du skulle genlæse ham, jeg tror han har noget til dig du har overset Arne.
Mit svar:
Dér har jeg netop været - og heller ikke dér fundet svar.

Citat:
Jeg har bemærket at du pludselig er kommet i modvind Arne.
Mit svar:
Medvind eller modvind - det er ikke dét, det handler om for mig - dét, jeg stræber efter er at finde, hvad der for mig er sandhed.

Og her har denne tråd hjulpet mig et lille skridt videre.
Det er jeg taknemmelig for - uanset "hvad vej vinden blæser" - fra dig og andre blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 22 af 130 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk