annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 463 gæster og 65 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kristus-Ordet

Arne du skriver:



Citat:
Men foreløbig undrer det mig dog, at der blandt nogle af jer, der er erklærede kristne, nu kun synes at være mistænkeliggørelse, hån og spot til mig, mens jeg søger at trænge ind i, hvad kristendom er.



Citat:
kristendommens teodicé-problematik


Kristendommen har ingen teodicé-problematik. Det er en akademisk diskussion og fuldstændig ligegyldigt for et kristent menneskes trosliv, kontemplative bønsliv og spiritualitet (kreative ekstatiske Helligånds spiritualitet) og engagement, kirkeliv. En slags teologisk sudoku for de der kan fatte interesse derfor og som sådan okay som så mange andre sysler, men du er ihvertfald ikke igang den vej over at trænge ind i hvad kristendom er, tværtimod vil jeg sige.

Så prøv da hellere at læse i det Nye Testamente Paulus's breve, måske der skulle være et og andet om hvad Paulus mener med at være i Kristus. Noget om vores "Kristusparticiperende eksistensforvandlende" ny natur.

Når et universalgeni som Albert Schweitzer siger at kristendommens grundessens er den Paulinske KristusMystik så må der være noget her at finde for en mand som dig Arne der søger at trænge ind i hvad kristendom er.

Venlig hilsen Hans-Kristian

PS:

Får lige nu den tanke at min måde at præsentere kristendommen på, der meget er en form for "kristen eksistentialisme" og ja personalisme (Tillich, Berdyaev, Buber) faktisk nok slet ikke er din kop te Arne. Tingene (og da især Gud) må ikke komme så tæt på dig, du vil hellere reflektere og meditere over astrofysiske forhold, hvor mennesket og dets eksistens er uvæsentlige og Gud langt væk i tid og rum og astrofysisk tågesnak, og set i det lys vil du selvfølgelig have svært ved at bide på den kristne eksistentialisme, kristne filosofiske teologiske eksistentialisme jeg præsenterer dig for her på debatten.

Er det ikke KALLISTOS WARE du er glad for, tror du ikke du skulle genlæse ham, jeg tror han har noget til dig du har overset Arne.

PPS:

Jeg har bemærket at du pludselig er kommet i modvind Arne. Er vi en flok der har overfaldet dig eller har du selv spillet op og lagt dig ud med os alle. Du plejer ellers at være inde i en god varme her på debatten, men nu er du vist lidt ude i kulden.

Men nu skal jeg jo passe på med hvad jeg siger, måske der ikke er levende sjæl der melder sig og siger de godt forstår min redegørelse for KRISTUSVIRKELIGHEDEN, du ved Arne den ny væren og den nye personlige Gudsvirkelighed der kommer ind i verden der for ca 2000 år siden ved ham Jesus og stadig den dag i dag er her som KIRKE og kristendom i verden.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Abbas forventer angreb mod Rafah i løbe..
28/04/2024 11:37
400 ton nødhjælp er på vej med skib t..
28/04/2024 09:18
Lun søndag ender i tordenvejr
28/04/2024 08:34
To personer er fundet døde i Esrum Sø
28/04/2024 08:30
Russiske journalister varetægtsfængsle..
28/04/2024 08:23
Nyheder fra Religion.dk