annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15456535
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365821
Et andet syn 1975589
Jesu ord 1515204
Åndelig Føde 1446273
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, ABC 274 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 21 af 130 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 ... 129 130 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#24525 - 18/01/2018 14:25 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne, du skriver til mig:

Citat:
Jeg har nu svaret Richard - og svaret er egentlig også til dig - i hvert fald hvis det holder stik, at det for dig også er "en betingelsesløs hengivelse" til det kristne budskab, det handler om.


Jeg tror vi skal glemme det der videoklip link som Richard kom med (jeg har ikke set det og vil ej heller stå på mål for noget af dens indhold) og holde os på kursen som er vores debat her i tråd'en.

Som jeg forstår Richard så taler han ikke om en betingelsesløs hengivelse til det kristne budskab hvis dette forstås som hvad du bryder din hjerne med Arne. Richard beder dig ligefrem droppe alle disse akademiske spekulationer fordi de blot kommer til at stå i vejen for hvad og hvem det er du skal overgive dig til Arne om du ønsker at få et liv i Kristus, være i Kristus = være et døbt eller seriøst kristent menneske.

Det vi opfordres til at tage imod, som være åbne for, betingelsesløst eller være lydige imod er KRISTUSVIRKELIGHEDEN, den ny væren og den nye personlige virkelighed med Gud der bringes ind i verden ved Jesus, der om noget er kendetegnet ved Helligåndens kreative ekstatiske nærvær og virksomhed i vores liv. Og som der fortælles os i evangelierne var den første der tog imod Jesus som Kristus Apostlen Peter, og hver gang et menneske sidenhen har taget imod er Kirken eller Kristi Legeme, vokset med endnu et medlem. Jesus som Kristus, er kristne menneskers "i tro og ved Helligåndens hjælp" antagelse og modtagelse af ham som værende Kristus. Havde der ingen mennesker været til at tage imod Trosbegivenheden Kristus ved Jesus, ville der ingen kristendom og Kirke eksistere.

Begivenheden Kristus i verden er alt hvad Gud har gjort med os og for os i forbindelse Jesu liv og død her på jorden. At vi tager imod Jesus som Kristus, Guds Kærlighed, er at vi tage imod at Gud her i forbindelse Jesus på immanent vis er trådt ind i tiden (Gud i tiden (historien) og eksistensen), nu i inkarnationen kommer til os i skrøbeligt menneskeligt kød (1)*, vores eksistens der er så fyldt med konflikter, flertydighed, dilemmaer og fremmedgjorthed = ensomhed, og ja som er et skrøbeligt kødeligt liv med sygdom til død.

Christianity makes God immanent in human nature and hence cannot admit a completely transcendent separation between this world and the next. Berdyaev.

Tros-Begivenheden Kristus ved Jesus (syndsforladelse (tilgivelse), forsoning og forligelse Gud og menneske, himmel og jord (evighed og tid), hvor vi ikke længere er under LOVEN (lovreligiøsitet) som opdrager men nu er i KRISTUS, Guds Kærlighed, vi har Ånden og Friheden direkte fra Gud), om vi tager imod denne ny væren og nye personlige Guds virkelighed der er så fyldt med Helligåndens ekstatiske kreative indflyldelse på vores liv, så er vi igang med at blive iklædt Kristus, ja vi er i Kristus og Kristus i os, og vi er KIRKE her på jorden.

Og det betyder ikke at vi nu hæfter for og er ansvarlige for hvilke forbrydelser eller tåbelige dogmer de forskellige tusindvis af Kirkeretninger til alle tider har gjort sig skyldige i.

Du har hverken betingelsesløst overgivet dig til at tro på dogmer, filoque problematikker eller theodice problematikker eller at tro på hvad der står i Bibelen fra a - z. Alt det du og Tikka forbinder den kristne tro med, findes slet ikke i Kristus eller i den Kristusvirkelighed vi skal sige JA til, altså være åbne overfor, der er så fyldt med Helligåndens Ekstatisk (2)* kreative indflydelse på vores liv, og det aldrig i strid med vores forstand, forstandighed. Betingelsesløst overgiver vi os til Helligåndens indflydelse på vores liv, men Helligåndens Ekstatiske Kreative Fornuft, vil aldrig eller bør aldrig komme i strid med vores forstandighed, vores forstandige tænkende selv (3)* (vores fornuft ville nogen sige). Hvilket Paulus har sikret for al fremtid at det er sådan, hvorfor han denne Åndens, Helligåndens, arkitekt og bliver kaldt for Tænkningens Skytshelgen.

(1)*:

Gud skammede sig ikke ved at iklæde sig kød af samme slags som dit; hvorfor skulle du da skamme dig over at bære kød af samme slags som Han? Symeon den Nye Teolog.

(2)*:

"Ecstasy" ("standing outside one's self)") points to a state of mind which is extraordinary in the sense that the mind transcendens its ordinary situation. Ecstacy is not a negation of reason; it is the state of mind in which reason is beyond itself, that is, beyond its subject-object structure. In being beyond itself reason does not deny itself. "Ecstatic reason" remains reason; it does not receive anything irrational or anti-rational -- which it could not do without self-destruction --- but it transcends the basic condition of finite rationality, the subject-object of structure. This is the state mystics try to reach by ascetic and meditative activities. Paul Tillich


(3)*:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Citat:
Albert Schweitzer om Paulus:

Paulus har for alle tider sikret os retten til at tænke i overensstemmelse med kristendommen. Han sætter den erkendelse, som skyldes Kristi ånd (og som vi ejer), over den traditionelle tro. Han har absolut og usvigelig ærbødighed for sandheden. Han vil ikke vide af den ufrihed, som er dikteret af tidligere læremestre, han anerkender kun den, som kærligheden pålægger os. Men dette vil ikke sige, at han er revolutionær. Han tager sit udgangspunkt i menighedens tro, men han anser sig ikke for forpligtet til at standse, hvor denne ophører; han hævder, at han har ret til at tænke de tanker, der gælder Kristus, til ende, og han tager ikke hensyn til, om den erkendelse, han derved når frem til, ligger inden for rækkevidden af de opfattelser, som hersker i menigheden, og kan anerkendes som en del af menighedens tro. Her optræder altså tænkningen for første gang i kristendommen, og resultatet giver os god grund til at mene, at troen ikke har noget at frygte af tænkningen, selv om den forstyrrer freden og fører til et opgør, som tilsyneladende ikke falder heldigt ud for fromheden.

Det har således en vis betydning for alle tider, at kristendommen symfoni begynder med en vældig dissonans mellem tro og tænkning, en dissonans, som går over til harmoni. Forudsætning for, at kristendommen skal blive en levende sandhed i de følgende generationer, er, at der stadig optræder tænkere i den, som i Jesu ånd gør troen på ham til erkendelse i de tanker, som hører til i verdensanskuelsen i de forskellige tider. Hvis kristendommen bliver til en traditionel tro, som gør krav på ganske simpelt at blive overtaget af de enkelte, mister den forbindelsen med tidens åndelige liv og har ikke længere evnen til at optræde i en ny skikkelse i en ny livsanskuelse. Hvis tænkningen ikke må tage overleveringen op til kritik, går det ud over den kristne sandhed, og den kristne sandfærdighed vil også lide under det. Det er derfor, det har en så vældig betydning, at Paulus ser det som noget ganske selvfølgeligt, at han skal gennemtænke troen på Jesus Kristus i hele dens omfang og hele dens dybde.
Når han siger, at man ikke skal hindre ånden i at komme til sin ret, og at friheden er der, hvor Herrens ånd råder, betyder dette, at den tænkende kristendom skal have sin ret inden for den troende kristendom, og at snæversynet tro ikke må undergrave respekten for sandheden. Kristendommen må aldrig miste den storsindethed, som gør, at den hos Paulus også anerkender tænkningen som noget, der kommer fra Gud. Der er noget frisk og forårsagtigt over den Paulinske kristendom, og det må ikke komme dertil, at dette overlever sig selv i den kristendom, vi bekender os til. I kristendommen optræder Paulus som tænkningens skytshelgen. Alle, der tror, at de tjener evangeliet bedst ved at tilintetgøre den frie tænkning i troen på Jesus, må skjule sig for Paulus. Citater slut.


mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

nu må vi jo se om du forstår hvad jeg skriver denne gang, for efter hvad du skrev den anden dag har du aldrig forstået noget som helst af hvad jeg skriver såvidt dette at være i KRISTUS som jo er kristendommens grundessens, denne den paulinske KRISTUS MYSTIK, vores mystiske væren i Kristus, her hvor mystik og spiritualitet så smukt er kædet sammen i kristendommen. Kristus Mystikken og Spiritualiteten ødelægger dog ikke menneskets egne gennem livet erhvervede forstandigheds strukturer gennem skoling og opdragelse (se (3)*).

Denne Kristus Mystik og Spiritualitet kan vi ikke opleve, erfare og forstå som individer, kun som personer kan vi rumme disse forhold, og igen kommer eller har vi mennesker vores personhed religiøst bekræftet i Kristus, og det i en kreativ dynamik med de andre 2 personer og personlige former vi kender Gud gennem.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24527 - 18/01/2018 16:49 Re: Kristus-Ordet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Tak for, at du gider smiler

Du skriver bl.a.:
Citat:
Det vi opfordres til at tage imod, som være åbne for, betingelsesløst eller være lydige imod er KRISTUSVIRKELIGHEDEN, den ny væren og den nye personlige virkelighed med Gud der bringes ind i verden ved Jesus, der om noget er kendetegnet ved Helligåndens kreative ekstatiske nærvær og virksomhed i vores liv.
Jeg har ingen mulighed for at være åben og betingelsesløst lydig imod "KRISTUSVIRKELIGHEDEN", når du ikke har forklaret, hvad du mener med det udtryk.
Jeg er godt klar over, at du sikkert mener, det er umiddelbart forståeligt, men det er det ikke for mig - og meget muligt heller ikke for mange andre.

Jeg har spurgt GOOGLE og dér et enkelt sted set noget der vistnok siger, at det er noget i retning af dogmerne om Kristus´ inkarnation som menneske, samt hans død og genopstandelse - og nok også himmelfart, det indeholder, mens det andre af GOOGLE's steder er mere uklart.

Er det dét, du mener, at man ubetinget og lydigt skal tro på - eller er det noget andet?

For først når dét er afklaret, har jeg jo mulighed for at forstå dit indlæg.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24528 - 18/01/2018 17:56 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Altså for pokker Arne jeg forklarer det igen igen også i mit seneste indlæg. Sæt tempoet ned når du læser hvad jeg skriver. Jeg udpensler det nærmest for dig og alligevel påstår du det ikke er forklaret.

Jeg har iøvrigt gjort det utallige gange overfor dig igennem årene.

Kristusvirkeligheden bliver brugt i den store Luther film, film om LUTHER.

Hvis man ikke ved hvad det vil sige at være i Kristus, de nye skabninger vi er i Kristus (der participerer i Kristusvirkeligheden)), så er man overhovedet ikke fortrolig med den kristne spiritualitet og intense bønsliv, der i den grad om noget mere end alt andet har formet den moderne frie og rig på kreativitet vestlige kultur som vi nyder så meget og som alle ønsker tilflugt til eller ønsker at kunne efterligne med tiden.

Du kunne jo også bare sætte dig ned og nyde verdenslitteratur når det er bedst og læse de 7 ægte Paulus breve og de to man ikke ved om er ægte, men som ikke strider imod hvad der står i de 7 antagne ægte Paulus breve. Paulus skriver stort set udelukkende om hvad det vil sige at være i Kristus, ja det vil sige de nye skabninger vi er i KRISTUS, hvordan denne nye virkelighed, Kristusvirkelighed, er får du overalt flot fortalt af Paulus.

Og ingen tekster i hele verden har iklædt så mange millioner og atter millioner af mennesker i hver eneste generation i 2000 år nu KRISTUS. Det er om noget Paulus der er far til os i KRISTUS.

Berømte mennesker der har fortalt om det er Markion, Luther, Albert Schweitzer, Rudolf Steiner, Paul Tillich, Karl Barth og David Suchet og Hans-Kristian Hindkjær, men tænk på alle de millioner af ikke kendte mennesker der gennem Paulus er blevet iklædt KRISTUS og har fået deres karakter og personlighed dannet den vej over. Selv ateisten Richard Dawkins har udtalt sig om at det er noget kulturelt set positivt, når nu religion ikke vil forsvinde, så er den kristne spiritualitet ikke så dårlig igen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24529 - 18/01/2018 18:20 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Hvis du vil fastholde, at kristendommens skabende Gud er almægtig, fuldkommen, god og kærlig, så magtede han jo ikke - eller ønskede ikke -


Din formodede "perlehønelogik" rammer mig altså ikke, som den tydeligvis har hægtet sig fast i dig. Der gemmer sig en større diskussion i teodicé-problemet.

Mon du har undersøgt problemet til bunds bibelsk og filosofisk? Du virker noget skråsikker.

Der er også en anden mulighed.

Det er jo let nok at sidde i elfenbenstårnet og vifte med sin intellektuelle finger. (Er det ikke dette, du klandrer Simon for?). Hvad med at træde ind i konccentrationslejren, hvor Bonhoeffer sidder med sine medfanger under en offentlig henrettelse. Spurgt om hvor hans Gud mon nu er, peger han og svarer, at Gud er derhenne og lider med den døende.

Der er mange kristne, som er blevet præsenteret for den formodede "perlehønelogik", men som alligevel tror på Gud. Ja, vi kan også tale om datidens kristne, som blev forfulgt og dræbt for deres tro (og der er stadig kristne, som bliver forfulgt). De stod i den situation at lide noget så frygteligt, og på trods af det troede de på den kristne Gud. Ja, mange af dem stod i situationen, netop fordi de troede på den kristne Gud. Og de opgav ikke deres tro. Måske er disse iblandt dem, du udtrykker din sympati for, når du taler om de i en given sammenhæng uskyldige mennesker/væsner. Under alle omstændigheder er det deres skyld, at vi har kristendommen i dag - hvoraf du kun vil plukke en smule.

Du havde intet kunne plukke overhovedet, hvis de ikke havde givet sig fuldstændigt.

At mennesket undres og fortvivles over ondskaben er ikke en ny opfindelse, man kan tage i brug for at undergrave kristendommen - det er en velkendt problematik fra selve Biblen, jf. fx det første vers i kap. 10 af Salmernes Bog.

heart Thomas
Top Svar Citer
#24530 - 18/01/2018 19:12 Re: Kristus-Ordet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg ærgrer mig lidt over, så skævt det går.

Ordet "KRISTUSVIRKELIGHEDEN" eksisterer ikke i Den Danske Ordbog.

Efter at have "Googlet" på ordet nåede jeg frem til et forslag til betydning - og spurgte dig, men du svarer ikke!

Samtidig hævder du, at du allerede mange gange har forklaret det, men jeg tvivler på, om der er andre end dig selv, der forstår dig.

Til alle, der læser her:
Er der nogen, der har en klar forståelse af, hvad Hanskrist mener med dette ord - og som kan oplyse om det på en klar og forståelig måde?

Det duer jo ikke at forklare noget uforstået med noget andet uforstået blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 21 af 130 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Små mennesker...
af ABC
19/03/2024 10:44
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Nyheder fra DR
Seks personer mister livet i i lastbilul..
19/03/2024 11:54
Lose om Mads Fugledes farvel: 'Ked af mÃ..
19/03/2024 11:54
Krydstogtskib i Norge skulle aldrig vær..
19/03/2024 11:01
Er det din kænguru? Politiet efterlyser..
19/03/2024 10:24
Københavns Politi lukker Pusher Street ..
19/03/2024 09:56
Nyheder fra Religion.dk