annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 64 af 130 < 1 2 ... 62 63 64 65 66 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25114 - 12/04/2018 12:59 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Så vil jeg mene, at vi har klare linjer:
Citat:
Bibelen siger at mennesket blev skabt i guds billede, og sat i guds have Eden – Paradiset - for at dyrke agerjorden og passe på den - vogte den.
Tror du på Bibelen her?
Jeg gør ikke blinker


SVAR: Det er ikke det vi debatterer, men hvis ikke mennesket passer på jorden – underlægger sig den - ødelægges balancen og derfor er 1 Mosebog 1:28 et kærligt påbud.

Det vi ikke er enige om er, om der i kristendommen er eller ikke er en altomfattende kærlighed.

Du mener kristendommen - den kristne kærlighed kun gælder gud, næsten og migselv, og jeg mener den er altomfattende – gælder alt liv – hele skaberværket.

Dette har jeg prøvet, at forklaret med udgangspunkt i 1 Mosebog 1:28 – som jo ikke var nødvendigt, hvis man forstår hvad det vil sige at elske gud 24-7

›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.« Matthæus 22:37-40

http://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#25115 - 12/04/2018 15:29 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du vil ikke ind på, om du selv tror på den måde, du tyder Bibelen på - og det bestemmer du jo naturligvis selv - omend det undrer mig blinker

Du konkluderer så:
Citat:
Det vi ikke er enige om er, om der i kristendommen er eller ikke er en altomfattende kærlighed.
Det er jeg ikke helt 100% enig med dig i, for du kan jo hævde, at Guds altomfattende kærlighed går fra Gud gennem mennesket til hele "skaberværket", og det er dér, min opfattelse er, at mennesket ikke er en ophøjet del af det skabte, men er på lige fod med alt det øvrige skabte.
Jøderne går jo endda et skridt endnu videre, når de hævder, at deres 12 stammer er "Guds udvalgte". blinker

Som jeg ser det - antropologisk - læren om mennesket i bred forstand - er vi menneskers opførsel på denne klode ikke just noget, vi kan rose os af, præget, som den er, af stupidt overmod og uden ansvarsfølelse.

Kristendommen - og jødedommen - som de praktiseres - er efter min mening medskyldige her cool

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25116 - 13/04/2018 01:15 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Du konkluderer så:
Citat:
Det vi ikke er enige om er, om der i kristendommen er eller ikke er en altomfattende kærlighed.
Det er jeg ikke helt 100% enig med dig i, for du kan jo hævde, at Guds altomfattende kærlighed går fra Gud gennem mennesket til hele "skaberværket",

Bibelen siger gud er kærlighed og, at mennesket blev skabt i guds billede, derved fik mennesket en særstatus i skaberværket, da mennesket blev skabt med egenskaben kærlighed og evnen til at vælge frit – den frie vilje.

Kærligheden går derfor ikke fra gud gennem mennesket til hele "skaberværket" ...

... men - velsignelsen betød, at mennesket adlød gud, da påbuddet blev givet ...

Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den 1 Mosebog 1:28

http://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline

... derfor var påbuddet gavnligt/kærligt for hele skaberværket – og ikke kun for gud, næsten og "migselv"

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#25119 - 13/04/2018 10:40 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Tikka]
Thomas
Uregistreret

Hej Tikka og Arne - og Hanskrist!

I diskuterer et af Tikkas bibelcitater:

Citat:
Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den 1 Mosebog 1:28


Jeg forstår på jer, at en del af diskussionen går på, om det er mennesket, der skal "ligge under", eller om det er jorden. Jeg vil give tre grunde til, at det er det sidste:

* Den nære kontekst.

Havde Tikka fortsat sit citat, ville vi finde et semikolon, hvorefter kommer: hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden!

* Biblens store fortælling.

Mennesket er skabt i Guds billede som et kongeligt præsteskab, der på den ene side skal reflektere Guds kærlighed og visdom ind i verden, og på den anden side skal reflektere verdens tak og pris tilbage til Gud.

* Diverse oversættelser af samme bibelcitat, 1. Mos. 28:

God blessed them and said to them, “Be fruitful and increase in number; fill the earth and subdue it. (NIV)

And God blessed them. And God said to them, “Be fruitful and multiply and fill the earth and subdue it (ESV)

Then God blessed them and said, “Be fruitful and multiply. Fill the earth and govern it. (NLT)

Gud velsignede dem og sagde: „Formér jer og bliv mange, bred jer over hele jorden og tag den i besiddelse! (BPH - Bibelen på hverdagsdansk)

Bliv frugtbare og mangfoldige og opfyld Jorden, gør eder til Herre over den og hersk over Havets Fisk og Himmelens Fugle, Kvæget og alle vildtlevende Dyr, der rører sig på Jorden! (Ældre dansk oversættelse)

* Studiebiblers forklaringer.

Når jeg læser i NLT- og NIV-studiebiblen, forstår jeg, hvordan mennesket er blevet overdraget autoritet til at forvalte Guds verden. Vi er her for at tage vare på verden. Som Guds repræsentanter er vi her ikke for at "udnytte" verden og skade den, men at tage hånd om verden og bringe Guds kloge orden og herredømme ind i den.

Arnes kritik, at mennesket ikke har passet ordentligt på verden, er ikke en aha-oplevelse for dem, der læser biblen. Det er tværtimod en del af biblens store fortælling. Allerede fra kapitel 3. Syndefaldet, Kain, Syndfloden, Babelstårnet. Også Israel - Guds folk - hører vi lave ged i det ofte.

Guds plan er at redde mennesket og verden. Vi forvandles, så vi kan være med til at forvandle verden. Og det er her, vi møder korset og kort efter den genopstandne Jesus, som senere igen fór til himmels. Verden blev et nyt sted, og mennesket fik nye muligheder.

På dette tidspunkt vil Hanskrist kunne deltage med sin I-KRISTUS-VÆREN.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#25121 - 13/04/2018 14:53 Re: Lidt strøtanker ... [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Thomas:
Citat:
* Biblens store fortælling.

Mennesket er skabt i Guds billede som et kongeligt præsteskab, der på den ene side skal reflektere Guds kærlighed og visdom ind i verden, og på den anden side skal reflektere verdens tak og pris tilbage til Gud.

SVAR: Det er vrøvl. Det med det kongeligt præsteskab.

Præsteskabet bliver først tildelt arvingerne - de helllige - som Jesus indgik/indgår en pagt med ved sit blod, hvis de som Paulus skriver, vinder sejrskransen.

De får et himmelsk liv – kød og blod kan ikke arve guds himmelske rige.

***

Citat:
Citat:
Thomas: I diskuterer et af Tikkas bibelcitater:

Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den
1 Mosebog 1:28

* Studiebiblers forklaringer.

Når jeg læser i NLT- og NIV-studiebiblen, forstår jeg, hvordan mennesket er blevet overdraget autoritet til at forvalte Guds verden. Vi er her for at tage vare på verden. Som Guds repræsentanter er vi her ikke for at "udnytte" verden og skade den, men at tage hånd om verden og bringe Guds kloge orden og herredømme ind i den.


SVAR: Nu skal mennesket jo ikke bringe Guds kloge orden ind i verden. Den er der jo, men mennesket skal sammarbejde med denne kloge orden, hvad det til fulde kan, hvis det vil. smiler

Mennesket er skabt til at tjene gud og underlægge sig dennes kloge orden – men mennesket har vendt sig fra Gud, og som du skriver, skete dette allerede i guds have Eden, hvor mennesket mistede sin fuldkommenhed og livet i paradis med gud ...

... men gud hjælper gerne med at genskabe det rette forhold menneskene og ham imellem, da det var hans oprindelige plan med sit skaberværk, dette at guds rige skulle være på jord, til gavn for menneskene og til hans ære.


Dette sker ifølge skrifterne først gennem opdragelsen af guds udvalgt folk gennem Moseloven og siden ved den nye pagt – Jesu blod – en pagt Jesus indgik med de som gud gav/giver ham - de udvalgte og kaldede – de åndssalvede - de hellige.

Men snakken var, at Arne ikke mente, at den altomfattende kærlighed findes i kristendommen, og det mener jeg bibelen modsiger, da skaberværket jo er skabt af gud som er kærlighed, så selv om du fremhæver ordet hersk1 Mosebog 1:28 - skal det jo forstås positivt.

Der skal herskes i kærlighed i samarbejde med Guds kloge orden – i øvrigt en fin formulering – Guds kloge orden – derfor underlægger man sig denne orden når man forvalter/hersker over skaberværket.

Om mennesket forvandles til guds børn igen afgøres ifølge skrifterne af tro og gerning gennem Jesu ord.

Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord. Rom 10:17

... så hvis ikke man tror og handler derpå, er der ingen frelse til fuldkommenhed i himmel eller på jord.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 64 af 130 < 1 2 ... 62 63 64 65 66 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Nyheder fra Religion.dk