annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 474 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Lidt strøtanker ...

Hej Tikka og Arne - og Hanskrist!

I diskuterer et af Tikkas bibelcitater:

Citat:
Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den 1 Mosebog 1:28


Jeg forstår på jer, at en del af diskussionen går på, om det er mennesket, der skal "ligge under", eller om det er jorden. Jeg vil give tre grunde til, at det er det sidste:

* Den nære kontekst.

Havde Tikka fortsat sit citat, ville vi finde et semikolon, hvorefter kommer: hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden!

* Biblens store fortælling.

Mennesket er skabt i Guds billede som et kongeligt præsteskab, der på den ene side skal reflektere Guds kærlighed og visdom ind i verden, og på den anden side skal reflektere verdens tak og pris tilbage til Gud.

* Diverse oversættelser af samme bibelcitat, 1. Mos. 28:

God blessed them and said to them, “Be fruitful and increase in number; fill the earth and subdue it. (NIV)

And God blessed them. And God said to them, “Be fruitful and multiply and fill the earth and subdue it (ESV)

Then God blessed them and said, “Be fruitful and multiply. Fill the earth and govern it. (NLT)

Gud velsignede dem og sagde: „Formér jer og bliv mange, bred jer over hele jorden og tag den i besiddelse! (BPH - Bibelen på hverdagsdansk)

Bliv frugtbare og mangfoldige og opfyld Jorden, gør eder til Herre over den og hersk over Havets Fisk og Himmelens Fugle, Kvæget og alle vildtlevende Dyr, der rører sig på Jorden! (Ældre dansk oversættelse)

* Studiebiblers forklaringer.

Når jeg læser i NLT- og NIV-studiebiblen, forstår jeg, hvordan mennesket er blevet overdraget autoritet til at forvalte Guds verden. Vi er her for at tage vare på verden. Som Guds repræsentanter er vi her ikke for at "udnytte" verden og skade den, men at tage hånd om verden og bringe Guds kloge orden og herredømme ind i den.

Arnes kritik, at mennesket ikke har passet ordentligt på verden, er ikke en aha-oplevelse for dem, der læser biblen. Det er tværtimod en del af biblens store fortælling. Allerede fra kapitel 3. Syndefaldet, Kain, Syndfloden, Babelstårnet. Også Israel - Guds folk - hører vi lave ged i det ofte.

Guds plan er at redde mennesket og verden. Vi forvandles, så vi kan være med til at forvandle verden. Og det er her, vi møder korset og kort efter den genopstandne Jesus, som senere igen fór til himmels. Verden blev et nyt sted, og mennesket fik nye muligheder.

På dette tidspunkt vil Hanskrist kunne deltage med sin I-KRISTUS-VÆREN.

Kh Thomas
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Nyheder fra Religion.dk