annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 20 < 1 2 3 4 ... 19 20 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24200 - 11/12/2017 15:41 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du spø'r:
Citat:
Er det noget du praktiserer selv? - at du spø'r dig selv: Hvad ville Jesus Kristus have gjort, hvis han var i min situation - lige nu? - og så forsøger - efter bedste evne - at leve sådan.
Mit svar:
Det ville være en storsnudet overdrivelse at svare: Ja.
Men når jeg f.x. erfarer om et menneske, der - set med mine øjne - gør noget forkert, så sker det ofte, at jeg i stedet for at tænke "forbrydelse og straf" spontant får "arv og miljø" i tankerne.

Hvorfor begik forbryderen sin forbrydelse?
Forbryderen blev dog født som et uskyldigt barn og kan da ikke have ansvar for sine arveanlæg - ej heller for det miljø han/hun som barn vokser op i!

Så hvor kommer "synden" ind i billedet?

Skal vi straffe forbryderen - eller skulle vi hellere hjælpe ham/hende til et bedre liv?

Jeg hælder til det sidste - og i mit billede af kristendommens Jesus her på jorden fornemmer jeg efterfølgende, at det vel egentlig er i hans ånd - Jesus - og en af de store kvaliteter i kristendommen.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24206 - 11/12/2017 23:40 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
Det ville være en storsnudet overdrivelse at svare: Ja.

SVAR: Hmm ok … Jeg spurgte, fordi jeg syntes, spørgsmålet var underligt – også set i lyset af du ikke tror på eksistensen af bibelens Gud og arvesynden …

… men skrifterne fortæller vel, hvad Jesus ville há gjort – og gjorde. (?)

Jesus gjorde sin fars vilje, hvis ånd han modtog ved sin dåb som Guds godkendte søn og udsendte frelser, der som den gode hyrde leder sine får …

Jeg er den gode hyrde. Jeg kender mine får, og mine får kender mig, ligesom Faderen kender mig, og jeg kender Faderen; og jeg sætter mit liv til for fårene. Jeg har også andre får, som ikke hører til denne fold; også dem skal jeg lede, og de skal høre min røst, og der skal blive én hjord, én hyrde. Johannes 10:14-16

… og som mente, at det største bud er:
Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind. Mattæus 22:37
Bibelselskabets online bibel

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#24209 - 12/12/2017 07:26 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

For mig er "skrifterne" i Bibelen ikke den fulde sandhed, men menneskers forsøg på at nærme sig, hvad jeg kunne kalde "tilværelsens mysterium" eller "hvad der måtte ligge bag og i verdens væren". Dét forkaster ateisterne jo totalt - men de har jo ikke selv noget svar blinker
Det er jo ikke kristendommens og jødedommens Gud, der har skrevet Bibelen, og det er jo heller ikke islams Gud, der har skrevet Koranen, omend ærkeenglen Gabriel hævdes at være dens kilde.

Så når jeg læser disse skrifter, søger jeg at finde ind til dét, der har inspireret de forskellige forfattere og redaktører.

Bibelen kan jo tydes på mange måder, og jeg kan jo se, at din tydning er meget anderledes end hvad kan ses i ordene fra Jakob Wolf Lektor i etik og religionsfilosofi, som jeg citerede i tråden: Fadervor...
Citat:
Vi kan ikke ud fra skaberværket vide noget om, hvad Guds inderste vilje er.

Jeg respekterer naturligvis din opfattelse af kristendommen med en gud, der giver mennesker en fri vilje til at adlyde - eller trodse - den almægtige, men den er som sagt ikke min.

Dét i kristendommen, der inspirerer mig, er beretninger som den om kvinden, der skulle stenes, som den om den barmhjertige samaritaner og som den om saligprisningerne.

Det giver mig et billede af en god måde at være menneske på og det var så dét, der inspirerede mig til spørgsmålet:"Hvad ville Jesus Kristus have gjort, hvis han var i min situation - lige nu?" - eller jeg kunne formulere det: Hvad kan jeg bruge denne inspiration til - her og nu?

Dét vil nogle kristne sikkert kalde respektløst - men jeg fastholder min ret til "religiøst frisind" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24217 - 12/12/2017 15:41 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
Dét i kristendommen, der inspirerer mig, er beretninger som den om kvinden, der skulle stenes, som den om den barmhjertige samaritaner og som den om saligprisningerne.

SVAR: Kvinden.
Jamen, det da en god ting, at erkende man selv er en synder – vi fejler alle mange – samt ikke at gentage egne syndere - Gå, og synd fra nu af ikke mere. Johannes 8:11

Men hvordan ved du, om du begår synd?

Samaritaneren.
… også en god ting, at at hjælpe et medmenneske i nød - men dialogen forinden billedtalen er jo snakken om hvad man skal gøre for at arve evigt liv.

Saligprisningerne.

Jeg syntes det er fint, du ønsker at være barmhjertig og fredsstifter – det har verden brug for, men saligprisningerne er vel undervisning og billedet på de lykkelige som vil være en del af himmeriget …

… så jeg forstår ikke helt din argumentation, når du ikke tror på bibelens Gud … Jeg mener, eksisterer Gud ikke, findes himmeriget jo heller ikke.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#24221 - 12/12/2017 18:18 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Det jeg her har peget på, behøver vel dårligt nok en Gud blinker

Men saligprisningerne og de to nævnte beretninger giver en spontan lyst - synes jeg - til at følge disse inspirationer - uafhængigt af "belønninger".

Tænk hvis folkekirken fokuserede lidt mere på sindets velvære - ved at gøre det gode - her og nu - og lidt mindre på dogmer, synd og anger - samt fremtidig belønning/straf blinker

Og hvad det gode er, mener jeg, at sindet udmærket kan fornemme blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 20 < 1 2 3 4 ... 19 20 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk