annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15682432
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381824
Et andet syn 1991490
Åndelig Føde 1524000
Jesu ord 1523295
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 186 gæster og 176 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: "Bibelen ikke troens mål"

Hej Tikka.

For mig er "skrifterne" i Bibelen ikke den fulde sandhed, men menneskers forsøg på at nærme sig, hvad jeg kunne kalde "tilværelsens mysterium" eller "hvad der måtte ligge bag og i verdens væren". Dét forkaster ateisterne jo totalt - men de har jo ikke selv noget svar blinker
Det er jo ikke kristendommens og jødedommens Gud, der har skrevet Bibelen, og det er jo heller ikke islams Gud, der har skrevet Koranen, omend ærkeenglen Gabriel hævdes at være dens kilde.

Så når jeg læser disse skrifter, søger jeg at finde ind til dét, der har inspireret de forskellige forfattere og redaktører.

Bibelen kan jo tydes på mange måder, og jeg kan jo se, at din tydning er meget anderledes end hvad kan ses i ordene fra Jakob Wolf Lektor i etik og religionsfilosofi, som jeg citerede i tråden: Fadervor...
Citat:
Vi kan ikke ud fra skaberværket vide noget om, hvad Guds inderste vilje er.

Jeg respekterer naturligvis din opfattelse af kristendommen med en gud, der giver mennesker en fri vilje til at adlyde - eller trodse - den almægtige, men den er som sagt ikke min.

Dét i kristendommen, der inspirerer mig, er beretninger som den om kvinden, der skulle stenes, som den om den barmhjertige samaritaner og som den om saligprisningerne.

Det giver mig et billede af en god måde at være menneske på og det var så dét, der inspirerede mig til spørgsmålet:"Hvad ville Jesus Kristus have gjort, hvis han var i min situation - lige nu?" - eller jeg kunne formulere det: Hvad kan jeg bruge denne inspiration til - her og nu?

Dét vil nogle kristne sikkert kalde respektløst - men jeg fastholder min ret til "religiøst frisind" blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
24/04/2024 13:35
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
To anholdt og mistænkt for drab på to ..
24/04/2024 14:32
Dansk Erhverv om nye pantregler i EU: De..
24/04/2024 14:14
Terrorsigtede skal blive i deres celler ..
24/04/2024 14:13
27-årig mand varetægtsfængslet for ov..
24/04/2024 13:34
Skattestyrelsen: Hvem ejer disse 13,6 mi..
24/04/2024 13:18
Nyheder fra Religion.dk