annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15644126
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379063
Et andet syn 1988526
Jesu ord 1521841
Åndelig Føde 1509481
Galleri
Barfodsløb i bølgeskvulp
Hvem er online?
3 registrerede Arne Thomsen ,(2 usynlige), 221 gæster og 23 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: "Bibelen ikke troens mål"

Hej Tikka.

For mig er "skrifterne" i Bibelen ikke den fulde sandhed, men menneskers forsøg på at nærme sig, hvad jeg kunne kalde "tilværelsens mysterium" eller "hvad der måtte ligge bag og i verdens væren". Dét forkaster ateisterne jo totalt - men de har jo ikke selv noget svar blinker
Det er jo ikke kristendommens og jødedommens Gud, der har skrevet Bibelen, og det er jo heller ikke islams Gud, der har skrevet Koranen, omend ærkeenglen Gabriel hævdes at være dens kilde.

Så når jeg læser disse skrifter, søger jeg at finde ind til dét, der har inspireret de forskellige forfattere og redaktører.

Bibelen kan jo tydes på mange måder, og jeg kan jo se, at din tydning er meget anderledes end hvad kan ses i ordene fra Jakob Wolf Lektor i etik og religionsfilosofi, som jeg citerede i tråden: Fadervor...
Citat:
Vi kan ikke ud fra skaberværket vide noget om, hvad Guds inderste vilje er.

Jeg respekterer naturligvis din opfattelse af kristendommen med en gud, der giver mennesker en fri vilje til at adlyde - eller trodse - den almægtige, men den er som sagt ikke min.

Dét i kristendommen, der inspirerer mig, er beretninger som den om kvinden, der skulle stenes, som den om den barmhjertige samaritaner og som den om saligprisningerne.

Det giver mig et billede af en god måde at være menneske på og det var så dét, der inspirerede mig til spørgsmålet:"Hvad ville Jesus Kristus have gjort, hvis han var i min situation - lige nu?" - eller jeg kunne formulere det: Hvad kan jeg bruge denne inspiration til - her og nu?

Dét vil nogle kristne sikkert kalde respektløst - men jeg fastholder min ret til "religiøst frisind" blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Tikka
18/04/2024 11:38
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 11:30
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Nyheder fra DR
Flere anholdt efter stor aktion på Vest..
18/04/2024 11:28
Minister om slagterilukning: En enormt t..
18/04/2024 11:10
Mand fundet død under mistænkelige oms..
18/04/2024 10:48
Skadet Brøndbyprofil kan misse resten a..
18/04/2024 10:34
Danish Crown opretter 100 nye stillinger..
18/04/2024 10:18
Nyheder fra Religion.dk