annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 3 < 1 2 3
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24232 - 13/12/2017 15:38 Re: Fadervor ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Nej! - Gud har ikke skabt en satan.
Alt hvad bibelens Gud har skabt, mente han var godt!
Satan har selv gjort sig til Guds modstander.
For mig en noget besynderlig "teologik".
Hvis det væsen, der gjorde sig til Guds modstander ikke er skabt af kristendommens Gud, hvor kommer det da fra?
Var det denne Gud's ønske at skabe sin modstander?
Og hvis ikke var bibelens Gud da en demiurg? - en uheldig skaber?

Du skriver:
Citat:
Alle kan ændre kurs – ellers var det jo heller ikke muligt at ændre sind – og eller at få kristi sind – eller fravælge Gud i sit liv.
Min erfaring - når jeg ser mig omkring - og når jeg ser på mig selv - er det er uhyre svært at "ændre sind", medmindre man får en meget stærk inspiration.

Du skriver også:
Citat:
Den kærlige Gud hjalp jo ved, at sende sin søn så mennesket kan blive frelst fra synd og død, og igen stå i et godkend forhold til ham gennem troen på Jesu offer …
… men vil man ikke høre – ta´imod frelsen og handle derpå - kan man ikke frelses, deri består straffen.
Her synes jeg, du nærmer dig den spanske inkvisition:
Citat:
I ansøgningen anmodede de om oprettelsen af en domstol til at forfølge "falske" kristne, kættere, jøder og muslimer.
Jeg tror ikke på, at vi mennesker har ret megen frihed til selv at afgøre, hvad vi vil høre, og hvad vi ikke vil høre.

Du skriver:
Citat:
Nærmere den fuldkomne sandhed?
Kender du den?
Mit svar:
Nej, men jeg synes ofte, jeg kan se noget, der ikke er blinker

Endelig skriver du:
Citat:
... men omsorgen består vel i, at frelsen tilbydes til alle uanset baggrund – og straffen vælger man selv ved ikke at tage imod Guds kærlige foranstaltning, så mennesket igen kan komme til at stå i et godkendt far barn forhold - og så er vi tilbage til Fadervor - mønsterbønnen - som Jesus i følge skrifterne lærte sine disciple - og spørgsmålet for mig er, hvorfor Gud prøver de trofaste og godkendte af ham så hårdt - led os ikke ind i fristelse - når han i følge skrifterne kan læse menneskets hjerter?
Mit svar:
Som jeg ser det, handler "omsorgen" især om at hjælpe dem, der ikke kan "tage imod Guds kærlige foranstaltning" trist
Er det ikke også et gennemgående træk i de mange beretninger om Jesus?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24240 - 14/12/2017 02:27 Re: Fadervor ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
Hvis det væsen, der gjorde sig til Guds modstander ikke er skabt af kristendommens Gud, hvor kommer det da fra?
SVAR: Når jeg skrev, Gud ikke har skabt Satan, er det jo fordi, at åndeskabningen blev skabt god.

Først da åndeskabningen satte sig op mod Gud, blev han Guds modstander = Satan/djævelen.

Men måske forudså Gud, at hans skabninger kunne blive ulydige og sætte sig op imod ham, når de skulle skabes med en fri vilje, for i 1 Peter 1:17-21 står der – og jeg fremhæver, det jeg vil påpege:

Og når I påkalder ham som fader, der uden at gøre forskel på folk dømmer enhver efter hans gerning, skal I leve i gudsfrygt, så længe I er udlændinge her. I ved jo, at det ikke var med forgængelige ting som sølv eller guld, I blev løskøbt fra det tomme liv, I havde overtaget fra jeres fædre, men med Kristi dyrebare blod som af et lam uden plet og lyde; dertil var han bestemt, før verden blev grundlagt, men han blev først åbenbaret nu ved tidernes ende af hensyn til jer, som takket være ham tror på Gud, der oprejste ham fra de døde og gav ham herlighed, så at jeres tro også er håb til Gud.
Bibelselskabets online bibel.

Så når Jesus - al skabnings førstefødte og medskaber af himmelen og jorden og hele dens hær allerede før verden blev grundlagt var udset som frelser, tænker jeg, om det var en plan B Gud havde, hvis hans skabninger ikke ville, som han det ønskede.


Arne:
Citat:
Som jeg ser det, handler "omsorgen" især om at hjælpe dem, der ikke kan "tage imod Guds kærlige foranstaltning" trist
SVAR: Har du et eksempel?


Arne:
Citat:
Er det ikke også et gennemgående træk i de mange beretninger om Jesus?
SVAR: Det mener jeg ikke – hvor læser du det?

Som jeg forstår skrifterne, er Jesus først og fremmest frelseren – der er sendt for at forkynde Guds rige, gøre sine disciple til menneskefiskere, samt gøre sin fars navn kendt og ofre sit liv der frelser fra synd og død.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#24245 - 14/12/2017 12:41 Re: Fadervor ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Men måske forudså Gud, at hans skabninger kunne blive ulydige og sætte sig op imod ham -
Mit svar: Det ligner da en sølle Gud, der ikke rigtig ved, hvad han gør blinker

Jeg skrev:
Citat:
Som jeg ser det, handler "omsorgen" især om at hjælpe dem, der ikke kan "tage imod Guds kærlige foranstaltning" trist
Du svarede:
Citat:
Har du et eksempel?
Min replik: Hele idéen om at "Faderen" sender "Sønnen" til "verden", siger det vel blinker

Du skriver:
Citat:
Som jeg forstår skrifterne, er Jesus først og fremmest frelseren – der er sendt for at forkynde Guds rige, gøre sine disciple til menneskefiskere, samt gøre sin fars navn kendt og ofre sit liv der frelser fra synd og død.
Min replik: "menneskefiskere", det ligner for mig billige propagandametoder tilføjet af magtliderlige præsteskaber blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24246 - 14/12/2017 12:54 Re: Fadervor ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
smiler
Top Svar Citer
#27029 - 12/03/2019 17:40 Re: Fadervor ... [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Gerth:
Citat:
Det onde er en illusion

Nej! Det onde er virkelighed hvad enten man er troende eller ej.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Hvad du vil tro og gøre er helt op til dig selv. Dette fremgår også af Johannes 3:16 ...

For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn. Og dette er dommen, at lyset er kommet til verden, og menneskene elskede mørket frem for lyset, fordi deres gerninger var onde. For enhver, som øver ondt, hader lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gerninger ikke skal afsløres. Men den, der gør sandheden, kommer til lyset, for at det skal blive åbenbart, at hans gerninger er gjort i Gud.« Johannes 3:16-21

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/3



*

Fadervor er en mønsterbøn, som Jesus lærte sine disciple, da de ønskede at lære at bede.

Ønsker man ikke at være en Jesu discipel er der ingen grund til at bede om, at guds navn bliver helliget eller, at hans rige kommer på jorden som i himlene ...

... og så er denne verdens hersker/frister/satan jo som det øvrige - gud, den hellige ånd og frelsen fra synd og død eksempelvis - kun noget fra de troendes univers.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 3 < 1 2 3


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 09:51
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk