annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24215 - 12/12/2017 13:31 Re: Fadervor ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
Er kristendommens Gud ubetinget god, når skabelsen - enten direkte eller indirekte - har ført til "det onde"?

SVAR: I følge skrifterne sagde Jesus, at kun Gud er god, og Satan er løgnens far.

De betegnes som - lys og mørke.

Hvad mennesket gør, er Gud ikke ansvarlig for.

Mennesket har den frie vilje, og kan kende forskel på godt og ondt,

Arne:
Citat:
Er en straffende gud god?

SVAR: Thjaee … Man skal jo tugte den man elsker, ikke? …
… og Gud elskede jo verden så meget – og vil man ikke høre må man føle.

Arne:
Citat:
Siger "skrifterne", at Jesus går ind for at straffe mennesker?

SVAR: Jesus repræsenterede i sit jordiske liv sin himmelske far, og havde dennes hellige ånd.

Han omtales ifølge skrifterne, som Ordet – Guds ord - og som medskaber af det skabte - og siger om sig selv, at han er vejen sandheden og livet, og at enhver der tror og handler på dette kan opnå evigt liv.

Så hvad bibelens Gud står for, kan Jesus stå inde for – ja der er dem, der mener, at Jesus ER Gud.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#24216 - 12/12/2017 15:40 Re: Fadervor ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg synes det her halter lidt.
Du skriver:
Citat:
I følge skrifterne sagde Jesus, at kun Gud er god, og Satan er løgnens far.
Men Satan er jo skabt af Gud!!!
Citat:
Mennesket har den frie vilje, og kan kende forskel på godt og ondt.
Jeg tror ikke på, at vi har ret megen fri vilje - så meget styret, som vi er, af arv og miljø.

Til spørgsmålet: "Er en straffende gud god?" svarer du:
Citat:
Thjaee … Man skal jo tugte den man elsker, ikke? …
… og Gud elskede jo verden så meget – og vil man ikke høre må man føle.
Dén "køber" jeg ikke.
En kærlig Gud hjælper i stedet for at straffe!
Det er i hvert fald min mening, og de mange uskyldiges lidelser ser jeg som et tegn på, at død og fortabelse, skærsild og Helvede er præsteskabers "opfindelse", som de kan misbruge til at tjene deres magt- og pengebegær.

At hjælpe i stedet for at straffe er vel også netop, hvad Jesus - iflg. beretningerne - gjorde (se dette link):
Citat:
Således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Johs. 3,16-17
Troskravet her mener jeg også hovedsagelig er "præstemanipulation".

Jeg tror, kristendommen ville være nærmere den fuldkomne sandhed, hvis den mere var orienteret i retning af "forbrydelse og omsorg" i stedet for "forbrydelse og straf", og jeg mener da også, at hvad der berettes om Jesus her på jorden peger i den retning blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24218 - 12/12/2017 15:58 Re: Fadervor ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Dit link virker ikke.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#24219 - 12/12/2017 17:12 Re: Fadervor ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Har lige testet det, og du har ret.
Det ser ud til at adressen ikke kan kopieres fra Kristelig Dagblads hjemmeside.
I stedet bringer jeg teksten her:
Citat:
Således elskede Gud verden...
Således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Johs. 3,16-17At være et fortabt menneske - hvad er det? Hvornår bliver et menneske fortabt? En ældre præst sagde, at den moderne litteratur ikke handler om andet end fortabte mennesker: mennesker, der er stillet i verden som på en fremmed klode, som raver rundt i mørke uden mål og med. De er altså fortabte her og nu, og heri er moderne forfattere ganske enige med evangelisten Johannes: Fortabelsen er nutid. Men Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og dermed skinner lyset i mørket. Hvor lyset er, dér er frelsen. Det betyder: også frelsen er nutid. Fortabelsen kan da kun være dette: ikke at ville vide af lyset, at vende ryggen til lyset og se ind i mit eget mørke, så jeg kun ser mørke.Det var, hvad Adam gjorde i Paradisets have, da han gemte sig for Gud. Han mente sig sikker i mørket blandt havens træer. Gud fandt ham nu alligevel, men vist kan vi vælge at søge mørket, at undgå det lys, hvori sandheden afsløres. »Vælge kan igen og vrage jordens slægter alle dage, vælge mellem liv og død, dagens lys og nattens mørke - «. Men frelsen, det evige liv er lige så uimodsigeligt nutid, også det står meget klart hos evangelisten Johannes: den, som kender Sønnen har evigt liv, for han lever i den signede dag, hvor mennesket kan se til at vælge. At leve i lyset, det er at leve i den verden, hvor vi kan se, at vi er Guds børn, og de andre er dem, med hvem vi deler Guds kærlighed til verden.Pinsens evangelium knytter sig tæt til julens. Det er pinsens under, at lyset fra julenat skinner over os i denne sene tid i en afkrog af verden. Ordet om Kristus, der fødtes, døde og opstod for os, kommer ved Guds under til os på vort jævne modersmål, så vi kan leve af det som dagligt brød på denne jord.Karen Horsens
M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24225 - 13/12/2017 00:05 Re: Fadervor ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Jeg indsætter min svartekst med grøn farve.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Arne: Jeg synes det her halter lidt.
Du skriver:
Citat:
I følge skrifterne sagde Jesus, at kun Gud er god, og Satan er løgnens far.
Men Satan er jo skabt af Gud!!!

SVAR: Nej! - Gud har ikke skabt en satan.
Alt hvad bibelens Gud har skabt, mente han var godt!
Satan har selv gjort sig til Guds modstander.



Citat:
Mennesket har den frie vilje, og kan kende forskel på godt og ondt.
Jeg tror ikke på, at vi har ret megen fri vilje - så meget styret, som vi er, af arv og miljø.

SVAR: Alle kan ændre kurs – ellers var det jo heller ikke muligt at ændre sind – og eller at få kristi sind – eller fravælge Gud i sit liv.

Til spørgsmålet: "Er en straffende gud god?" svarer du:
Citat:
Thjaee … Man skal jo tugte den man elsker, ikke? …
… og Gud elskede jo verden så meget – og vil man ikke høre må man føle.
Dén "køber" jeg ikke.
En kærlig Gud hjælper i stedet for at straffe!

SVAR: Den kærlige Gud hjalp jo ved, at sende sin søn så mennesket kan blive frelst fra synd og død, og igen stå i et godkend forhold til ham gennem troen på Jesu offer …
… men vil man ikke høre – ta´imod frelsen og handle derpå - kan man ikke frelses, deri består straffen.


Det er i hvert fald min mening, og de mange uskyldiges lidelser ser jeg som et tegn på, at død og fortabelse, skærsild og Helvede er præsteskabers "opfindelse", som de kan misbruge til at tjene deres magt- og pengebegær.

SVAR: Ja kristendommen besidder meget jordisk gods og har ødelagt mange liv.

At hjælpe i stedet for at straffe er vel også netop, hvad Jesus - iflg. beretningerne - gjorde (se dette link):

SVAR: Ja til dette var han jo sendt – frelseren.
De der tager imod hans ord, vil allerede i deres nuværende liv kunne leve i et åndeligt paradis, i troens fællesskab med ligesindede, men også glæde sig i håbet og se frem til løftets opfyldelse om et fremtidigt evigt liv, hvor ugudelige, synd og død ikke er mere.


Citat:
Således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Johs. 3,16-17
Troskravet her mener jeg også hovedsagelig er "præstemanipulation".

SVAR: Ja, det ved jeg, du mener.

Jeg tror, kristendommen ville være nærmere den fuldkomne sandhed, hvis den mere var orienteret i retning af "forbrydelse og omsorg" i stedet for "forbrydelse og straf", og jeg mener da også, at hvad der berettes om Jesus her på jorden peger i den retning blinker

SVAR: Nærmere den fuldkomne sandhed?
Kender du den?

... men omsorgen består vel i, at frelsen tilbydes til alle uanset baggrund – og straffen vælger man selv ved ikke at tage imod Guds kærlige foranstaltning, så mennesket igen kan komme til at stå i et godkendt far barn forhold - og så er vi tilbage til Fadervor - mønsterbønnen - som Jesus i følge skrifterne lærte sine disciple - og spørgsmålet for mig er, hvorfor Gud prøver de trofaste og godkendte af ham så hårdt - led os ikke ind i fristelse - når han i følge skrifterne kan læse menneskets hjerter?



¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 3 < 1 2 3 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk