annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648006
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379315
Et andet syn 1988792
Jesu ord 1521942
Åndelig Føde 1510991
Galleri
Et nyt liv
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 222 gæster og 30 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 20 af 26 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 ... 25 26 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24084 - 29/11/2017 14:52 Re: Spørgsmål. [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Citat:
Ånden er som bibelens Gud tankespin – ren fantasi som begge virkeliggøres gennem tanken.
Citat Tikka


hvis hvad du skriver der er korrekt,,, så er det slut med enhver neurovidenskab som vi nu kan kalde tankespind og ren fantasi

vi skal ikke længere forske i demens contra åndsfrisk dopaminsk hjernevirksomhed

du nedlægger neurovidenskab, du nedlægger psykologi, du nedlægger den biologiske og antropologiske og sociologiske videnskab om mennesket


og du har selvfølgelig ikke ret i hvad du skriver. Den eneste grund til at du kan skrive som du gør, er at du ikke forstår begrebet ånd (du aner ikke hvad den religiøse spirituelle diskurs går ud på). Altså mennesket kan tænke fornuftigt og i den sammenhæng være meget optaget af empiri, men et menneske kan også have en tænkning der er fyldt med inspiration og intuitive indsigter, fyldt med dagdrømmeriernes ekstaser og flow (hvor vi henrykkes eller transcenderer vores hverdagsbevidsthed og fornuft) og gennem hvilke vi formår billedligt at fantasere og forestille os og visualisere os frem til en anderledes end fornuftens begribelse af verden og virkeligheden vores (spørg Einstein). Det vi når frem til strider ikke imod fornuften som så, men det strider og bryder måske med vores fornuft som den hidtil har set på tingene

stærke intuitive erfaringer og visioner har alle dage kunne manifestere sig hos alle mennesker og bare en af disse vil for altid kunne forandre et menneskeliv og dets skæbne, kurs og vilje og optimisme og begejstring, ukuelighed, mod på livet

dette er hvad det åndelige dækker over,,,

og selvfølgelig skal vi da studere disse forhold,, og neurovidenskaberne gør det flot og vi bliver klogere dag for dag


men det er korrekt at i din Bibelfundamentalisme der levnes der ingen plads til det åndelige spirituelle,,, hvilket jeg jo gang på gang også påpeger overfor dig,,, men er du virkelig så fuldstændig på bar bund såvidt disse forhold????
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24085 - 29/11/2017 15:18 Re: Spørgsmål. [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret


Nej – ved god hvad det vil sige at være høj og være i det – og ved hvor i hovedet gud og ånden bor – samme sted som bønnen lever ...
... og der det kreative sind henter sin næring til forskelligt

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#24086 - 29/11/2017 15:19 Re: Spørgsmål. [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret


Nej – ved godt hvad det vil sige, at være høj og være i det – og ved hvor i hovedet gud og ånden bor – samme sted som bønnen lever

// Tikka

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#24087 - 29/11/2017 15:25 Re: Spørgsmål. [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891
Jeg prøver igen.

Nej – ved godt hvad det vil sige at være høj og være i det – og ved hvor i hovedet gud og ånden bor – samme sted som bønnen lever, og der det kreative sind henter sin næring til forskelligt

***
Mennesket er ikke skabt i guds billede, det er omvendt.
Mennesket har skabt gud i eget billede.

Du tror måske, gud har skabt os?

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#24088 - 29/11/2017 16:28 Re: Spørgsmål. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Dét må jeg sige: Du overrasker mig! smiler
Du skriver:
Citat:
Men min "tro" er, jeg selv bestemmer egen sandhed, og den erfares kun i nuet ved at se og høre - som da jeg blev ét med haven i tråden "Strøtanker."
Med lidt besvær fandt jeg, hvad du vel henviser til med overskriften: Strøtanker :
Citat:
Jeg mødte skønheden og kærligheden i går og tog i mod dem.

Jeg skulle bare på kirkegården og vande, og bevægede mig derind i min selvvalgte isolations boble, som forsvandt som "dug for solen" da jeg oplevede pludseligt at gå i en smuk smuk have. Ja, jeg forundredes og kiggede igen. Joe, det var ganske vist, og satte derfor farten ned og blev lidt høj alt imens min nye ven kom mig i møde, og ville forvisse sig om jeg havde set alt dette.

"Se bøgen, har du set bøgen, så smuk grøn den er!?" spurgte min nye ven som næsten altid kommer mig i møde når jeg er der.

Jeg har tænkt om det er en engel ... ej pjat ... men dette fremmede og dejlige menneske hvor tilliden og den nære kontakt straks blev etableret ved vort første møde, da jeg hilste og smilte, efter jeg havde set, hun kiggede efter muligheden for kontakt; hun omslutter mig nu, når vi mødes, med naturlig omsorg og nærvær som giver mig følelsen af at være "en del af noget" ... hvad jeg jo også er der, da vi begge har mistet, og hun som den noget ældre påtager sig ansvaret som det naturligste at vise mit tilrette og øser af sin erfaring i dette for mig nye univers.

Lidt som at få en mor igen midt i min forældreløshed.

Så husk hvis du har glemt det, at skønheden og kærligheden stadig findes. smiler
Nu begynder jeg så småt at forstå dig.
Du har haft en unik oplevelse på kirkegården - som ikke passer ind i kristendommen - uanset at du finder mange gode ord i Bibelen.

Dén skal lige "synke ind" - i mig blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 20 af 26 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 ... 25 26 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Tre år efter nye regler for vanvidskør..
18/04/2024 16:14
Stor kranindsats sættes i gang ved Bør..
18/04/2024 15:56
Politiet forlænger opholdsforbud
18/04/2024 15:40
Teenager fængslet i drabssag i bandemil..
18/04/2024 14:58
Børsens brand får Herregårdsmuseet mi..
18/04/2024 14:43
Nyheder fra Religion.dk