annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 26 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 25 26 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24008 - 16/11/2017 20:28 Re: Spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Tak for svar. smiler

Arne:
Citat:
I hvert fald har Ikon-oplevelsen gjort mig dybt taknemmelig over miraklet: Verdens ufattelige væren engel

Godt du blev glad for livet. smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#24009 - 16/11/2017 21:51 Re: Spørgsmål. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver til mig:
Citat:
Godt du blev glad for livet. smiler
Mit svar:
Jo, men jeg har jo stadig - som vel også alle religiøse - længslen efter "hvad der er bag verdens væren" - og som andre kalder Gud blinker

Hvordan har du det egentlig? Hvis du har lyst at fortælle.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24011 - 17/11/2017 12:53 Re: Spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
Arne: Du skriver til mig:
Citat:
Godt du blev glad for livet. smiler
Mit svar:
Jo, men jeg har jo stadig - som vel også alle religiøse - længslen efter "hvad der er bag verdens væren" - og som andre kalder Gud blinker

SVAR: Længes religiøse mennesker efter deres gud?
Jeg troede, religiøse mennesker kender og levede med deres Gud.

Nå, - men nu er det jo altid godt, at vide hvem Gud vi taler om, og i denne sammenhæng er det mere interessant hvorfor dét - der er bag verdens væren også er gud for dig, når du tror på evolutionslæren?

Der er vel ikke plads til en en Gud, når man tror på evolutionsteorien?

Men længsel – længslen er begær. Derfor kunne jeg ønske mig, du forklarer hvorfor fantasien om - hvad der er bag verdens væren - og som andre kalder Gud – fremkalder længsels hos dig, og hvad du gør dig af tanker, hvis længslen indfries?


Arne:
Citat:
Hvordan har du det egentlig? Hvis du har lyst at fortælle.

SVAR: Jeg hverken længes eller søger efter en gud, eller svar på livets opståen, men mit gudsbillede har gennem livet ændret sig flere gange.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#24013 - 17/11/2017 21:47 Re: Spørgsmål. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg er glad for dine spørgsmål, de åbner for mig synsvinkler og perspektiver, jeg ikke før har været opmærksom på blinker

T: Længes religiøse mennesker efter deres gud?
Jeg troede, religiøse mennesker kender og levede med deres Gud.
A: Jeg tør ikke at gøre mig klog på, hvordan religiøse mennesker har det, men jeg ved, at jeg føler længsel efter, "hvad der er bag verdens væren" - jeg kunne ønske et bedre udtryk her, men jeg har det ikke blinker

T: Nå, - men nu er det jo altid godt, at vide hvem Gud vi taler om, og i denne sammenhæng er det mere interessant hvorfor dét - der er bag verdens væren også er gud for dig, når du tror på evolutionslæren?
Der er vel ikke plads til en en Gud, når man tror på evolutionsteorien?
A: Evolutions-læren/teorien - og naturlovene i det hele taget - både astro-fysik og kvante-fysik - så meget og så lidt vi ved derom - er for mig "verdens væren", og hvad der ligger bag denne "væren" er for mig, hvad du kalder Gud - enten verden så er skabt (med naturlove, evolution osv.), altid har været og altid vil være - endnu mere ufatteligt -eller er en illusion - som buddhisterne vist siger, når de taler om Nirvana.
Så jeg kan bestemt absolut intet sige om, "hvem Gud vi taler om", som du udtrykker det - og det er jo nok netop dét, der føder længslen - en længsel, som jeg tror er årsag til alle vi menneskers mange religioner - men en længsel, som umuligt vil kunne få et sandt svar - tror jeg blinker
Mystikerne kommer nok sandheden nærmest, men heller ikke de når den - tror jeg.
Jeg oplever ikke min længsel som begær - snarere som kærlighed - til miraklet: at verden er - og som Rumi siger kun er "et tegn på sandhedens mirakel" - en ydmyg længsel efter at fatte dette mirakel - velvidende at dét ikke falder i vi menneskers lod.

T: Jeg hverken længes eller søger efter en gud, eller svar på livets opståen, men mit gudsbillede har gennem livet ændret sig flere gange.
A: Hvis du ville fortælle mere om dine gudsbilleder, kan jeg fortælle dig, at der mindst én - og sikkert mange flere - der vil læse dine ord herom med meget stor interesse.
Men jeg respekterer naturligvis, hvis du ikke har lyst at fortælle herom.
Når det interesserer mig så meget, skyldes det, at du jo har sat dig meget grundigt ind i tingene - især i kristendommen, fornemmer jeg - hvorfor dine opfattelser/holdninger jo har stor vægt.
Så jeg kan ikke lade være at håbe blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24014 - 18/11/2017 01:22 Re: Spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
men jeg ved, at jeg føler længsel efter, "hvad der er bag verdens væren" - jeg kunne ønske et bedre udtryk her, men jeg har det ikke blinker

¨¨¨¨
Jeg oplever ikke min længsel som begær - snarere som kærlighed - til miraklet: at verden er - og som Rumi siger kun er "et tegn på sandhedens mirakel" - en ydmyg længsel efter at fatte dette mirakel - velvidende at dét ikke falder i vi menneskers lod.

SVAR: Så det handler om, du værdsætter og er glad for livet, og ville ønske du kendte svaret på, hvad der var første årsagen til liv, hvis der er en sådan - vel vidende du ikke får svar.(?)

Det kalder jeg tidsspilde. smiler


Arne:
Citat:
Hvis du ville fortælle mere om dine gudsbilleder,

SVAR: Der er ikke noget særligt i, at gudsbilledet ændre sig. Sådan er det jo.
Du kender sikker udtrykket barnetro. - Vi flytter os jo livet igennem.

Det samme gør sig jo gældende med et menneske man har kendt "hele" sit liv.
Min mor opfattede jeg eksempelvis forskelligt som barn – ung og ældre.

¨¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 26 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 25 26 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk