annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Spørgsmål.

Hej Tikka.

Jeg er glad for dine spørgsmål, de åbner for mig synsvinkler og perspektiver, jeg ikke før har været opmærksom på blinker

T: Længes religiøse mennesker efter deres gud?
Jeg troede, religiøse mennesker kender og levede med deres Gud.
A: Jeg tør ikke at gøre mig klog på, hvordan religiøse mennesker har det, men jeg ved, at jeg føler længsel efter, "hvad der er bag verdens væren" - jeg kunne ønske et bedre udtryk her, men jeg har det ikke blinker

T: Nå, - men nu er det jo altid godt, at vide hvem Gud vi taler om, og i denne sammenhæng er det mere interessant hvorfor dét - der er bag verdens væren også er gud for dig, når du tror på evolutionslæren?
Der er vel ikke plads til en en Gud, når man tror på evolutionsteorien?
A: Evolutions-læren/teorien - og naturlovene i det hele taget - både astro-fysik og kvante-fysik - så meget og så lidt vi ved derom - er for mig "verdens væren", og hvad der ligger bag denne "væren" er for mig, hvad du kalder Gud - enten verden så er skabt (med naturlove, evolution osv.), altid har været og altid vil være - endnu mere ufatteligt -eller er en illusion - som buddhisterne vist siger, når de taler om Nirvana.
Så jeg kan bestemt absolut intet sige om, "hvem Gud vi taler om", som du udtrykker det - og det er jo nok netop dét, der føder længslen - en længsel, som jeg tror er årsag til alle vi menneskers mange religioner - men en længsel, som umuligt vil kunne få et sandt svar - tror jeg blinker
Mystikerne kommer nok sandheden nærmest, men heller ikke de når den - tror jeg.
Jeg oplever ikke min længsel som begær - snarere som kærlighed - til miraklet: at verden er - og som Rumi siger kun er "et tegn på sandhedens mirakel" - en ydmyg længsel efter at fatte dette mirakel - velvidende at dét ikke falder i vi menneskers lod.

T: Jeg hverken længes eller søger efter en gud, eller svar på livets opståen, men mit gudsbillede har gennem livet ændret sig flere gange.
A: Hvis du ville fortælle mere om dine gudsbilleder, kan jeg fortælle dig, at der mindst én - og sikkert mange flere - der vil læse dine ord herom med meget stor interesse.
Men jeg respekterer naturligvis, hvis du ikke har lyst at fortælle herom.
Når det interesserer mig så meget, skyldes det, at du jo har sat dig meget grundigt ind i tingene - især i kristendommen, fornemmer jeg - hvorfor dine opfattelser/holdninger jo har stor vægt.
Så jeg kan ikke lade være at håbe blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk