annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 26 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 25 26 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23905 - 31/10/2017 17:39 Re: Spørgsmål. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Hvis jeg gætter rigtigt, så har du tidligere været en troende kristen, men er nu endt med "ikke at tro på bibelens gud".
Måske gætter jeg forkert, men det sidste har du jo nylig skrevet - og det er så vidt jeg husker ikke første gang

Det har du så åbenbart ikke lyst at fortælle nærmere om - og det respekterer jeg naturligvis - selv om jeg ikke ka' la' være at spekulere på, hvad du så tror på - eller om du slet ikke tror på noget - eller er uafklaret.

Jeg har også det indtryk, hvad kristendommen angår, at du mener, man enten må "købe hele pakken" - eller helt må afstå.
Det kan der jo også være en vis logik i - for at få sammenhæng i det hele - men som jeg fandt her så er der ikke enighed i de forskellige kirker:
Citat:
Det var først og fremmest den ortodokse kirke, som vendte sig imod arvesyndslæren. Helt frem til i dag har den ortodokse kirke fremhævet, at mennesket i sig har en stræben efter Gud og en mulighed for at handle frit. Der er ikke tale om, at mennesket sådan automatisk er bundet af Adams syndefald.
og så kan du jo selvfølgelig i stedet hæfte dig ved de efterfølgende ord:
Citat:
Nok er det fremmedgjort i sit forhold til livets skaber, og døden er blevet menneskets vilkår. I den ortodokse kirke kalder man det for arveonder.
mens jeg snarere hæfter mig ved den ortodokse kristendoms metanoia, som vist groft sagt kan siges at betyde "at få noget bedre i sinde" - altså ikke så meget bagudskuende synd og anger, men mere fremadskuende afklaring og forbedring.

Det er for mig netop denne side af kristendommen, der inspirerer mig til at føle mig frigjort - også til at at se andre religioner end "Jesus-religionen", såsom "Moses-religionen" og "Muhammed-religionen" samt især den gudløse buddhisme.

Det er så her, jeg foreløbig ender med den dybest mulige respekt for "hvad der er bag verdens væren" blinker

M.v.h. Arne smiler

P.s.: Sig endelig til, hvis jeg har misforstået dig - please blinker
Top Svar Citer
#23911 - 01/11/2017 11:47 Re: Spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
Hvis jeg gætter rigtigt, så har du tidligere været en troende kristen, men er nu endt med "ikke at tro på bibelens gud".

SVAR: Jeg har aldrig troet på eksistensen af bibelens Gud, og jeg har på intet tidspunkt troet på opstandelsen, som jeg mener er grundlaget for den kristne tro - hvad jeg forstår Paulus også mente om opstandelsen.

Men når det prædikes, at Kristus er opstået fra de døde, hvordan kan så nogle af jer sige, at der ikke findes nogen opstandelse fra de døde? Hvis der ikke findes nogen opstandelse fra de døde, er Kristus heller ikke opstået; men er Kristus ikke opstået, er vores prædiken tom, og jeres tro er også tom. Vi kommer så også til at stå som falske vidner om Gud, fordi vi har vidnet imod Gud, at han har oprejst Kristus, som han altså ikke har oprejst, hvis døde ikke opstår. For hvis døde ikke opstår, er Kristus heller ikke opstået; men er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves, så er I stadig i jeres synder, og så er også de, som er sovet hen i Kristus, gået fortabt. Har vi alene i dette liv sat vort håb til Kristus, er vi de ynkværdigste af alle mennesker.
Men nu er Kristus opstået fra de døde som førstegrøden af dem, der er sovet hen. Fordi døden kom ved et menneske, er også de dødes opstandelse kommet ved et menneske. For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus. Men hver til sin tid: Kristus som førstegrøden, dernæst, når han kommer, de, som hører Kristus til.
1 Korintherbrev 15:12-23



Arne:
Citat:
Jeg har også det indtryk, hvad kristendommen angår, at du mener, man enten må "købe hele pakken" - eller helt må afstå.
Det kan der jo også være en vis logik i - for at få sammenhæng i det hele - men som jeg fandt her så er der ikke enighed i de forskellige kirker:

SVAR: Kirkerne? - hvorfor bringer du dem på banen som en slags modargument, når du nu er af den opfattelse, at den oprindelige kristne lære ikke er at finde i bibelen, som præster har misk masket til egen tros/magt fordel ... jeg mener - Er den oprindelige trosforståelse ikke i bibelen, er den nok heller ikke i kirkerne.

MEN ... når Jesus i følge skriften er vejen sandheden og livet, - fordi han er Guds ord - kan der vel kun være én trosforståelse – da sandhedens Gud ikke kan lyve? ... så hvad består "hele pakken" af?


Arne:
Citat:
Det er så her, jeg foreløbig ender med den dybest mulige respekt for "hvad der er bag verdens væren" blinker

SVAR: Hvordan bærer du dig ad med, at respektere en idé, som du forestiller dig eksisterer?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#23914 - 01/11/2017 15:39 Re: Spørgsmål. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg kan ikke finde ud af, om du ser på kristendommen som en kristen eller som en ikke-kristen.
Du melder fra om Bibelens Gud, men det kunne se ud som om, du tror på Jesus som "vejen, sandheden og livet" - eller melder du også fra her?
Du citerer også ord fra Paulus i Bibelen om "opstandelsen", men du skriver også:
Citat:
- jeg har på intet tidspunkt troet på opstandelsen -
Er du i virkeligheden ateist?

Jeg skrev:
Citat:
Det er så her, jeg foreløbig ender med den dybest mulige respekt for "hvad der er bag verdens væren" blinker
og du svarede:
Citat:
Hvordan bærer du dig ad med, at respektere en idé, som du forestiller dig eksisterer?
Min kommentar:
Respekten er spontan, og handlingsmæssigt - hvis det er dét, du tænker på - er det lige så spontan kærlighed - til verden, som den er - mennesker, som de er - og mig selv, som jeg er - velvidende at det er meget, meget lidt, jeg ved om verden, mennesker - og mig selv - og endnu uendeligt meget mindre om "hvad der er bag verdens væren" blinker

Og al denne uvidenhed giver en dejlig stor rummelighed, fornemmer jeg smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23915 - 01/11/2017 16:30 Re: Spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
Og al denne uvidenhed giver en dejlig stor rummelighed, fornemmer jeg smiler

SVAR: Jamen engel så er der jo ingen grund til, jeg bibringer dig svar på den manglende viden, du søger om mig, da det jo vil flytte mig fra rummeligheden til "et trangere sted" - det man kalder at blive puttet i en kasse. smiler

¨¨¨¨¨
Top Svar Citer
#23916 - 01/11/2017 17:09 Re: Spørgsmål. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Hvis du helst er fri for at fortælle om, hvor du selv står, så fair nok - selvfølgelig.

Når jeg interesserer mig for det, er det jo fordi du er et medmenneske, der har dyb indsigt i Bibelen - og vel også i kristendommen som helhed.

Jeg tænker, at du måske kunne være nået frem til noget, som vil være af værdi for mig at kende.

Og det er vel ikke på forhånd givet, at det er ringere at være i en "kasse" - hvis det ellers opleves som en god "kasse" blinker

Eller som det jo også hedder: Enhver kan være salig i sin tro engel

Og du er meget velkommen til at stille mig flere spørgsmål - jeg opdager ikke sjældent noget nyt, når jeg anstrenger mig for at svare dig blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 26 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 25 26 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk