1
registreret
(1 usynlig),
429
gæster og
169
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Spørgsmål.
|
Hej Tikka.
Hvis jeg gætter rigtigt, så har du tidligere været en troende kristen, men er nu endt med "ikke at tro på bibelens gud". Måske gætter jeg forkert, men det sidste har du jo nylig skrevet - og det er så vidt jeg husker ikke første gang
Det har du så åbenbart ikke lyst at fortælle nærmere om - og det respekterer jeg naturligvis - selv om jeg ikke ka' la' være at spekulere på, hvad du så tror på - eller om du slet ikke tror på noget - eller er uafklaret.
Jeg har også det indtryk, hvad kristendommen angår, at du mener, man enten må "købe hele pakken" - eller helt må afstå. Det kan der jo også være en vis logik i - for at få sammenhæng i det hele - men som jeg fandt her så er der ikke enighed i de forskellige kirker:
Det var først og fremmest den ortodokse kirke, som vendte sig imod arvesyndslæren. Helt frem til i dag har den ortodokse kirke fremhævet, at mennesket i sig har en stræben efter Gud og en mulighed for at handle frit. Der er ikke tale om, at mennesket sådan automatisk er bundet af Adams syndefald. og så kan du jo selvfølgelig i stedet hæfte dig ved de efterfølgende ord:
Nok er det fremmedgjort i sit forhold til livets skaber, og døden er blevet menneskets vilkår. I den ortodokse kirke kalder man det for arveonder. mens jeg snarere hæfter mig ved den ortodokse kristendoms metanoia, som vist groft sagt kan siges at betyde "at få noget bedre i sinde" - altså ikke så meget bagudskuende synd og anger, men mere fremadskuende afklaring og forbedring.
Det er for mig netop denne side af kristendommen, der inspirerer mig til at føle mig frigjort - også til at at se andre religioner end "Jesus-religionen", såsom "Moses-religionen" og "Muhammed-religionen" samt især den gudløse buddhisme.
Det er så her, jeg foreløbig ender med den dybest mulige respekt for "hvad der er bag verdens væren"
M.v.h. Arne
P.s.: Sig endelig til, hvis jeg har misforstået dig - please
|
|
|
|