annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 343 af 603 < 1 2 ... 341 342 343 344 345 ... 602 603 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23880 - 26/10/2017 11:44 Re: Poetisk fryd.. [Re: Simon]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Simon

Tak for ord og billeder og endnu et tip til nye ord af Tage Voss. Lydbogsudgaven har jeg søgt efter uden held, men jeg har kigget lidt mere nysgerrigt og opsøgende ind i det Vossende univers for både far&søn og deres fælles kærlighed til havets bevægelser og horisont. Herlige fortællinger og stemninger fra skiwet ... :))

En smule hav og skiw er også at finde her i et par digte af Einar Már Guðmundsson fra Orkanens øje samt begyndelsen af Regndråbernes epilog.


Måske kommer ordene
op af havet ligesom
livets fornødenheder
Fisk og fugle,
vinger og haler:
Imellem dem, mennesket.
Jo dybere jeg dykker
Jo højere flyver jeg.

***

Tal ikke om
store nationer og små nationer
udkanter, verdenshjørner og rande.
Det her er en kugle; midten
befinder sig under dine fodsåler
og bevæger sig og følger med
dig, uanset hvor du går

***

1. DEL - Skibet i stormen


Flammende blålys

Da torden og lynild eksploderer over den halvmørke aftensøvnige by, lyder det som om der bliver spillet på utallige elektriske instrumenter i luften.
Alt ryster og rasler.
Skrattende lyde, som af radiofoniske forstyrrelser, tumler rundt, og en hvinen som af mangfoldige ustemte violiner fylder ørerne såvel hos svævende afdøde som hos dem der går levende omkring.
Det er som om der bliver slået med bordben på bækkener, som om pauker trakteres med træklodser eller en taktløs kompressor skælver oppe i himlen.
Alt ryster og rumsterer over den halvmørke aftensøvnige by.
Nogle mærker deres kranier dirre, og mens øjenlåg sitrer som ruder i vinduer, kan man til alle sider høre sindets jordskorpe slå revner.
Et sted flakker pupiller omkring som lysekroner mellem vægge.
Et sted stryger sprækker hen over skrøbelige sjæle.
Et sted ...
Men lige med ét.
Igennem det mørkklædte hvælv farer raketter på størrelse med himmellegemer.
De farer af sted med så voldsom fart at det et øjeblik er som om samtlige himmellegemer springer i luften.
I det samme lyses jorden op af et skarpt, blitzagtigt blålys, og et lynhurtigt skær slår imod murstenshuse og betonblokke.
Her er alting så lyst.
Her er alting så klart.
Selv mørkerædde katte bliver blændet, og bælgmørke musehuller lyses op og skinner som høje lyse sale.
I byen har indbyggerne det, som befandt de sig i en kæmpemæssig celle, hvor nogen tog billeder af dem.
Men byen.
Byen selv.
Aldeles forsvarsløs står den ved verdens iskolde yderrand som et nøgent træ på en klippehylde, knap nok større end en utæt hytte eller en lillebitte dråbe vand, hvis man betragter den i verdensøjets blå skær.
Og havet, det skummende brusende hav.
Oprørt og gråt slår det mod klipperne, hvor forkrøblede grene skælver i deres iskolde nøgenhed.
Enten er deres blade ved at drysse af, eller de er forlængst føget langt pokker i vold, og i det blålysende mørke synes det som om alle husene, alle blokkene, alle bygningerne, de jernarmerede betonbygninger, er i færd med at ændre sig.
Ja, i skæret fra det klare lys antager de spøgelsesagtige slottes ansigtstræk, og det er ikke så sært hvis en og anden føler det, som om det et eller andet sted hviner i rustne hængsler.


Varme hilsner på en soldag
RoseMarie
Top Svar Citer
#23881 - 26/10/2017 16:13 Re: Poetisk fryd.. [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej RM..

Herligt med lidt efterårssol, der når den ligefrem glitrer i et roligt hav fremfor i pytter, skaber denne sære ro i den der sidder på rælingen med vinden i håret. En lille time med duften af Svaneke, gør nu også godt i øjnene, samme gør Havet om vort hus & Fra skærets horisont, der mærkeligt nok (endnu) ikke findes som lydbog. Det gør kun Moise Minskis vandring, der ved klik, ligger som flere læsemuligheder - dvs. Datoerne findes skam også som lydbog, men kun på kassettebånd.
Anbefalingen af Moise Minskis vandring skyldes dog adskilligt, bl.a. dens fortættede stemning af forventning, fyldt med mindeværdigt erindringsstof; det er poesi, en levende fortælling, som du vil kunne genlæse uden helt at mindes første gang du satte foden på stigen.
Igrunden undrer jeg mig stadig over hvorfor han ikke læses meget mere, i hvert fald af de der holder af litteratur der vedr. sidste verdenskrig. Men måske mennesket som solur betragtet, rammer det hele meget godt ind, tæl kun de lyse stunder - mennesker prioriterer fortællinger der behager forventningen, selvanskuelsen; "åh, så menneskeligt", ville Hr. Minski ha' sagt.

Jeg må tydeligvis snuse Einar Már Guðmundsson godt ind, ingen vej uden om den sag – med tak. Pt. står den dog på gode gamle Nicholas Blake (pseudonym), også kaldet mordgådernes mester, en fortælling der hurtigt får stearinlyset til at gå ud, men det er en anden historie..;)

Med nissehuevink
Simon


Redigeret af Simon (26/10/2017 16:30)
Top Svar Citer
#23882 - 27/10/2017 00:29 Re: Poetisk fryd.. [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
P.s.: Sku’ du få lyst til virkelig at mærke stemningen, under én af de mange farefulde aktioner for at få mennesker afsted til Sverige tilbage i 1943, da har Tage Voss i Datoerne skrevet en længere og temmelig levende beretning om hvordan det rent faktisk gik for sig, uden de romantiske valdhorn i baggrunden.
Titlen henviser til en række vigtige tidspunkters alvorlige begivenheder, opdelt i overordnede kapitler, som forsøget på gennem tankevækkende analyser at søge en dybere mening; som meningen er med den nødvendige dagbogsoptegnelse, at skabe lidt skik på det skete, her dog snarere forsøget på den dybere undersøgelse gennem klare og fornuftige refleksioner, til gavn for også andre mennesker.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (27/10/2017 00:30)
Top Svar Citer
#23883 - 27/10/2017 21:17 Re: Poetisk fryd.. [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Denne tråd i kategorien Åndelig fordybelse hedder Poetisk fryd.
Tidligere hed den Mellemrummet, startet af Rosemarie 14/03/2013 med ordene:
Citat:
Her er en tråd og et mellemrum for ord og lyd til opbyggelse og eftertanke ...
Det får mig til at tænke, at også religiøs poesi vel må have en plads her blinker

I hvert fald vil jeg benytte mig af min ytringsfrihed til at bringe et religiøst digt - for ja - sådan opfatter jeg det.

Det kaldes sædvanligvis Fadervor - og jeg vælger her den version jeg bedst ka' li':
Citat:
Fader vor, du som er i himlene!
Helliget vorde dit navn,
komme dit rige,
ske din vilje
som i himlen således også på jorden;
giv os i dag vort daglige brød,
og forlad os vor skyld,
som også vi forlader vore skyldnere,
og led os ikke i fristelse,
men fri os fra det onde.
Thi dit er riget og magten og æren i evighed!
Amen.
Det er jo - kan man vel sige - poesi brugt som bøn:
Citat:
Fundamentet for den kristnes bøn udspringer af troen på en personlig Gud, der elsker mennesket og ønsker at kommunikere med det.

For mig er denne bøns-poesi smuk og dejlig, men jeg kan ikke undslippe den - nok lidt lurvede - mistanke, at det hér drejer sig om en ønskedrøm blinker

Måske har vi placeret os selv alt, alt for højt - og gjort os selv alt for meget elsket - her i dette univers - eller er det et multivers? - og måske skulle vi mere realistisk se os selv i en meget mere ydmyg position.

Og måske skulle vi tillige erkende, at en faderfigur nok er mere menneskelig end guddommelig.

I så fald kunne bønnen til "Faderen" måske i stedet være noget i retning af:
Citat:
Du ufattelige kraft bag verdens væren,
du første årsag til alt - du evighed.
Jeg bøjer mig i tak for mit liv,
vil elske det - og verden.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23884 - 28/10/2017 09:31 Re: Poetisk fryd.. [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Arne
Tak for dit indlæg her i Mellemrummet, som for mig er velkomment, men det kunne også være en helt ny tråd, der kunne hedde Fadervor og bøn. For mig personligt betyder Fadervor, bøn, tro og kirke meget. Jeg holder selv meget af folkekirkens ritualer og dens inkluderende holdning til fællesskabet, og jeg er også selv "aktiv" bruger. Når jeg sætter "..." omkring aktiv, er det fordi, jeg ikke altid fysisk går i kirke, men i ligeså høj grad også benytter mig af både radio og tv programmer i den henseende :)) Det kunne f.eks. være disse to:

https://www.youtube.com/watch?v=dGH5k5A-EnI

https://www.youtube.com/watch?v=zxDMbDHNxnY&t=4s

og fra radioen (ud over den daglige Morgenandagten og den ugentlige Højmessen:

https://www.dr.dk/radio/p1/tidsaand/tidsand-35

Fadervor kan f.eks. også udtrykkes(læses og synges) som her i denne nye salme:

Vor Gud du som er i det skjulte
men ved om de længsler og sår
der gemmes i natskovens skygger
du gav os dit fadervor
den bøn som Jesus har lært os så alle
der ikke ved vej
men ængstes og famler i mørke
får ord der når frem til dig

du lytter til mig når jeg kalder
og mangler et sted at ty hen
du tilgir og hører min klage
og taler som ven med ven
i kirkerne beder vi sammen
men når jeg har mistet mig selv
så folder du hænderne med mig
i hverdagens huskapel

du gør os til ét når vi bede der
og skænker os lys så vi ser
de andre der kæmper derude
i stormnattens vintervejr
og går jeg fortravlet og glemsom
i mængden da ser jeg du står
ret nær i et hjørne af blæsten
bag den der er udenfor

Vor far du som er i det skjulte
du skabte det hele så godt
og satte os fri så vi ikke
skal tænke det gråt i gråt
et skrøbeligt menneskehjerte
kan huse dit himmelske ord
der sover i bregner og nælder
men våger i fadervor.

Lisbeth Smedegaard Andersen


Mange hilsner
RoseMarie


Redigeret af RoseMarie (28/10/2017 09:53)
Top Svar Citer
annonce
Side 343 af 603 < 1 2 ... 341 342 343 344 345 ... 602 603 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk