annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 283 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 26 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 25 26 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23842 - 20/10/2017 21:41 Re: Det var løftet om evigt liv? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Hvilken oprindelig dom tænker du på, når du ikke anerkender arvesynden som troslære ...
... og hvorfor det - finde spor – når trosbekendelser og treenighedslæren er af langt senere dato.
Mit svar:
Jeg forholder mig generelt skeptisk overfor alle kristendommens skrifter, og hvad arvesynden angår, mistænker jeg præsteskaber for at have udviklet denne idé til brug for magtudøvelse - og som pengemaskine - overfor menighederne.

Hvad idéen om den hellige treenighed angår, så ser jeg den nok mest som et modstykke til den tids arianisme:
Citat:
Arianerne hævdede at Sønnen var skabt af Faderen, og derfor ikke lige med Faderen, ikke evig, og ikke guddommelig af væsen.
Hvilket er ret meget lig muslimernes opfattelse af Jesus.
Om Jesus Kristus så er både Gud og menneske - eller alene et guddommeligt inspireret menneske - der kunne gøre mirakler - er jo en trossag - og hvor jeg gætter, at både/og passer bedst til den oprindelige kristendom.

Beretningen om Forklarelsen på bjerget kan vel også forstås som en påstand om, at Jesus er Gud.
Og når vi kommer til påstanden, at også Helligånden er Gud, bliver det jo endnu vanskeligere - og da du ikke har spurgt lader jeg det ligge - for nu blinker

Du skriver også om ordene:

Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Citat:
Det vil jeg gerne du forklarer, når du ikke indrager arvesynden i din kristendomsforståelse.

Så jeg spørger igen. smiler

Hvordan forklares det - dette at sønnens offer – Jesu frivillige offerdød - kan give evigt liv så mennesket ikke skal fortabes? ...

Glemte Gud i skabelsen at give menneskene evigt liv? ...
Mit svar:
Jeg opfatter ordene:
Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn -
som oprindelige, men er mere skeptisk overfor ordene:
Citat:
- for at enhver, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Og med dine ord:
Citat:
Glemte Gud i skabelsen at give menneskene evigt liv? ...
nærmer du dig jo hele teodicé-problemet:
Citat:
Hvordan kan der være ondskab i verden, hvis Gud er almægtig og god?
hvor mit gæt nok nærmere er, at det er vi menneskers måske urimeligt krævende og egocentriske holdning til tilværelsen, der er noget galt med - og som buddhisterne kan fortælle os om.
Dermed ender jeg nok noget i retning af, at Kristus var - og er - en inspiration til os mennesker om at leve - mens vi er her - i kærlighed - til alle vore medmennesker - til alt i verden - til hvad der ligger bag verdens væren - og til os selv.

Det er så - så nogenlunde - min holdning til kristendom.

Hvordan er din? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23850 - 22/10/2017 02:52 Hvorfor kom Jesus til jorden? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

Johannes 3:16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Bibelselskabets online bibel.

*******

Jeg forstår, du denne gang "trækker i land" ved endnu engang, at beskære skriftstedet Johannes 3:16 som det fremgår af de 3 farver på teksten ovenfor; hvor der nu kun er den røde tekst tilbage, som du anerkender.

Jeg forstår derved, du ikke mere mener, at Johannes 3:16 taler om løftet om evigt liv, som du tidligere skrev.

Dermed er det jo også lige meget med dogmet arvesynden, men – da jeg forstår du tilslutter dig treenighedsdogmet og jomfrufødslen, vil jeg gerne vide, hvad du mener, den - i følge dig - oprindelige kristne fortælling siger om årsagen, til Jesu rejse fra himlen til jorden for at bringe sit liv som et offer - hvorefter Guds ånd oprejste ham til himmelsk liv som konge ved Guds højrehånd? -

Jeg forstår jo godt, du mener, at Gud elskede verden så han gav sin søn, men hvorfor alt dette, når du udelukker arvesynden og løftet om evigt liv?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#23851 - 22/10/2017 03:03 Ondskaben i verden? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

Citat:
Arne: Og med dine ord:
Citat:
Glemte Gud i skabelsen at give menneskene evigt liv? ...
nærmer du dig jo hele teodicé-problemet:
Citat:
Hvordan kan der være ondskab i verden, hvis Gud er almægtig og god?


SVAR: Ja det bliver nok svært at forklare, når troslæren om arvesynden ikke accepteres.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#23852 - 22/10/2017 03:22 Min holdning? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

Citat:
Arne: Det er så - så nogenlunde - min holdning til kristendom.

Hvordan er din?


Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal svare smiler ... men jeg mener, arvesynden hører til den kristne fortælling - det hedder jo kristen - dommen - og treenighedslæren inddrager jeg i den kristne fortælling.

Så mener jeg, skriften siger, Jesus er både skabt og født.

Han blev skabt "I begyndelsen" og født som Guds enbårne søn af Maria.

¨¨¨¨¨
Top Svar Citer
#23853 - 22/10/2017 03:36 Spørgsmål. [Re: Tikka]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

Ang. betegnelsen kristendommen.

Ved du hvornår og eller hvem der fandt på denne betegnelse for den kristne tro?

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 26 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 25 26 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk